Comisia Europeană a constatat că Apple și Meta, compania lui Mark Zuckerberg, au încălcat regulamentul privind piețele digitale (DMA) și au primit amenzi de 500 milioane EUR și de 200 milioane EUR, respectiv.
Cei doi giganți tech americani au încălcat obligațiile DMA de a oferi consumatorilor un serviciu care utilizează mai puțin din datele lor personale și de a permite dezvoltatorilor terți să informeze despre oferte alternative față de magazinele de aplicații, a scris Comisia într-un comunicat de presă.
În conformitate cu regulamentul, dezvoltatorii de aplicații care își distribuie aplicațiile prin intermediul App Store (Apple) ar trebui să poată informa clienții, gratuit, cu privire la ofertele alternative din afara App Store, să-i îndrume către aceste oferte și să le permită să facă achiziții.
Totuși, din cauza unei serii de restricții impuse de Apple, dezvoltatorii nu pot beneficia pe deplin de avantajele canalelor alternative de distribuție în afara App Store. În mod similar, europenii nu pot beneficia pe deplin de oferte alternative și mai ieftine, deoarece Apple împiedică dezvoltatorii de aplicații să informeze direct consumatorii cu privire la astfel de oferte, a scris CE.
Apple a primit o amendă de 500 milioane EUR, pe care o va contesta. Totodată, autoritatea UE a declarat că Apple trebuie să elimine restricțiile tehnice și comerciale care împiedică dezvoltatorii să direcționeze utilizatorii către oferte mai ieftine în afara magazinului de aplicații.
„Anunțurile de astăzi sunt încă un exemplu al Comisiei Europene care vizează pe nedrept Apple într-o serie de decizii care sunt rele pentru confidențialitatea și securitatea utilizatorilor noștri, rele pentru produse și ne obligă să oferim tehnologia noastră gratuit”, a declarat Apple într-o declarație trimisă Reuters.
Totodată, Meta a introdus un model binar „consimțământ sau plată” (pay or okay) prin abonamentul care permite utilizatorilor din UE ai Facebook și Instagram să folosească platformele fără reclame, în anul 2023.
Acest model nu este conform cu DMA deoarece nu le-a oferit utilizatorilor posibilitatea specifică necesară de a opta pentru un serviciu care utilizează mai puține date cu caracter personal, dar care este echivalent cu serviciul de „reclame personalizate”.
În noiembrie 2024, compania a introdus o altă versiune a modelului de reclame personalizate gratuite, oferind o nouă opțiune care se presupune că folosește mai puține date personale. Constatarea Comisiei și amenda impusă se referă la perioada de timp în care utilizatorilor finali din UE li s-a oferit opțiunea binară, între martie și noiembrie 2024. Acum, Meta discută cu UE despre noua versiune.
Meta a primit o amendă de 200 milioane EUR. Compania lui Zuckerberg a criticat decizia:
„Nu este vorba doar despre o amendă; Comisia ne-a forțat să ne schimbăm modelul de afaceri, impunând Meta efectiv un tarif de mai multe miliarde de dolari, cerându-ne în același timp să oferim un serviciu inferior” – Meta.
În plus, CE a constatat că Facebook Marketplace nu ar trebui să mai fie desemnat în temeiul DMA. Comisia a constatat că Marketplace avea mai puțin de 10 000 de utilizatori prin servicii de intermediere online în 2024.
Apple și Meta au două luni să se conformeze deciziilor UE, altfel riscă penalități.