LISTA: UE va interzice anumite practici abuzive ale unor hipermarketuri față de fermieri și mici firme - Taxe - StartupCafe.ro
Claudiu Zamfir

LISTA: UE va interzice anumite practici abuzive ale unor hipermarketuri față de fermieri și mici firme

Thumbnail

Anumite practici considerate neloiale ale unor mari lanțuri de hipermarketuri față de fermierii sau micile firme furnizoare ar urma să fie interzise în Uniunea Europeană, inclusiv în România, printr-o serie de norme propuse joi de Comisia Europeană.

Într-un comunicat remis StartupCafe.ro, Comisia Europeană spune că prin propunerea sa de dierctivă ia măsuri pentru interzicerea practicilor comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare cu alimente. Comisia susține că vizează „cele mai dăunătoare practici comerciale neloiale, pentru a le oferi fermierilor și întreprinderilor mici și mijlocii mai multă certitudine și pentru a le degreva parțial de necesitatea de a gestiona riscuri pe care nu le pot controla deloc sau aproape deloc”.

Practicile comerciale neloiale, ale unor hipermarketuri, care urmează a fi interzise sunt:

  • plățile întârziate în cazul produselor perisabile,
  • anulările în ultimul minut ale comenzilor,
  • modificările unilaterale sau retroactive ale contractelor și
  • obligarea furnizorului la plata produselor irosite.

Alte practici vor fi permise „numai dacă fac obiectul unui acord prealabil, clar și lipsit de ambiguitate între părți”:

  • faptul că un cumpărător returnează unui furnizor produsele alimentare nevândute;
  • faptul că un cumpărător impune unui furnizor o plată pentru garantarea sau menținerea unui acord de furnizare pentru produse alimentare;
  • faptul că un furnizor plătește pentru promovarea sau comercializarea produselor alimentare vândute de cumpărător.

Propunerea Comisiei impune statelor membre să desemneze o autoritate publică responsabilă cu aplicarea noilor norme.

În cazul unei încălcări dovedite a normelor, organismul responsabil va avea competența de a impune o sancțiune proporționată și disuasivă. Această autoritate de punere în aplicare va putea iniția investigații din proprie inițiativă sau pe baza unei plângeri. În acest caz, părțile care depun plângeri vor avea dreptul de a solicita confidențialitate și anonimat pentru a-și proteja poziția față de partenerul comercial.

Comisia va institui un mecanism de coordonare între autoritățile de punere în aplicare, pentru a permite schimbul de bune practici.

Măsurile propuse completează măsurile existente în statele membre și codul de conduită al inițiativei voluntare privind lanțul de aprovizionare. Dacă doresc, statele membre pot lua măsuri suplimentare.

„Operatorii mai mici din lanțul de aprovizionare cu alimente, inclusiv fermierii, sunt vulnerabili față de practicile comerciale neloiale utilizate de partenerii din cadrul lanțului. Adesea, acești operatori nu au putere de negociere și alternative pentru vânzarea produselor lor către consumatori” - își justifică executivul european propunerea de directivă.

„Inițiativa de astăzi, care interzice practicile comerciale neloiale, vizează consolidarea poziției producătorilor și a IMM-urilor în cadrul lanțului de aprovizionare cu alimente. De asemenea, inițiativa vizează asigurarea unei aplicări ferme și eficace a reglementărilor. Cu ajutorul unei proceduri bazate pe confidențialitatea plângerilor, încercăm să eliminăm «factorul teamă» din lanțul de aprovizionare cu alimente” - a declarat comisarul UE pentru agricultură și dezvoltare rurală, Phil Hogan.

Propunerea Comisiei va lua forma unei legi europene (directive) și urmează să fie transmisă, împreună cu o evaluare a impactului, celor doi colegiuitori, adică Parlamentului European și Consiliului, în cadrul acestuia din urmă fiind reprezentate guvernele statelor membre.

După adoptare și publicare în Jurnalul oficial al UE, statele membre, inclusiv România, vor avea un termen pentru transpunerea directivei în legislațiile naționale. Dacă nu vor transpune normele, statele membre riscă să fie sancționate, în procedura de infringement.

Documentele pot fi consultate AICI.

Parerea ta despre articol
Vizualizari
1657
Conţinut
Adauga comentariu

Atrage clienți noi

Google AdWords Express

Primești 200 de lei bonus pentru promovare online.