Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), principala organizație patronală din comerțul electronic, consideră „întemeiate îngrijorările” că introducerea numărului de identificare fiscală (NID) pentru consumatorii din România „poate crește birocrația și poate aduce obligații suplimentare companiilor românești”, în timp ce concurenții din afara Uniunii Europene „nu respectă legile UE” - a declarat, joi, pentru StartupCafe.ro, Cristian Pelivan, directorul executiv al ARMO.
Momentan, patronii de magazine online din România nu au foarte multe informații despre modificările la Codul de procedură fiscală lansate miercuri în dezbatere publică, de Ministerul Finanțelor, care se referă și la acest „CNP fiscal”.
La o primă vedere, directorul executiv ARMO, Cristian Pelivan, atrage atenția asupra riscului ca birocrația să crească pentru antreprenorii din comerțul electronic:
- „Știm doar că se dorește introducerea numărului de identificare digitală (CNP fiscal), dar nu știm dacă va fi opțional sau obligatoriu pentru magazinele online, cum urmează să fie folosit sau ce se urmărește exact prin introducerea sa.
- Textul ordonanței a fost pus în consultare publică ieri și momentan analizăm posibilele sale implicații pentru ecosistemul comerțului online. Având în vedere declarațiile anterioare referitoare la introducerea numărului de identificare digitală (CNP fiscal), considerăm întemeiate îngrijorările că acesta poate crește birocrația și poate aduce obligații suplimentare companiilor românești care deja se conformează fiscal. Este un aspect important, de care trebuie să se țină cont, pentru că acest tip de comerț este unul fără granițe fizice. Nu este clar dacă și cum se va aplica acest CNP fiscal jucătorilor internaționali care vând în România, fie că vorbim de magazine online din alte state membre UE sau de jucători non-UE despre care știm că oricum nu respectă legile UE.
- Totodată, nu e limpede impactul și reacția pe care acest CNP fiscal l-ar putea avea asupra consumatorilor. Datele INS ne arată că în România sunt aproximativ 9 milioane de români care au cumpărat online în ultimul an și care, implicit, ar trebui să obțină acest număr de identificare digitală. În perioada următoare vom solicita la rândul nostru clarificări din partea autorităților în cadrul procesului de consultare cu mediul de afaceri pentru a ne asigura că orice măsură introdusă este bine fundamentată și că nu va afecta negativ sectorul de comerț electronic sau drepturile consumatorilor din România”.
Reamintim că, printr-un proiect de ordonanță publicat miercuri, Ministerul Finanțelor propune oficial un sistem cu implicații asupra comerțului online, prin care ANAF ar urma să atribuie consumatorilor, la cererea acestora, un număr de identificare digitală (NID), pentru a-l folosi în locul codului numeric personal (CNP), atunci când fac cumpărături de pe internet, în contextul în care magazinele online vor fi obligate să folosească sistemul eFactura în relația cu consumatorii (B2C).
Proiectul Ordonanţă emis, miercuri, de Ministerul Finanțelor propune o listă lungă de modificări la Codul de procedură fiscală (Legea nr.207/2015). Pentru a putea intra în vigoare, noile reglementri propuse trebuie adoptate de Guvern și publicate în Monitorul oficial.
Printre noutățile propuse, se numără și utilizarea de către persoanele fizice a unui număr de identificare digitală, ca o alternativă la CNP. Ministerul Finanțelor susține că acest nou număr va ajuta la „funcționarea corectă” a sistemelor digitale care solicită utilizarea CNP-ului persoanelor fizice.
Astfel, o persoană fizică va putea alege să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal, utilizând numărul de identificare digitală în locul CNP-ului.
---