Platforma online de livrări Glovo, cu prezență puternică și pe piața din România, precum și firma-mamă, Delivery Hero, au fost amendate, de Comisia Europeană, cu 329 de milioane de euro în total, pentru că au constituit „un cartel în sectorul livrării de alimente”.
Potrivit investigației Comisiei Europene, compania germană Delivery Hero și firma spaniolă Glovo, au comis următoarele abateri:
- au convenit să nu-și „fure” reciproc angajații;
- au făcut schimb de informații comerciale sensibile;
- și-au împărțit piețe geografice.
Abaterile comise de cele două companii au acoperit Spațiul Economic European (SEE), timp de 4 ani.
„Cartelurile de acest gen reduc opțiunile pentru consumatori și partenerii de afaceri, reduc oportunitățile pentru angajați și reduc stimulentele pentru concurență și inovare”, a comentat CE.
Ambele companii și-au recunoscut implicarea în cartel și au convenit să soluționeze amiabil cazul, motiv pentru care au beneficiat de o reducere cu 10% a amenzii.
Astfel, Delivery Hero SE a fost amendată cu 223.285.000 EUR, iar compania Glovoapp23 SA a primit o amendă de 105.732.000 EUR.
Aceasta este prima decizie în care Comisia constată un cartel pe piața muncii și prima dată când sancționează utilizarea anticoncurențială a unei acțiuni minoritare într-o întreprindere concurentă.
Delivery Hero și Glovo „au eliminat progresiv constrângerile concurențiale”
Delivery Hero și Glovo sunt două dintre cele mai mari companii de livrare de alimente din Europa. Acestea livrează alimente (preparate de un restaurant sau o bucătărie profesională), produse alimentare și nealimentare clienților care comandă de pe o aplicație sau de pe un site.
În iulie 2018, Delivery Hero a achiziționat o participație minoritară în Glovo și și-a mărit treptat această participație prin investiții ulterioare. În iulie 2022, Delivery Hero a preluat controlul asupra Glovo.
Comisia Europeană a constatat că în perioada 2018- 2022, Delivery Hero și Glovo au „eliminat progresiv constrângerile concurențiale” dintre cele două companii și „au înlocuit concurența cu o coordonare anticoncurențială pe mai multe niveluri”.
Astfel, germanii de la Delivery Hero și spaniolii de la Glovo s-au înțeles:
Să nu-și fure reciproc angajații. „Acordul acționarilor semnat în momentul în care Delivery Hero a achiziționat o participație minoritară necontrolată în Glovo includea clauze reciproce limitate de neangajare pentru anumiți angajați. La scurt timp după aceea, acest acord a fost extins într-un acord general de a nu se apropia în mod activ de angajații celeilalte companii”, a constata Comisia Europeană.
Să facă schimb de informații comerciale sensibile. „Schimbul de informații comerciale sensibile (de exemplu, privind strategiile comerciale, prețurile, capacitatea, costurile și caracteristicile produselor) a permis companiilor să se alinieze și să își influențeze comportamentul pe piață”, potrivit CE.
Să aloce piețele geografice. „Cele două companii au convenit să împartă între ele piețele naționale pentru livrarea online de alimente în SEE, prin eliminarea tuturor suprapunerilor geografice existente între ele, prin evitarea intrării pe piețele lor naționale respective și prin coordonarea care dintre ele ar trebui să intre pe piețele în care niciuna dintre ele nu era încă prezentă”, a mai constatat CE.
Executivul european mai arată că practicile menționate au fost facilitate de participația minoritară deținută de Delivery Hero la Glovo.
„Deținerea unei participații la un concurent nu este în sine ilegală, dar în acest caz specific a permis contacte anticoncurențiale între cele două companii rivale la mai multe niveluri. De asemenea, a permis companiei Delivery Hero să obțină acces la informații sensibile din punct de vedere comercial și să influențeze procesele decizionale din Glovo și, în cele din urmă, să alinieze strategiile de afaceri ale celor două companii. Acest lucru arată că proprietatea încrucișată orizontală între concurenți poate genera riscuri antitrust și ar trebui gestionată cu atenție” - susține CE.
Comisia de la Bruxelles a considerat că „cele trei practici anticoncurențiale constituie o încălcare unică și continuă, care acoperă SEE și echivalează cu o încălcare prin obiect în temeiul articolului 101 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene („TFUE”) și al articolului 53 din Acordul SEE”.
Glovo și Delivery Hero în România
În România, Delivery Hero a operat inițial prin platforma de livrari Foodpanda. În 2021, compania germană a vândut business-ul Foodpanda din România (firma Foodpanda Ro SRL) către spaniolii de la Glovo. În paralel, Delivery Hero a preluat treptat Glovo, iar în 2022 germanii au ajuns să dețină 94% din compania spaniolă.
În 2024, Glovo România (GlovoappRO SRL) a avut venituri totale de 535,15 milioane lei, în creștere cu 22% față de anul 2023, conform datelor oficiale de la Ministerul Finanțelor. De asemenea, firma a raportat profit de 26,19 milioane lei, aproape dublu față de anul 2023. În schimb, firma românească a Glovo și-a redus numărul de salariați proprii de la 151 de oameni în 2023 la 126 de angajați în 2024.
Glovo mai operează în România și prin firma Glovo Infrastructure Services SRL, deținută direct de GlovoappRO SRL, subsidiara românească a operatorului spaniol de livrări intermediate prin aplicație. Înființată în anul 2021, Glovo Infrastructure Services SRL are ca obiect de activitate „Comertul cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet”. Practic, prin această firmă sunt gestionate magazinele proprii Glovo, acele dark stores, din care aplicația face livrări ultra-rapide.
În anul 2023, Glovo Infrastructure Services SRL a avut 30 de angajați. Firma a făcut venituri de 85,7 milioane de lei, dar a ieșit pe pierderi de 31,7 milioane de lei, conform datelor de la Finanțe.
Fondat în anul 2015, la Barcelona, de Oscar Pierre și Sacha Michaud, Glovo a pătruns în România din anul 2018. În prezent, serviciul de livrări operează în peste 60 de localități românești.
Pe piața din România, Glovo se luptă cu aplicații ca Wolt (fosta Tazz) și Bolt Food.