Am pornit de la un studiu realizat la nivel international dar care, din fericire, contine si date despre Romania si am incercat sa vad daca pot afla, de exemplu, ce se intampla in judete si, eventual, in orase din tara.
O modalitate de blocare a reclamelor pe care utilizatorii de internet le considera enervante sau nerelevante este instalarea unui program care blocheaza afisarea reclamelor atunci cand navigati pe paginile web. Se numeste adblock si utilizarea lui, in tot felul de versiuni – plugin, extensii, aplicatii – a luat avant in ultimii ani.
Un studiu international, publicat de Adobe-Page Fair, constata ca numarul utilizatorilor care doresc sa blocheze reclamele a crescut cu 60 de milioane numai anul trecut (ian. 2014 – ian. 2015) iar in ultimii cinci ani cresterea este de aproape 900%, cu o accelerare semnificativa incepand din 2013. Johnny Ryan, seful PageFair, nu se sfieste sa vorbeasca despre un ”fenomen viral” si, intr-o declaratie consemnata de Business Insider, afirma ca fenomenul va continua.
In termeni de afaceri, calculele vin rapid: studiul estimeaza ca, din cauza adblock, publisher-ilor li se vor scurge printre degete aproape 22 miliarde dolari numai anul acesta, cu perspective ca suma sa se dubleze pana la finalul anului urmator.
Exista si trei vesti bune, sa zicem, pentru canalele ce furnizeaza reclame: cei care folosesc instrumente pentru adblocking reprezinta, deocamdata, doar 6% din numarul global al navigatorilor de pe internet; a doua e ca obiceiul nu s-a raspandit inca pe dispozitivele mobile unde traficul e in crestere (poate fi privita si ca o veste proasta pentru ca arata loc generos de crestere). A treia este ca ritmul de evolutie este semnificativ incetinit fata de perioada 2012-2013, cand explodase de-a binelea. Nu insist mai mult asupra datelor, acestea au fost deja prezentate intr-un articol Hotnews. (cu un update interesant despre dezbaterea utilizator vs browser).
Tendintele constatate de raport mai au o cheie de verificare si aici ajungem la internautii romani. Daca folosesti Google Trends – un instrument cu care poti vedea ce mai cauta lumea pe Internet – vei observa usor ca, pentru termenul ”adblock” , tendinta este aproape similara cu cea semnalata de raport (click pentru marirea imaginii).