Cadrele didactice de la Universitatea Politehnica Timișoara vor participa la sesiuni de pregătire dedicate utilizării inteligenței artificiale în educație, atât pentru integrarea acestor instrumente în procesul didactic, cât și pentru identificarea conținutului generat de inteligența artificială în situațiile în care studenții nu declară acest lucru, potrivit unui comunicat transmis, luni, StartupCafe.ro.
Cadrele didactice din toate facultățile vor fi familiarizate, astfel, cu instrumentele de inteligență artificială, pentru a sprijini dezvoltarea unui mediu educațional inovator și adaptat tehnologiilor moderne.
Cursurile de pregătire includ prezentări, ateliere practice despre cum poate fi integrată eficient inteligența artificială în procesul educațional pentru a îmbunătăți atât invățarea, cât și predarea.
„Generațiile noi de elevi și studenți sunt din ce în ce mai puțin receptive la metodele clasice de predare. De asemenea, studenții și chiar elevii folosesc deja aplicații precum ChatGPT, Gemini sau Copilot, iar noi trebuie să vorbim pe limba lor. Utilizarea corectă a inteligenței artificiale poate transforma AI-ul într-un tutore personalizat pentru fiecare student. Un exemplu relevant este Khanmigo, un chatbot creat pentru elevii din Statele Unite pentru a-i ajuta să obțină performanțe mai bune la matematică. Acesta nu oferă răspunsuri directe, ci ajută elevul să găsească soluția pas cu pas”, a declarat rectorul Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan.
Folosirea inteligenței artificiale va permite profesorilor să petreacă mai puțin timp cu sarcinile repetitive, lipsite de creație și care consumă timp, astfel că vor avea mai mult timp pentru a pregăti cursurile într-un mod mai interactiv. Aceste sesiuni de formare vor include și un focus pe etica utilizării inteligenței artificiale, asigurându-se că profesorii sunt pregătiți nu doar să aplice tehnologia, ci și să înțeleagă implicațiile sale etice în contextul educațional. În acest sens, cadrele didactice vor fi instruite să identifice și să combată eventualele riscuri legate de utilizarea necorespunzătoare a AI, cum ar fi generarea de conținut plagiat sau înșelător.
„Ce am observat până acum este că mulți studenți tind să utilizeze inteligența artificială pentru a rezolva temele în locul lor, fără a încerca să înțeleagă cu adevărat ce a generat AI-ul. Cred că valoarea reală a inteligenței artificiale constă în capacitatea de a ajuta studenții să înțeleagă concepte dificile, însă acest lucru este posibil doar dacă studenții pun întrebările corecte”, a declarat Daniel Iercan, coordonator implementare strategie AI în Universitatea Politehnica Timișoara.
Profesorii din învățământul preuniversitar au nevoie de pregătire în utilizarea AI
Totodată, Politehnica Timișoara susține și o eventuală strategie națională în ceea ce privește utilizarea aplicațiilor IA în procesul educațional, având în vedere că instrumentele sunt disponibile tuturor, inclusiv elevilor din școli generale și licee.
„O strategie națională ar putea asigura o implementare coerentă și etică a AI în educație, oferind ghiduri clare și resurse pentru profesori, elevi și studenți. Implementarea AI în mediul preuniversitar poate include utilizarea de platforme educaționale personalizate, asistenți virtuali pentru teme și proiecte, dar și instrumente de evaluare automată. Este esențial ca ministerul să ofere o formare adecvată a profesorilor și să stabilească politici clare în acest sens”, a declarat rectorul Universității Politehnica Timișoara.
În urmă cu doi ani, Senatul Universității Politehnica Timișoara a aprobat un set de recomandări prin care studenții pot folosi aplicațiile de tip ChatGPT în lucrările de licență sau disertație. O regulă esențială pe care fiecare student trebuie să o respecte este faptul că orice conținut generat de programele care folosesc inteligență artificială nu va fi preluat cu titlul de adevăr sau opinie personală, ci va fi analizat și procesat din perspectiva utilizatorului. De asemenea, studenții trebuie să menționeze în bibliografie instrumentul utilizat, precum și data accesării acestuia.
„Până acum am avut studenți care au folosit aplicații pentru a genera cod și pentru a le îmbunătăți exprimarea. De asemenea, în lucrările de licență sunt cazuri de studenți care au apelat la aplicații precum ChatGPT, unii au fost sinceri și au trecut în bibliografie, în alte cazuri profesorii au identificat situații de folosire fără a menționa, așa că le-au pus întrebări suplimentare pentru a verifica dacă au înțeles întru totul ceea ce au scris. De asemenea, la anumite proiecte de disciplină au încercat să ascundă, deși avem reguli clare că pot folosi atât timp cât respectă anumite reguli”, a spus rectorul Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan.