A apărut un nou proiect de procedură de implementare a programului Startup Nation 2024-2025, care menționează domeniile de activitate eligibile și interzise la finanțarea de max. 250.000 lei (50.000 EUR) pe firmă, precum și lista cheltuielilor eligibile, cuprinzând și autoturisme, ATV-uri, salarii, echipamente tehnologice și alte achiziții. Miza totală: un buget de 446 milioane EUR, din fonduri europene și de la statul român, din care ar urma să se finanțeze circa 7.500 de firme nou-create și să se genereze peste 15.000 de locuri de muncă.
Documentul de procedură în forma consolidată, publicat în 2025 de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), prezintă unele modificări față de proiectul de procedură din septembrie 2024.
Noul document procedural, datat 11 februarie 2025, este însoțit de anexe. Proiectul, în forma consolidată după primirea observațiilor, se află încă în proces intern de avizare în minister și mai poate suferi unele modificări.
Startup Nation 2024-2025: Cheltuieli eligibile
Conform noului proiect de procedură SUN 2025 obiectul finanțării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din următoarele categorii eligibile:
a) Echipamente tehnologice, cu excepția jocurilor de noroc mecanice, electrice, electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale. Prin echipamente tehnologice, conform grilei de punctaj, se înțeleg toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2. și 2.3.6 din H.G. nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, cu excepția celor specificate de prezenta procedură de implementare.
b) În categoria echipamentelor tehnologice eligibile sunt asimilate și activele corporale din categoria mijloacelor fixe pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body și de forță, echipamente, respectiv sisteme specifice în scopul obținerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare.
c) Achiziția de sisteme, instalații și echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare; Exemple de echipamente, respectiv sisteme specifice în scopul obținerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităților pentru care a solicitat finanțare, stații de încărcare electrice, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare aer, panouri și / sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, stații sortare – reciclare deșeuri, etc. Energie din surse regenerabile sau „energie regenerabilă” înseamnă Energie din surse regenerabile nefosile, respectiv energie eoliană, solară (solară termică și solară fotovoltaică) și geotermală, energie ambientală, energia valurilor, energie hidroelectrică, biomasă, gaz de depozit, gaz provenit din instalațiile de epurare a apelor uzate și biogaz;
d) Cheltuielile pentru înființarea întreprinderii în valoare eligibilă maximă de 1000 lei. Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea contractului de acordare a AFN (Anexa 4).
e) Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale, conform grupei nr. 3 din HG 2139/2004;
f) Salariile, utilitățile (energie electrică, apă, gaze, salubritate, abonament telefon și internet), serviciile de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spații de producție; Pentru aplicanții, care își asumă crearea și menținerea a două locuri de muncă prin intermediul Programului, valoarea acestor cheltuieli (salarii, utilități, servicii de contabilitate și chirii) reprezintă o sumă forfetară de maximum 80.000 lei din valoarea cheltuielilor eligibile aprobate în urma verificării formularului de înscriere la finanțare, respectiv din suma cheltuielilor aprobate la decont. Decontarea se face în baza cererii beneficiarului însoțită de documentele care să ateste crearea a minimum 2 locuri de muncă;
g) Site de prezentare a activității, magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu, cheltuieli de promovare a site-ului / magazinului on-line, soft/softuri necesar/necesare desfășurării activității, semnătură electronică, echipamente IT, tehnică de calcul tip PC, unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator /multifuncțională, inclusiv sisteme portabile, licențe necesare desfășurării activității, telefoane smart, tablete. Cheltuiala cu semnătura electronică este eligibilă și înainte de semnarea acordului de finanțare.
h) Consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul prezentului Program și pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maximum 10.000 lei; Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea contractului de acordare a AFN. Furnizorii de servicii de consultanță eligibili în cadrul Programului pot fi numai organizații furnizoare de consultanță care au dreptul legal de a desfășura acest tip de activitate, respectiv au activitatea de consultanță în statut sau sunt întreprinderi care au ca activitate autorizată a fi desfășurată una dintre activitățile incluse în cod CAEN Rev. 3 diviziunea 70. Societățile care furnizează servicii de consultanță în cadrul Programului Start –up Nation nu pot avea calitatea de furnizori pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul proiectului, sub sancțiunea nedecontării tuturor cheltuielilor aferente respectivului furnizor.
