Consiliul Concurenței recomandă Ministerului Economiei comasarea ediției 2022 a programului de finanțare Startup Nation cu ediția 2024-2025 sau încetarea acordării de noi ajutoare prin ediția 2022, potrivit unui comunicat transmis, luni, StartupCafe.ro, de către autoritatea de concurență. Miza acestui program o reprezintă fonduri de sute de milioane de euro în total, din care o parte pot contribui la rata de absorție a fondurilor europene de către România. Surse din Ministerul Economiei au declarat, pentru StartupCafe.ro, că recomandările de luni ale Consiliului Concurenței nu afectează procesul de avizare a programului Startup Nation, în condițiile în care autoritatea de concurență este cea care trebuie să dea un aviz pentru schema de ajutoare.
„Având în vedere numărul mare de firme care au aplicat pentru obținerea de ajutor de minimis, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a decis, în 2022, continuarea programului SUN. Această nouă măsură de ajutor este valabilă până la sfârșitul anului 2027 și are un buget maxim de 11 miliarde de lei, asigurat de la bugetul de stat. Potrivit MEAT, acordarea de noi ajutoare este momentan suspendată, ca urmare a faptului că nu sunt fonduri suficiente pentru a acoperi întregul buget al măsurii.
Cu toate acestea, anul trecut s-a aprobat cadrul general pentru implementarea unor noi scheme de ajutor de minimis, SUN ediția 2024. În aceste condiții, autoritatea de concurență recomandă comasarea celor două programe (SUN ediția 2022 și SUN ediția 2024) sau încetarea acordării de noi ajutoare în temeiul SUN 2022, având în vedere că cele două scheme se suprapun”- a informat Consiliul Concurenței, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro.
Reamintim că Guvernul a demarat, în 2024, o nouă ediție, a patra, a Programului Startup Nation, prin Ordonanța 29 din august 2024. Bugetul prevăzut pentru program este de 446.185.295 euro, din care 85% sunt fonduri europene și restul de 15% sunt din bugetul de stat. Din acești bani, tinerii și alte categorii de beneficiari eligibili ar urma să poată accesa ajutoare de câte 50.000 EUR fiecare, pentru mici afaceri.
În baza ordonanței existente, Ministerul Economiei a demarat și procesul de selectare a furnizorilor de cursuri de formare antreprenorială, fără de care potențialii beneficiari nu vor putea accesa granturile.
Programul a fost însă tărăgănat și astfel a trebuit mutat pe bugetul anului 2025. Practic, ediția a patra SUN este 2024-2025. În bugetul pe anul 2025, ediția a 4-a urmează să se deruleze în 2025 cu credite de angajament de 346,7 milioane lei, care permit semnarea viitoarelor contracte de finanțare, acoperite și de credite bugetare în aceeași sumă, care permit și plățile.
Săptămâna trecută, Ministerul Economiei a publicat și un proiect de procedură pentru derularea SUN 4, în forma consolidată, după consultările care au avut loc.
Referitor la ediția a 3-a a Startup Nation, SUN 2022, trebuie precizat că acela a fost un program pe fonduri integral de la bugetul de stat, deci foarte diferit de ediția a patra, aflată acum în derulare. Reamintim că Guvernul a tot tărăgănat plățile către beneficiarii care au făcut investiții prin SUN3. Astfel, anul trecut, s-a ajuns ca Guvernul să scoată până la 300 de milioane de lei din fondul de rezervă pentru plata deconturilor către beneficiari, nu a finalizat plățile. Până la data de 11 noiembrie 2024, termenul extins de depunere a cererilor de rambursare de către beneficiari, antreprenorii au depus în total 5.930 de deconturi în cadrul SUN3.
În bugetul pe anul 2025, s-au prevăzut credite bugetare de 315 milioane de lei pentru plățile restante către antreprenorii care au făcut investiții în Startup Nation, ediția a 3-a (2022). Tot la ediția trecută a SUN figurează și credite de angajament de 213 milioane de lei, care pot fi transformate în bani pentru plăți prin rectificare bugetară, în a doua jumătate a anului 2025.
Consiliul Concurenței recomandă regândirea Startup Nation și selectarea domeniilor competitive
În analiza sa extinsă, pe toate cele 4 ediții ale programului Startup Nation, începând cu cea din anul 2017, Consiliul Concurenței spune că în cadrul programului de susținere a IMM-urilor s-au acordat 15.242 de ajutoare de minimis în valoare totală de 2,89 miliarde lei.
„Cu toate acestea, unele aspecte ar trebui regândite pentru a eficientiza cheltuirea banilor alocați”, este concluzia analizei privind impactul acestei scheme de ajutor, realizată de Consiliul Concurenței.
