Startup-urile inovatoare din cele 6 județe ale Regiunii Centru vor putea obține finanțări de capital de risc printr-un fond de investiții care pleacă la drum cu 7 milioane EUR capital și care acum își caută manager.
Fondul de Capital de Risc va fi finanțat din Programul „Regiunea Centru” 2021-2027 cu un buget public alocat de minimum 7,06 milioane Euro, la care se va adăuga și o contribuție din partea viitorului Administrator de Fond și a investitorilor privați independenți de minim 10%.
Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Centru se așteaptă ca 40 de startup-uri din cele 6 județe ale regiunii să primească susținere sub formă de instrumente de capital și / sau cvasicapital, prin acest fond de investiții.
Regiunea Centru este formată din 6 județe:
- Brașov
- Sibiu
- Alba
- Mureș
- Covasna
- Harghita
Vor fi finanțate firme care țintesc la aducerea în piață a unor inovații din domeniile de specializare inteligentă ale Regiunii, așa cu sunt identificate în Strategia de Specializare Inteligentă:
- Automotive & Mecatronică
- Industria Aeronautică
- Agroalimentar (Agrofood)
- Silvicultură, prelucrarea lemnului, mobilier
- Industria ușoară
- IT & Industrii creative
- Sănătate
- Mediul construit sustenabil
- Turism
Se caută administrator de fond de investiții
Mai e mult pănă la finanțarea startup-urilor. Deocamdată, ADR Centru caută administrator de fond înregistrat sau autorizat în calitate de AFIA sau care se va înregistra ca AFIA (Administrator de Fonduri de Investiții Alternative) conform Directivei 2011/61/UE .
Pentru asta, ADR Centru a lansat o procedură oficială de achiziții publice, iar potențialii administratori de fond pot transmite ofertele până pe data de 4 august 2025, ora 15.00.
Valoarea totală estimată a contractului de servicii de administrare de fond este în intervalul 1.412.000 EUR - 2.824.000 EUR.
Viitorul administrator al Fondului de Capital de Risc pentru Regiunea Centru va furniza serviciile și va derula activitățile în conformitate cu prevederile Contractului de achiziție și Standardele Aplicabile relevante, astfel:
- pregătirea și implementarea acțiunilor necesare pentru înființarea Fondului (FIA) cu Capital de Risc, într-o jurisdicție la alegerea sa din cadrul unui stat membru al Uniunii Europene în conformitate cu Legea Aplicabilă (inclusiv, Legea Aplicabilă pentru FIA), sau va propune utilizarea un Fond de Investiții Alternative de capital de risc (FIA) deja înființat, aflat în administrarea Administratorului de Fond;
- administrarea și gestionarea portofoliului de investiții al Fondului înființat, precum și a riscurilor aferente portofoliului de investiții
- atragerea de Angajamente de Capital de la Investitori Privați Independenți la nivelul Fondului și/sau de Co-investiții la nivelul Destinatarilor Finali, prin scheme de co-investiție;
- identificarea Destinatarilor finali eligibili și a Investițiilor eligibile, evaluarea îndeplinirii cerințelor de eligibilitate de către Destinatarii Finali și Investițiile eligibile;
- structurarea, negocierea și realizarea Investițiilor eligibile de către Fond în Destinatari finali, în conformitate cu Strategia de investiții și Planul de afaceri;
- monitorizarea și evaluarea performanței periodice (corespunzător perioadelor de raportare) a Societăților din portofoliul Fondului în care au fost realizate Investiții de tipul Produselor financiare, stabilirea și monitorizarea atingerii rezultatelor și indicatorilor cheie, inclusiv furnizarea de asistență și suport managerial Destinatarilor finali în legătură cu strategia de creștere a activităților lor pentru maximizarea profiturilor acestora, realizarea de Investiții de Continuare (dacă este cazul), administrarea Investițiilor cu performanță slabă etc.;
- finalizarea Investițiilor în conformitate cu Strategia de Investiții, Strategia de Finalizare a Investițiilor și Planul de afaceri atașate Contractului de achiziție;
- efectuarea distribuțiilor relevante către Investitorii Fondului conform prevederilor Contractului de achiziție și Documentelor Constitutive ale Fondului;
- organizarea lichidării Fondului/ compartimentului Fondului, după expirarea duratei sale sau încetarea din alte motive a Contractului de achiziție, cu respectarea diligentei specificate de Directiva nr. 2011/61/UE si legislația aplicabilă AFIA și FIA.
- orice alte servicii derivând din necesitatea îndeplinirii de către Administratorul de Fond a sarcinilor și responsabilităților sale rezultate din Contractul de achiziție și legislația aplicabilă (inclusiv, cele din Directiva nr. 2011/61/UE).
---