i) Două plăcuțe informative obligatorii, sub sancțiunea neacordării AFN, în valoare de minim 10 lei, dar nu mai mult de 500 de lei din valoarea cheltuielilor eligibile, care vor fi plasate astfel:
- una în interiorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (indoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru vizitatori (recepție, secretariat, loc de așteptare etc);
- una în exteriorul spațiului de la locația de implementare a proiectului (outdoor), în locul cu vizibilitatea cea mai bună pentru clienți, pe lângă spațiul unde se desfășoară activitatea (fațada stradală, intrare în clădire etc).
j) Cheltuieli financiare aferente creditelor/ garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării proiectelor acceptate în cadrul Programului, pentru solicitanții care utilizează credit pentru implementarea proiectului.
k)
- i) Mijloace de transport, autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote cu sau fără motor, remorci și semiremorci, platforme, izoterme și frigorifice, doc plutitor, șalupe maritime pentru călători, ambarcațiuni de agrement, aparate de zbor, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială, cu excepția tuturor vehiculelor simbol G, conform Ordinului MLPTL 211/2003 cu modificările și completările ulterioare.
- ii) Pentru activitățile de rent-a-car, școli de șoferi și pilotaj și transporturi cu taxi-uri nu sunt limitate valoarea maximă/autoturism și numărul de autoturisme achiziționate.
- iii) Cu excepția activităților prevăzute la alin. (2), autoturismele sunt eligibile pentru toate activitățile din cadrul Programului în valoare eligibilă de maximum 50.000 lei și maximum 1 autoturism / beneficiar.
l) Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului Fiscal.
Activele achiziționate trebuie să fie noi, iar pentru toate activele achiziționate pe Program nu se aplică amortizarea accelerată prevăzută în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. În cazul activelor achiziționate, ajutorul financiar va fi acordat numai dacă acestea există la locul implementării proiectului și după caz, sunt puse în funcțiune, cu respectarea reglementărilor tehnice aplicabile. În caz contrar, ajutorul financiar nu se acordă.
Activele corporale achiziționate în cadrul Programului sunt considerate cheltuieli eligibile dacă individual fac parte din categoria mijloacelor fixe, cu excepția cheltuielilor cu semnătura electronica, cu înființarea întreprinderii, cu tableta și plăcuțele informative.
Fiecare cheltuială efectuată trebuie să fie în legătură cu fluxul activităților/ subactivităților care sunt necesare desfășurării activităților codului CAEN, autorizat cel târziu la momentul plății, pentru care se solicită finanțare, așa cum sunt detaliate activitățile codului CAEN în “Clasificarea activităților din economia națională - CAEN Rev. 3”, cu excepția sumei forfetare și a cheltuielilor eligibile obligatorii.
Activitatea economică a societăților nou-înființate de beneficiari în cadrul programului trebuie să fie autorizată conform CAEN Rev. 3.
Cheltuieli interzise la finanțare:
- Sistemele de minare/stocare pentru criptomonede NU se finanțează.
- Nu se finanțează cheltuielile aferente activităților de astrologie și spiritism, inclusiv on-line, servicii personale de tipul: servicii de escortă, servicii de stabilire a întâlnirilor, video chat, servicii ale agențiilor matrimoniale, video chat on-line pentru consiliere matrimonială și psihologică, site-uri de matrimoniale.
- Cheltuielile privind avizele sau alte taxe (cu excepția TVA nedeductibil, timbru verde, accize energie electrică și taxele și onorariile aferente înregistrării societății la Registrul Comerțului), ambalarea, transportul, punerea în funcțiune, montarea, manopera și instruirea personalului pentru utilizarea echipamentelor/ utilajelor, nu sunt eligibile.
- Nu se acordă ajutor financiar pentru activele achiziționate în sistem de leasing, second-hand și cele care au constituit obiectul unei subvenționări/finanțări nerambursabile din alte surse.
Reamintim că în cadrul programului Startup Nation 2024-2025, persoanele fizice eligibile vor participa mai întâi la cursuri de formare antreprenorială șia abia apoi vor putea să aplice pentru finanțarea de max. 50.000 EUR pe firmă. Firmele vor trebui să suporte și ele cel puțin 10% din valoarea cheltuielilor eligibile plus toate cheltuielile neeligibile.
Programul se va derula online, pe platforma minimis.imm.gov.ro . Aplicația electronică de înscriere la finanțare va fi deschisă 45 de zile lucrătoare, începând cu ora 10:00 a primei zile de înscriere și până la ora 20:00 a ultimei zile de înscriere, cu posibilitatea de prelungire a termenului până la epuizarea bugetului.
