Romania este pe ultimul loc in Uniunea Europeana la cumparaturile pe internet, potrivit datelor pe anul 2015 furnizate, vineri, de oficiul european de statistica Eurostat. Hainele s-au cumparat cel mai mult pe internet in Romania, releva studiul. Cercetarea are in vedere segmentul de public cu varste cuprinse intre
16 si 74 de ani. Dintre
romanii din aceasta categorie de varste, doar
11% au apelat la shopping-ul online, potrivit Eurostat, tara situandu-se pe ultimul loc in Uniunea Europeana, mult sub
media UE, de
53%.
Vecinii nostri din UE au stat mai bine decat noi la cumparaturile online:
ungurii - rata de
36%, iar
bulgarii - procentaj de
18%.
Ponderea nationala a cumparatorilor online in populatia cu varste de 16-74 ani (Foto: Eurostat)Cele mai mari procente de cumparatori online in randul populatiei cu varste de 16-74 de ani au inregistrat
Marea Britanie (81%), Danemarca (79%) si Luxemburg (78%). Pe categorii de articole achizitionate, in Romania cumparatorii online s-au indreptat spre:
haine (67% dintre cumparatorii pe net),
servicii de turism si calatorii (22%),
carti, reviste, ziare (21%),
bilete la concerte si alte evenimente (17%),
bunuri de uz casnic si jucarii (15%). Cercetarea nu a masurat si segmentul de electronice.
De ce evita lumea sa cumpere onlineLa nivelul intregii Uniuni Europene, persoanele care declara ca NU fac cumparaturi online au indicat lipsa de incredere in siguranta platilor pe internet ca fiind unul dintre cele mai importante motive pentru care evita comertul electronic.
Astfel, la nivelul UE,
75% dintre cumparatorii offline au spus ca prefera sa mearga personal la magazin, iar
27% s-au aratat ingrijorati de securitatea platilor si a informatiilor personale. Alte motive pentru care au evitat e-commerce-ul au fost: ingrijorari privind primirea sau returnarea bunurilor cumparate (19%), lipsa de cunostinte in utilizarea calculatorului (18%), lipsa unui card bancar care sa permita plata pe internet (13%), probleme la livrarea produselor (6%).
Bariere percepute la comertul online (Foto: Eurostat)
De partea cealalta, 70% dintre persoanele care au facut cumparaturi online au declarat ca nu au intampinat nicio problema.
Probleme intalnite de cumparatorii online (Foto: Eurostat)
In schimb, intre
cumparatorii online au fost si persoane care au avut plangeri:
* viteza de livrare mai mica decat cea promisa de vanzator (16%)
* a picat site-ul de e-commerce in timpul efectuarii comenzii sau a platii (12%)
* au fost livrate produse sau servicii gresite sau deteriorate (8%)
* dificultati in gasirea informatiilor legate de garantii sau de alte drepturi legale (5%)
* acces dificil la plangeri sau raspuns nesatisfacator la acestea (4%)
* cost final mai mare decat cel indicat pe site (3%)
* magazinul online din strainatate nu vinde si in tara cumparatorului (3%)
* fraude (3%).
Resurse:
Descarca de AICI raportarea completa a Eurostat privind cumparatorii online
Romania - Comertul online, inca slab dezvoltat. Cum merg Ungaria si Bulgaria - perspectiva firmelor