Rețeaua socială X (fostă Twitter), deținută de miliardarul Elon Musk, nu ar trebui să fie desemnată „controlor de acces” (gatekeeper) în temeiul Regulamentului UE privind piețele digitale (DMA), a constatat, miercuri, Comisia Europeană.
Decizia vine în urma unei investigații de piață începută în mai 2024, după ce X a trimis o notificare către Comisie în legătură cu statutul său de potențial controlor de acces (gatekeeper).
X a argumentat atunci de ce nu ar trebui să se califice drept un „punct de acces important” între firme și consumatori, chiar dacă ar fi atins pragul cantitativ stabilit în Regulamentul DMA, conform Reprezentanței Comisiei Europene în România.
„În urma unei evaluări aprofundate a tuturor argumentelor, inclusiv a contribuțiilor părților interesate relevante, și după consultarea Comitetului consultativ pentru piețele digitale, Comisia a concluzionat că, într-adevăr, X nu se califică drept controlor de acces în ceea ce privește serviciul său de rețele de socializare online, dat fiind că investigația a arătat că X nu este un punct de acces important prin care utilizatorii comerciali pot ajunge la utilizatorii finali”, arată Reprezentanța Comisiei Europene în România.
Comisia va continua să monitorizeze evoluțiile de pe piață în ceea ce privește platforma X, în cazul în care apar modificări substanțiale.
Ce vrea UE să facă prin Regulamentul privind piețele digitale (DMA)
Scopul Digital Markets Act (DMA) este de a-i împiedica pe controlorii de acces să impună condiții inechitabile întreprinderilor și utilizatorilor finali și de a garanta caracterul deschis al serviciilor digitale importante.
DMA stabilește, astfel, noi reguli pentru platforme de bază, precum motoare de căutare, marketplace-uri online, magazine de aplicații, piețe online de publicitate sau servicii de mesagerie și oferă noi drepturi întreprinderilor europene și utilizatorilor finali.
Amintim că în septembrie 2023 Comisia a desemnat companiile americane Alphabet (care deține Google), Amazon, Apple, Meta (Facebook) și Microsoft, precum și compania chineză ByteDance (TikTok) drept „controlori de acces”, în baza Regulamentului DMA. În total, au fost desemnate 22 de servicii de platformă esențiale furnizate de controlorii de acces.
În decembrie 2020, Comisia a prezentat, pe lângă Regulamentul privind piețele digitale, și o propunere de Regulament privind serviciile digitale, menit să abordeze consecințele negative care decurg din anumite comportamente ale platformelor online ce acționează în calitate de controlori de acces pe piața unică a UE.
Regulamentul privind piețele digitale a intrat în vigoare în noiembrie 2022 și se aplică din mai 2023.