Ministerul Finanțelor și ANAF au anunțat, marți, finalizarea aplicației e-Transport, pentru monitorizarea transporturilor rutiere pe teritoriul României, ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri.
Aplicația a fost încărcată pe platformele Apple Store și Google Play și este în proces de avizare, urmând ca până la cel târziu 15 iulie 2024 să fie operațională și să poată fi descărcată.
În acest context, în perioada 15 iulie 2024 - 31 august 2024 aplicația este în perioada de testare a parametrilor tehnici.
Astfel, ANAF precizează că prevederile art. 13^1 lit. d) și e) din OUG nr. 41/2022 se vor aplica începând cu data de 1 septembrie 2024.
Aceste reglementări prevăd că reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei:
- nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a obligației de a pune în funcțiune dispozitivul de poziționare înainte de începerea transportului pe teritoriul național, respectiv să oprească dispozitivul de poziționare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul național sau după părăsirea teritoriului național;
- nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a obligației de a prezenta, la solicitarea organelor competente, documentele care însoțesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO eTransport împreună cu codul UIT pus la dispoziție.
Constatarea și aplicarea sancțiunilor se face de către persoanele împuternicite din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Autorității Vamale Române, precum și de către ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române.
- De asemenea, se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate în cazul în care operatorul de transport rutier nu respectă obligația de a asigura transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
Prin modificările aduse Sistemului RO e-Transport de OUG nr. 115/2023 s-a instituit obligația pentru operatorii de transport să asigure transferul datelor curente de poziționare ale vehiculului de transport, care face obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor declarate în Sistemul RO eTransport.
Altfel spus, pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, Sistemul RO eTransport va prelua date din sistemele proprii de poziționare în situația în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme sau de la dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care va fi instalat software-ul pus la dispoziție, în mod gratuit, de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor.
Software-ul destinat transferului datelor de poziționare a vehiculului de transport va fi descărcat de pe platformele specializate.
Pentru monitorizarea transporturilor de bunuri, Sistemul RO eTransport preia date din sistemele de poziționare GPS, în situația în care autovehiculele de transport marfă sunt dotate cu astfel de sisteme. Pentru aceste situații, pe site-ul MF, pe pagina RO e-Transport au fost încărcate specificațiile tehnice necesare.
În caz contrar, autovehiculele trebuie să fie dotate cu un dispozitiv de tip telefon mobil care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit, pe care este instalată aplicația, dezvoltată de CNIF.
Operatorul de transport rutier are obligația să asigure transferul datelor de poziționare a vehiculului de transport care fac obiectul declarației din sistem, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin RO e-Transport.
Precizări privind amânarea unor sancțiuni pentru operatorii economici autorizați
Guvernul a amânat aplicarea sancțiunilor prevăzute de legislația e-Transport până la 1 ianuarie 2025, doar pentru operatorii economici autorizați potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (U.E.) nr. 952/2013. Măsura era necesară pentru „evitarea unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizați care desfășoară activități cu pondere semnificativă în economia națională și care efectuează în mod curent transporturi internaționale de bunuri”, a explicat Ministerul Finanțelor.
Orice operator economic stabilit pe teritoriul vamal al Uniunii Europene, care îndeplinește anumite croterii, poate primi statut de operator autorizat din partea autorităților vamale. Statutul de operator economic autorizat cuprinde următoarele tipuri de autorizări:
- cea de operator economic autorizat pentru simplificări vamale, care permite titularului să beneficieze de anumite simplificări în conformitate cu legislația vamală; sau
- cea de operator economic autorizat pentru securitate și siguranță, care conferă titularului dreptul la facilități în materie de securitate și siguranță.
Sistemul RO e-Transport ar ajuta la reducerea evaziunii fiscale
Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul național ale bunurilor cu risc fiscal ridicat și transporturile rutiere internaționale de bunuri.
Ministerul Finanțelor și Fiscul susțin că eTransport este „o componentă importantă în digitalizarea ANAF, prin care se urmărește creșterea capacității administrative de combatere a fraudei fiscale”.
Sistemul RO e-Transport este utilizat la monitorizarea transporturilor efectuate cu bunuri cu risc fiscal ridicat. Guvernnanții susțin că astfel urmăresc „fiscalizarea tranzacțiilor comerciale și creșterea încasărilor la bugetul de stat”.