Majorarea TVA de la 19% la 21%, respectiv de la 9% și 5% la 11%, creșterea accizelor, suprataxarea dividendelor și introducerea CASS pentru pensiile peste 3.000 lei sunt măsuri care, în lipsa unei strategii de modernizare a sistemului fiscal, „arată ca o amputare grăbită, nu ca o vindecare a bolii”, atrage atenția Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF).
CONAF își exprimă îngrijorarea vineri, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro, față de direcția anunțată prin pachetul de măsuri fiscal-bugetare și față de inconsecvențele din Programul de Guvernare 2025–2028. „Într-un moment critic pentru stabilitatea României, măsurile propuse riscă să erodeze mediul de afaceri și să submineze încrederea în stat și coeziunea socială”, avertizează Confederația.
„Înțelegem constrângerile bugetare și obligațiile asumate la nivel european, dar refuzăm logica în care soluțiile contabile de moment înlocuiesc reformele profunde și coerente”, transmit antreprenoarele.
Redăm poziția CONAF privind noile măsuri fiscal-bugetare:
1. Reformă fiscală sau penalizare economică?
„Creșterea TVA (de la 19% la 21%, respectiv de la 9% și 5% la 11%), majorarea accizelor, suprataxarea dividendelor și introducerea CASS pentru pensiile peste 3.000 lei sunt măsuri care, în lipsa unei strategii de modernizare a sistemului fiscal, arată ca o amputare grăbită, nu ca o vindecare a bolii.
În loc să combată evaziunea și să stimuleze economia formală prin digitalizare și eficiență, Guvernul lovește tocmai în actorii care susțin legal bugetul național: întreprinderile mici și mijlocii, angajații activi și investitorii corecți.
Fără predictibilitate, echitate și transparență fiscală, România nu va atrage investiții. Din contră – riscăm stagnare economică, migrare de capital și diminuarea consumului intern.
2. De la intenții nobile la lipsă de execuție
Programul de guvernare 2025–2028, prezentat ca o viziune de reconstrucție națională, conține numeroase declarații generale – de la digitalizare și reformă administrativă, până la eficientizarea cheltuielilor și atragerea fondurilor europene. Însă nu oferă nici prioritizare, nici estimări de impact, nici un calendar de implementare.
Este evidentă lipsa unei diagnoze reale a cauzelor dezechilibrelor: administrația supradimensionată, companiile de stat ineficiente, risipa din fonduri publice. În locul unei reforme a statului, se propune o suprataxare a mediului de afaceri.
Mai grav, multe dintre măsuri – precum tăierea burselor, creșterea normelor didactice, înghețarea salariilor și prestațiilor sociale – nu sunt reforme structurale, ci măsuri de austeritate care riscă să adâncească inechitățile și polarizarea socială.
3. Reforma trebuie să înceapă cu statul
Un stat care cere mai mult de la economie fără să își reformeze propriile mecanisme este un stat care își subminează viitorul.
Trebuie să începem cu:
- audit instituțional real;
- profesionalizarea conducerii companiilor de stat;
- digitalizarea administrației;
- reducerea bonusurilor nejustificate;
- prioritizarea investițiilor cu impact economic verificabil.
Reforma aparatului public trebuie să devină linia zero a reconstrucției naționale. Nu poți cere performanță de la contribuabili când statul eșuează în a-și gestiona propriile resurse.
Ce propune CONAF
Pentru un echilibru real între sustenabilitate fiscală și creștere economică, CONAF propune:
- Un calendar predictibil pentru orice modificare fiscală, cu consultarea reală a mediului de afaceri;
- Moratoriu asupra suprataxării IMM-urilor pentru perioada 2025–2026, în sprijinul redresării post-criză;
- Un Pact Național pentru Capitalul Autohton, cu stimulente reale pentru angajare, investiții și acces la creditare;
- Reorganizarea companiilor de stat și a aparatului public, înainte de impunerea oricărei presiuni asupra sectorului privat;
- Crearea unui Consiliu Național de Dialog Public-Privat, pentru politici fiscale construite împreună, nu impuse unilateral;
- Reformarea administrației locale și reorientarea fondurilor europene în funcție de eficiență, impact și capacitate de cofinanțare.
„Am convingerea profundă că România poate deveni o economie competitivă în Europa doar dacă înțelege că antreprenorii nu sunt dușmanul statului, ci partenerii lui naturali. Reforma nu înseamnă să-i lovești pe cei care creează valoare, ci să ai curajul de a începe schimbarea cu tine însuți – ca stat, ca administrație, ca leadership.
CONAF nu se opune reformei. Dimpotrivă, o cerem. Dar o reformă autentică, strategică, curajoasă. Nu austeritate fără strategie. Nu taxe fără direcție.
România nu mai are timp pentru experimente. Are nevoie de competență, dialog și voință politică reală. Dacă pierdem capitalul autohton, pierdem viitorul”, spune Cristina Chiriac, doctor în economie, președinte CONAF.
România are nevoie de leadership economic, nu de contabilitate de criză
Apreciem vocea unor specialiști care, cu onestitate și responsabilitate, aleg să explice complexitatea momentului pe care îl traversăm. Așa cum a subliniat recent Gabriel Biriș, expert în consultanță fiscal, măsurile dureroase adoptate în aceste zile vin în urma unei perioade de dezordine bugetară și populism fiscal, iar alternativa – colapsul financiar prin downgrade suveran și blocarea fondurilor europene – era de neconceput pentru o Românie europeană.
Dar aceste măsuri – oricât de necesare – nu pot rămâne singure pe scenă. Nu poți construi o economie competitivă doar prin ajustări contabile și creșteri de taxe. Așa cum subliniază Biriș, singura cale autentică de redresare este stimularea producției interne, atragerea de investiții directe și reducerea evaziunii fiscale prin profesionalism, determinare și solidaritate.
Este și poziția CONAF: fără o creștere reală a PIB-ului, bazată pe muncă, inovație, educație și investiții în capital uman, România nu va reuși să-și respecte angajamentele europene și să își păstreze coeziunea internă.
Solicităm Guvernului revizuirea de urgență a calendarului fiscal și deschiderea unui dialog autentic cu partenerii economici. Antreprenorii nu sunt sursă de deficit – sunt soluție pentru redresare”.