Statul a demarat un proiect în valoare totală de peste 18 milioane EUR, finanțat din fonduri europene și de la buget, prin care urmează să se construiască un portal pe internet pentru „transformarea digitală” a gestionării ajutoarelor APIA destinate fermierilor români.
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a anunțat, luni, într-un comunicat transmis comunității antreprenoriale StartupCafe.ro, semnarea contractului de finanțare pentru proiectul „Portal unic al fermierilor solicitanți ai sprijinului în agricultură”, care are codul SMIS 339546.
APIA susține că proiectul su reprezintă „un demers strategic de digitalizare destinat simplificării accesului fermierilor la serviciile publice gestionate de agenție”.
Proiectul este finanțat prin Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare 2021–2027 (PoCIDIF), Prioritatea 2 – Digitalizarea administrației publice centrale și a mediului de afaceri.
Valoarea totală eligibilă a proiectului, inclusiv TVA, este de 93.583.730 lei (18,4 milioane EUR). Din această sumă, 70.140.349,62 lei reprezintă finanțare nerambursabilă FEDR, iar 23.443.380,38 lei provin din bugetul național.
Implementat pe o perioadă de 3 ani, proiectul vizează transformarea digitală a principalelor servicii publice oferite de APIA, precum:
• administrarea și plata schemelor de sprijin pentru fermieri;
• emiterea licențelor de export-import pentru produse agricole;
• gestionarea și plata rentei viagere.
„Transformarea digitală a serviciilor APIA presupune nu doar modernizarea interacțiunii cu beneficiarii, ci și creșterea capacității instituționale de a răspunde nevoilor acestora. Portalul unic va fi interoperabil cu alte sisteme informatice publice și va permite accesul facil, rapid și sigur la informațiile și serviciile necesare, chiar și pentru utilizatorii cu competențe digitale reduse. Totodată, proiectul include componente de formare profesională pentru personalul APIA, pentru a asigura operabilitatea optimă a noului sistem”, a declarat Gabriela Nicoleta Andrei, director general APIA.
Noua platformă va permite o relaționare simplificată între instituție și beneficiari, reducând semnificativ birocrația și timpul necesar pentru depunerea cererilor sau obținerea de documente relevante.
„Digitalizarea administrației agricole este o prioritate în mandatul meu, iar acest proiect este un exemplu concret al direcției în care ne îndreptăm: servicii publice moderne, orientate către cetățean. Prin acest portal, fermierii vor avea acces simplificat la toate schemele de sprijin, fără drumuri inutile, fără birocrație. Este un pas important pentru a construi o administrație eficientă, transparentă și prietenoasă cu mediul rural”, a spus și Florin Barbu, ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
Programul Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare 2021–2027 este gestionat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), alături de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).