Producătorul suedez de baterii pentru vehicule electrice Northvolt, marea speranță a electrificării transportului european și a reducerii dependenței de China în acest domeniu, a anunţat joi că a depus cerere de reorganizare judiciară și punere sub protecție prin legea falimentului, în SUA.
Northvolt a depus cererea la o instanță de insolvență din Texas. Aceasta este o nouă fază a declinului acestui startup care reușise să convingă investitorii să-i acorde investiții de cel puțin 13 miliarde de dolari, până nu demult.
„Northvolt va continua să funcționeze ca de obicei în timpul reorganizării, similar altor companii internaționale care au folosit procesul Capitolului 11 pentru a-și reorganiza obligațiile financiare. Compania va continua să efectueze livrări către clienți, îndeplinind în același timp obligațiile față de furnizorii critici și plata salariilor către angajați. Procesul de restructurare prin capitolul 11 din SUA este diferit de o procedură de faliment sau de administrare din Suedia sau din multe alte țări. Northvolt poate întreprinde acțiuni legale în alte jurisdicții pentru a facilita procedurile din capitolul 11 din SUA, care includ entități din SUA, Suedia și Polonia” - susține compania suedeză.
Prin acest proces, Northvolt spune că va avea acces la noi finanțări de 245 de milioane de dolari, din care 100 de milioane de dolari sunt angajați de unul dintre clienții săi.
De asemenea, producătorul suedez de camioane Scania a anunţat că oferă un împrumut de 100 de milioane de dolari către Northvolt pentru a susţine producţia de baterii în Skellefteå, Suedia, relatează Reuters citată de News.ro.
Compania suedeză, care fusese una dintre cele mai mari speranţe ale Europei pentru a crea o industrie locală de baterii EV, se confruntă acum cu dificultăţi financiare severe cauzate de probleme de producţie, pierderea unui client important şi lipsa fondurilor necesare.
Această situaţie reprezintă un regres major pentru planurile Europei de a dezvolta o industrie proprie de baterii pentru vehicule electrice, limitând dependenţa de rivalii chinezi precum CATL şi BYD.
În contextul unei pieţe EV care creşte mai încet decât se aştepta, Northvolt se confruntă cu concurenţă acerbă din partea Chinei, care controlează aproximativ 85% din producţia globală de baterii, conform datelor Agenţiei Internaţionale pentru Energie.