Magazinele din România riscă amenzi de 5.000-25.000 de lei, din partea Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), dacă refuză sau întârzie înlocuirea produselor considerate neconforme, vândute consumatorilor, potrivit Legii 190/2025, care a apărut în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare.
„Consumatorii beneficiază de înlocuirea bunurilor în cazul în care neconformitatea acestora este constatată la scurt timp după livrare, fără a depăși 30 de zile calendaristice”, conform art. 11, alin. (7) din OUG 140/2021.
Nerespectarea acestei prevederi se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 25.000 lei, conform Legii 190/2025. Legea a fost publicată în Monitorul Oficial de joi, 20 noiembrie 2025 și a intrat în vigoare în termen de 3 zile.
Obligația magazinelor de a înlocui produsele neconforme fusese introdusă de parlamentari în anul 2023, prin completarea OUG 140/2021, dar nu au fost prevăzute și sancțiuni. Prin noua Lege 190/2025, inițiată de un grup de parlamentari PNL, obligația respectivă a fost prevăzută și cu amenzi în cazul încălcării sale.
„Prin includerea art. 11 alin. (7) în sfera sancţiunilor, legea oferă Autorităţii un instrument suplimentar pentru a interveni eficient atunci când comercianţii refuză sau întârzie nejustificat înlocuirea bunurilor neconforme, când creează consumatorilor inconveniente semnificative sau când nu respectă termenul maxim legal de 30 de zile pentru constatarea neconformităţii.
”ANPC consideră că această modificare legislativă reprezintă un instrument solid şi necesar pentru asigurarea respectării garanţiilor legale, pentru creşterea încrederii consumatorilor şi pentru protejarea corectă şi completă a drepturilor acestora”, a comentat ANPC, într-un comunicat.
Ce înseamnă produs neconform
ANPC a oferit și o definiție a „produsului neconform” la care face referire legislația.
Un bun neconform nu respectă cerinţele legale de calitate şi nu poate fi utilizat potrivit destinaţiei sale. Cauze ale neconformității produselor: vicii ascunse, defecte de fabricaie, nerespectarea standardelor legale.
„Precizăm că aceste prevederi se referă exclusiv la cazurile de neconformitate ale produselor – situaţii în care bunul nu respectă cerinţele legale de calitate, funcţionalitate sau caracteristicile declarate şi nu poate fi utilizat conform destinaţiei sale. Neconformitatea poate rezulta, de exemplu, din viciile ascunse, defecte de fabricaţie sau nerespectarea standardelor prevăzute de lege, în condiţiile în care produsul a fost utilizat şi întreţinut potrivit instrucţiunilor şi specificaţiilor oferite”, a precizat ANPC.