Aplicația de înscriere va solicita încărcarea de documente semnate electronic de către reprezentantul legal sau împuternicit, drept pentru care, pentru accesarea Programului, deținerea unei semnături electronice este obligatorie, iar achiziția acesteia este cheltuială eligibilă în cadrul Programului atât înainte, cât și după semnarea contractului de acordare a ajutrului financiar nerambursabil.
Bugetul Programului Startup Nation 2024 reprezintă echivalentul în lei al sumei de 446.185.295 euro, calculat la cursul InforEuro din luna august 2024. Un procent de 85% sunt fonduri europene și restul de 15% sunt din bugetul de stat.
Acest buget va fi împărțit pe doi piloni de intervenție, ficare cu categoriile sale de beneficiari eligibili, acestea având un caracter mai degrabă social decât axat pe business, în condițiile în care Startup Nation este finanțat prin Programul Educație și Ocupare (PEO), care primește bani europeni din fondul social:
Beneficiari (persoane fizice) eligibili la Pilonul I Startup Nation 2024:
La Pilonul I, vor putea obține cursuri de antreprenoriat și, eventual, ajutor financiar „tinerii sub 30 de ani — persoană cu vârsta între 18 ani și până în 30 de ani neîmpliniți la momentul înscrierii în aplicația electronică aferentă Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION — ROMÂNIA” ediția 2024, pentru a participa la activitățile programului, indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoana reîntoarsă în țară”. Aici intră inclusiv românii care se întorc din diaspora și își fac firmă în România.
Bugetul total pentru pilonul I este de 295.750.000 euro, din care:
- pentru regiunea București-Ilfov, 29.750.000 euro,
- pentru restul țării, 266.000.000 euro.
În cadrul componentei specifice pilonului I — Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe antreprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile. Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.
În cadrul pilonului I se finanțează (cu maximum 50.000 EUR fiecare) un număr estimat de 5.250 de întreprinderi înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 locuri de muncă.
Beneficiari eligibili la Pilonul II Startup Nation 2024:
- tineri cu vârsta de peste 30 de ani — persoană cu vârsta între 30 de ani și până în 35 de ani neîmpliniți la momentul înscrierii în aplicația electronică aferentă programului, indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
- persoane în căutarea unui loc de muncă — astfel cum sunt definite la art. 5 pct. III din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
- șomer — astfel cum este definit în art. 5 pct. IV din Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
- șomer de lungă durată — astfel cum este definit la art. 5 pct. IV ind. 2 din Legea nr. 76/2002, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
- persoane inactive — persoanele care nu fac parte din forța de muncă, respectiv care nu sunt nici ocupate, nici șomere, inclusiv persoana reîntoarsă în țară;
- persoane din grupurile dezavantajate pe piața muncii — persoane cu nivel scăzut de instruire, ultimul nivel de școlarizare absolvit fiind ISCED 2 ( învăţământ gimnazial - n.r.), persoane cu dizabilități, persoane din comunitățile supuse riscului de excluziune socială, persoane din zonele rurale, persoane eliberate din detenție, tineri postinstituționalizați, inclusiv persoana reîntoarsă în țară.
Bugetul total pentru pilonul II — Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului reprezintă echivalentul în lei al sumei de 150.435.295 euro.
Bucureștiul și județul Ilfov sunt excluse de la finanțarea din Pilonul II Startup Nation 2024.
În cadrul pilonului II se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de antreprenoriat pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile. De asemenea, se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi înființate. În cadrul acestor firme se vor crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.
Condiții de eligibilitate a firmelor
Documentul de procedură 2025 prevede, mai departe, condițiile pe care vor trebui să le îndeplinească și firmele cu care vor aplica la finanțare persoanele fizice care vor ieși din etapa de cursuri de firmare antreprenirială.
Astfel, vor putea beneficia de ajutor financiar nerambursabil societățile (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) care îndeplinesc la data completării formularului de înscriere, o serie de criterii de eligibilitate, printre care:
a) sunt considerate întreprinderi autonome, legate(asociate), partenere;
b) au capital social integral privat;
c) sunt înregistrate la Oficiul Registrului Comerțului, au sediul social/punct de lucru și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
d) codul CAEN Rev. 31 pentru care solicită finanțare este eligibil în cadrul Programului și autorizat până la momentul plății, conform art. 15 din Legea 359/2004 privind simplificarea formalităților la înregistrarea în Registrul Comerțului a persoanelor fizice, asociațiilor familiale și persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum și la autorizarea funcționării persoanelor juridice, cu modificările și completările ulterioare. Solicitarea finanțării se face pe un singur cod CAEN;
e) nu au datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru, la momentul verificării administrative și de eligibilitate; Solicitanții care au datorii eșalonate nu sunt eligibili pentru a accesa Programul.
f)
(1) Nu au depășit plafonul de minimis de 300.000 Euro pe durata ultimilor 3 ani pentru o întreprindere unică, așa cum este aceasta definită de Regulamentul (UE) nr. 2023/2831 al Comisiei din 13 decembrie 2023, privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.
(2) Plafoanele se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene.
(3) Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare ar trebui evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat, trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani.
(4) În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăși plafonul maxim menționat la lit. f) alin. (1) după caz, respectivul ajutor nou nu beneficiază de dispozițiile Regulamentului (UE) nr. 2023/2831 al Comisiei din 15 decembrie 2023.
(5) În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, pentru a se stabili dacă orice nou ajutor de minimis acordat întreprinderii noi sau întreprinderii care achiziţionează depăşeşte plafonul prevăzut la alineatul (1), se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate oricăreia dintre întreprinderile care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legale.
(6) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. în cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
(7) Ajutorul de minimis acordat prin prezenta măsură poate fi cumulat cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2023/28322 al Comisiei, în limita plafonului maxim cumulat de 1.050.000 euro.
(8) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2023/2832 pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentele (UE) nr. 1408/20133 și (UE) nr. 717/20144 ale Comisiei în limita plafonului relevant prevăzut la articolul 3 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 2023/2832.
(9) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie.
(10) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisie.
g) nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității;
h) nu au fost subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană / AIMMT / alt furnizor de ajutor de stat/ Consiliul Concurenței, de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu dobânzile și penalitățile aferente;
i) asigură o cofinanțare în procent de minimum 10% din valoarea eligibilă a proiectului, sub sancțiunea neacordării ajutorului;
j) creează cel puțin două locuri de muncă cu normă completă, pe perioadă nedeterminată după intrarea în vigoare a contractului de acordare a AFN (Anexa 4) și menține locurile de muncă ocupate cel puțin 24 luni de la momentul plății ajutorului financiar
k) Asociații/acționarii, persoane fizice din grupul-țintă eligibil absolvente ale modulului 1 de cursuri antreprenoriale, respectiv modulului 3, NU au calitatea de asociat/acționar majoritar într - o altă întreprindere, înființată conform Legii 31/1990 republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare.
Domenii de activitate eligibile Startup Nation 2024-20205
Documentul procedural 2025 prevede că vor putea primi finanțare SUN firmel din „toate sectoarele, cu excepția”:
a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse pescărești și de acvacultură;
ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor pescărești și de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza prețului sau a cantității de produse achiziționate sau introduse pe piață;
b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;
c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor agricole, în unul din următoarele cazuri:
d) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității de produse de acest tip achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;
e) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;
f) ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
g) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a bunurilor și serviciilor naționale față de bunurile și serviciile importate.
h) ajutoare pentru producție sau comercializare de armament, muniții, explozibili, tutun, alcool, substanțe aflate sub control național, plante, substanțe și preparate stupefiante și psihotrope;
i) ajutoare pentru producție sau comercializare de produse energetice definite potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, activități de leasing.
MEDAT/AIMMT vor derula o campanie de informare și promovare a programului astfel încât să se asigure informarea eficientă și transparentă a publicului și a persoanelor eligibile cu privire la oportunitățile de finanțare, precum și cu privire la modalitatea de înscriere și criteriile de eligibilitate, pe site, rețele sociale oficiale ale MEDAT/AIMMT sau în cadrul unor evenimente derulate în format fizic și/sau on-line.
Descarcă de aici documentele publicate:
- ProiectProceduraSUN11022025
- Anexa 1 FormularInscriereFormatori
- Anexa 2 FormularInscriereCursuri
- Anexa 3 formularInscriereLaFinantare
- Anexa 4 ModelContractAcordareAFN
- Anexa 5 declaratie IMM
- Anexa 6 calcul intreprinderiPartenereLegate
- Anexa 7 declaratie ajutor de minimis
- Anexa 8 AgentiiPentruIMM
- Anexa 9 cerere de rambursare
- Anexa 10 formular decont
- Anexa 11 Cerere de RenuntarelaFinantare
- Anexa 12 model imputernicire
- Anexa 13 Contract de formare profesionala