„Evaluarea rezultatelor programului, derulat în 2017 și 2018, este necesară pentru a vedea în ce măsură acordarea de ajutoare și-a atins obiectivele urmărite, astfel încât, pe viitor, să poată fi ajustate diferite elemente precum valoarea ajutorului, condițiile impuse și indicatorii de rezultate urmăriți. În acest fel se va obține o eficientizare a acordării ajutoarelor și o mai bună cheltuire a banului public”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Schema de ajutor de minimis al cărei impact a fost evaluat este aferentă programului „Start‑up Nation” (SUN) și avea ca principale obiective stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), îmbunătățirea performanțelor economice ale IMM-urilor, crearea de noi locuri de muncă, inserția pe piața muncii a persoanelor defavorizate, șomerilor și absolvenților și creșterea investițiilor în tehnologii noi inovative.
Plecând de la aceste obiective, Consiliul Concurenței a analizat impactul ajutoarelor acordate IMM-urilor care au participat la cele două apeluri de proiecte din cadrul schemei, organizate în 2017, respectiv 2018, și a făcut o serie de recomandări „pentru ca noile scheme de ajutor ce se vor derula în cadrul programului SUN să conducă la rezultate optime”:
- În primul rând, Consiliul Concurenței recomandă ca obiectivele măsurilor de sprijin să fie clar definite și cuantificabile.
De exemplu, obiectivul „îmbunătățirea performanțelor economice ale IMM-urilor” este vag și, în absența unor clarificări suplimentare, cuantificarea sa este dificilă - este de părere Consiliul.
Astfel, Consiliul Concurenței consideră că „îndeplinirea acestui obiectiv este discutabilă”, în funcție de indicatorii analizați: „din perspectiva menținerii pe piață și a reducerii riscului de faliment a companiilor schema de ajutor de minimis a avut un impact pozitiv, dar în ceea ce privește cifra de afaceri, obiectivul nu a fost îndeplinit, beneficiarii înregistrând cifre de afaceri mai mici decât concurenții care nu au apelat la sprijin”.
- De asemenea, autoritatea de concurență susține că trebuie să se facă o selecție a sectoarelor economice cărora li se adresează schema de ajutor pentru a stimula/consolida acele domenii competitive, capabile să genereze valoare adăugată.
„Această recomandare vine în contextul în care, atât în cazul apelului din 2017, cât și al celui din 2018, beneficiarii care își desfășoară activitatea în anumite sectoare economice (de exemplu construcții, transport, IT, electricitate, industria prelucrătoare, agricultură, comerț) au înregistrat rezultate mai slabe decât concurenții lor (care nu au beneficiat de sprijin). Acest lucru arată că ajutoarele pentru aceste sectoare economice par să fie ineficiente în forma existentă în cadrul schemei de ajutor analizate, dacă nu se regândesc condițiile de acordare” - motivează Consiliul Concurenței.
De menționat aici că, în cel mai nou proiect de procedură Startup Nation 4, se prevede că aproape toate sectoarele economice sunt eligibile în program, cu excepția celor legate de agricultură, armament, producție sau comercializare de produse energetice.
În total, începând cu anul 2017, la nivelul întregii scheme de ajutor de minimis Startup Nation, au beneficiat de sprijin 15.242 de IMM-uri (7.150 în 2017 și 8.092 în 2018), care au creat suplimentar (față de concurenții lor) 14.395 locuri de muncă. Pentru fiecare loc de muncă nou creat, IMM-urile au primit 302.648 de lei în 2017 și 156.855 de lei în 2018.
Astfel, în perioada 2020 – 2022, o companie care a beneficiat de ajutor de stat a avut de două ori mai mulți angajați decât una care nu a beneficiat, iar în anul 2021 numărul angajaților unui beneficiar de ajutor a fost, în medie, de patru ori mai mare.
Schema de ajutor de minimis, având un buget maxim de 7,71 miliarde lei, a fost valabilă până la data de 31 decembrie 2020, iar plățile în cadrul său au putut fi efectuate până la sfârșitul anului 2021.
Deși în cadrul acestei măsuri de sprijin au fost acordate ajutoare doar în anii 2017 și 2018, numărul solicitanților și al beneficiarilor de ajutor a fost foarte mare, fiind depuse 49.839 de solicitări (18.188 de solicitări de ajutor în 2017, respectiv 31.651 de cereri în 2018) și s-au acordat 15.242 de ajutoare de minimis. Valoarea totală a ajutoarelor acordate a fost de 2,89 miliarde lei, din care 420 milioane lei au fost asigurați din fonduri europene, a mai constatat Consiliul Concurenței.