Termenul pentru depunerea în 2025 a situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar 2024 diferă în funcție de tipul entității raportoare, informează ANAF Cluj-Napoca.
Astfel, luni, 2 iunie 2025 este data limită de raportare de către:
- societățile comerciale;
- societățile/companiile naționale;
- regiile autonome;
- institutele naționale de cercetare-dezvoltare,
- persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România, subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spațiului Economic European.
Amintim că 30 aprilie 2025 a fost data limită de raportare de către ONG-uri și alte persoane juridice, (inclusiv pentru persoanele juridice fără scop patrimonial: PJ fără scop patrimonial de utilitate publică, organizaţii sindicale şi patronale, CAR unitaţi militare, CAR salariaţi uniuni teritoriale salariaţi înfiinţate.
Totodată, termenul pentru persoanele juridice care de la constituire nu au desfășurat activitate a fost de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar și 90 de zile de la încheierea anului calendaristic 2024 pentru persoanele juridice aflate în lichidare, care aveau obligația să depună o raportare contabilă anuală, pe perioada lichidării.
Potrivit ANAF Cluj-Napoca, entitățile mijlocii și mari, precum și entitățile de interes public întocmesc situațiile financiare anuale care fac obiectul auditului statutar. Sunt supuse, de asemenea auditului, entitățile care, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii:
- a) totalul activelor: 16.000.000 lei;
- b) cifra de afaceri netă: 32.000.000 lei;
- c) numărul mediu de salariați în cursul exercițiului financiar: 50.
Obligația de auditare pentru aceste entități se aplică atunci când acestea depășesc limitele respective în două exerciții financiare consecutive.
Totodată, entitățile respective sunt scutite de la obligația de auditare a situațiilor financiare anuale dacă limitele a două dintre cele trei criterii menționate nu sunt depășite în două exerciții financiare consecutive.
Entitățile ale căror situații financiare anuale sunt supuse potrivit legii, auditului statutar sunt obligate să organizeze și să asigure exercitarea activității de audit intern. Nerespectarea acestor prevederi se sancționează cu o penalitate administrativă cuprinsă între 50.000 lei şi 100.000 lei.
Situaţiile financiare anuale aferente anului 2024 se semnează de către reprezentantul legal (administratorul sau persoana care are obligaţia gestionării entităţii), precum şi de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, angajată potrivit legii.
Situaţiile financiare încheiate la 31 decembrie 2024 și documentele cerute de lege se depun la registratura unităţilor teritoriale ale ANAF sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată, în format hârtie şi în format electronic sau se transmit numai în forma electronică, pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat.