Antreprenorii români resimt costurile la produsele și serviciile lor cauzate de scumpirile din ultima perioadă și spun că prețurile crescute la materia primă și energia electrică le-a afectat activitatea, conform unui studiu realizat de Consiliul Național al IMM-urilor din România (CNIPMMR).
Aproape 98% dintre respondenții sondajului declară că au sesizat creșteri ale costurilor la produsele și serviciile lor în ultima perioadă și aproximativ 73% afirmă că au avut majorări cuprinse între 10 – 30%, în timp ce 18,5% spun că au înregistrat o mărire a costurilor de peste 30%.
Peste 66% dintre antreprenorii chestionați spun că prețul crescut al materiei prime le-a afectat activitatea, urmată de creșterea costului la energie electrică (65% dintre respondenți), a forței de muncă (65%), a serviciilor suport (aproape 58%) și a gazului natural (puțin peste 44%).
Majoritatea respondenților (83,2%) consideră că statul ar fi trebuit să intervină în stoparea scumpirilor și că ar trebui să aplice următoarele măsuri, pentru a diminua impactul resimțit de creșterea costurilor:
- Demararea urgentă a fondurilor europene 2021 – 2027 – aproape 70%
- Alocarea de fonduri pentru IMM-uri din PNRR – peste 68%
- Diminuarea gradului de impozitare – peste 65%
- Investiții în infrastructură – aproape 58%
- Deblocarea măsurii 3 – Granturi pentru investiții – 40%
- Relocarea e fonduri spre investiții din CMF 2014 – 2020 – aproape 35%
- Acordarea de subvenții în domeniul energetic – peste 27%
Întrebați dacă vor crește prețurile la produsele și serviciile lor în perioada următoare, antreprenorii au răspuns astfel:
- aproape 37% au crescut sau vor crește costul între 10 – 30%;
- 31,6% că au crescut sub 10%;
- peste 25% au precizat că nu au crescut prețurile;
- 6,3% au crescut sau vor crește costurile peste 30%.
Aproape 70% dintre antreprenorii români spun că au redus sau au amânat investițiile viitoare și aproximativ 32% au diminuat activitatea firmei. De asemenea, peste 31% spun că au amânat achiziționarea unor programe de digitalizare a afacerii, aproape 18% au redus numărul de angajați și peste 6% au închis firma.
La sondajul realizat de CNIPMMR în perioada 17 august – 3 septembrie 2021 au răspuns 760 de antreprenori cu microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii și mari.