Comisia Europeană a decis taxe provizorii la importurile de mașini electrice din China, mărci ca BYD, Geely și SAIC fiind vizate direct într-un eșantion, dar cotele sunt ceva mai mici decât cele pre-anunțate în iunie.
Taxele compensatorii asupra vehiculelor electrice aduse din China se aplică provizoriu de vineri, 5 iulie 2024, pe o durată maximă de 4 luni. Între timp, se așteaptă o decizie finală a statelor memre UE, inclusiv România, la nivel de miniștri de finanțe, în cadrul Consiliului Uniunii Europene. Odată adoptate, taxele vor fi introduse pe o perioadă de 5 ani, în cadrul UE.
Momentan, taxele europene la importul de vehicule electrice se aplică astfel asupra unui eșantion de companii chinezești:
- BYD: 17,4%;
- Geely: 19,9%;
- SAIC: 37,6%.
Alți producători de vehicule electrice din China, care au cooperat cu Comisia Europeană, nu au fost introduși în eșantion și vor avea o taxă medie la import de 20,8%.
Companiile chineze necooperante cu Comisia Europeană vor avea o taxă la import de 37,6%.
Comisia Europeană a scăzut puțin aceste taxe comparativ cu nivelurile care fuseseră anunțate în data de 12 iunie, ca urmare a unor recalculări care au ținut cont de comentariile depuse de părțile interesate,
Executivul comunitar a instituit taxele compensatorii provizorii la importurile de vehicule electrice pe bază de baterii din China, în timp ce va continua discuțiile cu Beijingul.
Decizia Comisiei a venit, joi, 4 iulie, la nouă luni de la deschiderea unei investigații antisubvenție ex officio privind piața vehiculelor electrice cu baterii - battery electric vehicles (BEV).
Pe baza investigației, executivul UE a concluzionat că lanțul valoric al acestor vehicule electrice din China „beneficiază de subvenții neloiale” din partea statului chinez. Astfel, importurile constituie o „amenințare de prejudiciu economic” pentru producătorii de mașini electrice din Uniunea Europeană.
Investigația a examinat, de asemenea, consecințele și impactul probabil ale acestor măsuri asupra importatorilor, utilizatorilor și consumatorilor de BEV din UE, mai susține Comisia.
Consultările cu guvernul chinez s-au intensificat în ultimele săptămâni, în urma unui schimb de opinii între vicepreședintele executiv Valdis Dombrovskis și ministrul chinez al comerțului Wang Wentao.
„Contactele continuă la nivel tehnic în vederea găsirii unei soluții compatibile cu normele OMC, care să răspundă în mod adecvat preocupărilor exprimate de Uniunea Europeană. Orice rezultat negociat al investigației trebuie să fie eficace în abordarea formelor prejudiciabile de subvenționare identificate” - a precizat Comisia Europeană.