Comisia Europeană a informat, marți, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro, că a inițiat proceduri oficiale împotriva TikTok, pentru o presupusă încălcare a legii europene privind serviciile digitale (DSA), în legătură cu obligația rețelei sociale de „a evalua și a atenua în mod corespunzător riscurile sistemice legate de integritatea alegerilor, în special în contextul recentelor alegeri prezidențiale din România din 24 noiembrie”.
Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, a declarat:
„Trebuie să ne protejăm democrațiile de orice fel de ingerință străină. Ori de câte ori suspectăm o astfel de ingerință, în special în timpul alegerilor, trebuie să acționăm rapid și ferm. În urma unor indicii serioase că actori străini au intervenit în alegerile prezidențiale din România prin utilizarea TikTok, investigăm acum cu atenție dacă TikTok a încălcat Legea privind serviciile digitale prin faptul că nu a abordat astfel de riscuri. Ar trebui să fie foarte clar că, în UE, toate platformele online, inclusiv TikTok, trebuie să fie trase la răspundere”.
Lucrările se vor axa pe gestionarea riscurilor la adresa alegerilor sau a discursului civic, legate de următoarele domenii:
- sistemele de recomandare ale TikTok, în special riscurile legate de manipularea neautentică coordonată sau de exploatarea automatizată a serviciului.
- politicile TikTok privind reclamele politice și conținutul politic plătit.
În ceea ce privește ambele elemente, una dintre suspiciunile pe care Comisia urmează să le investigheze este „dacă TikTok a atenuat cu diligență riscurile pe care le prezintă aspectele regionale și lingvistice specifice ale alegerilor naționale”.
În cazul în care suspiciunile Comisiei se confirmă, aceste deficiențe ar constitui încălcări ale articolului 34 alineatele (1) și (2) și ale articolului 35 alineatul (1) din Regulamentul privind serviciile digitale (DSA).
Comisia va efectua acum cu prioritate o investigație aprofundată. Deschiderea procedurii oficiale nu aduce atingere rezultatului acesteia.
Această decizie de deschidere a unei investigații ia în considerare informațiile primite din rapoartele declasificate ale serviciilor de informații de către autoritățile române, precum și rapoartele terților. Investigația urmează, de asemenea, analiza rapoartelor de evaluare a riscurilor prezentate de TikTok în 2023 și 2024, răspunsurile la solicitările de informații ale Comisiei și documentele interne furnizate de TikTok.
Pentru că aplicația chinezească TikTok are sediul european în Irlanda, Comisia irlandeză pentru media, Coimisiún na Meán, care coordonează serviciile digitale pentru Irlanda, a fost cooptată de Comisia Europeană în această investigație. Instituția de la Dublin va contribui cu expertiza și analiza sa la acest caz.
Etapele următoare în cadrul acțiunii Comisiei Europene față de TikTok
După inițierea oficială a procedurilor, Comisia va continua să colecteze probe prin trimiterea de cereri suplimentare de informații, desfășurarea de acțiuni de monitorizare, interviuri, inspecții și prin solicitarea accesului la algoritmi și prin alte posibile modalități. Astfel de solicitări de informații pot impune TikTok să furnizeze date și documente pe care a fost obligată să le păstreze pe baza ordinului de păstrare impus de Comisie acestei rețele sociale, în data de 5 decembrie 2024.
Inițierea procedurilor oficiale împuternicește Comisia să ia măsuri suplimentare de asigurare a respectării legislației UE, cum ar fi măsuri provizorii și decizii de neconformitate. De asemenea, Comisia este împuternicită să accepte orice angajament asumat de TikTok de a remedia aspectele care fac obiectul procedurii.
Actul legislativ privind serviciile digitale nu stabilește niciun termen legal pentru încetarea procedurilor oficiale. Durata unei investigații aprofundate depinde de mai mulți factori, inclusiv de complexitatea cazului, de măsura în care societatea în cauză cooperează cu Comisia și de exercitarea dreptului la apărare.
În plus, inițierea unei proceduri oficiale nu aduce atingere niciunei alte proceduri pe care Comisia ar putea decide să o inițieze în temeiul altor dispoziții ale Actului legislativ privind serviciile digitale.
Istoricul acțiunilor UE față de TikTok
Pe data de 5 decembrie 2024, Comisia Europeană a emis un ordin de păstrare către TikTok, ordonând platformei să înghețe și să păstreze datele legate de riscurile sistemice reale sau previzibile pe care serviciul său le-ar putea prezenta asupra proceselor electorale și a discursului civic din UE.
Acest ordin de păstrare se referă la alegerile naționale din Uniunea Europeană care au loc între 24 noiembrie 2024 și 31 martie 2025.
Aceasta este a treia anchetă pe care Comisia a lansat-o împotriva TikTok, după o investigație în curs deschisă la 19 februarie 2024 și o alta încheiată cu angajamente din partea companiei social-media în august 2024.
La 30 aprilie 2024, Comisia a lansat un instrument pentru avertizorii de integritate pentru Actul legislativ privind serviciile digitale. Instrumentul DSA pentru avertizorii de integritate oferă persoanelor care dețin informații privilegiate o modalitate sigură și protejată de confidențialitate de a partaja informații anonime sau atribuite Comisiei Europene cu privire la practici dăunătoare transmise de platformele online foarte mari și de platformele online foarte mari.
----
Citește și:
-
Serviciile secrete ale României prezintă tehnicile de promovare social media folosite de Călin Georgescu pentru alegeri: „Firmă foarte bună de digital marketing”, influenceri pe TikTok plătiți, grupuri pe Telegram
-
Reacția TikTok după acuzațiile CSAT: „Este categoric fals să pretindem” că profilul lui Georgescu a fost tratat diferit de ale celorlalți candidați
-
Șefa ONG-ului cooptat de TikTok în perioada alegerilor din România: „Scăderea puterii de cumpărare e o temă despre care nu s-a vorbit absolut deloc în campanie. Apar lideri mesianici cu soluții ultra simpliste”
-
Cum a adunat Călin Georgescu voturi pe TikTok și de ce „a rămas sub radar pentru mulți dintre noi” - explicațiile unui consultant în marketing digital
-
Cum a ieșit Călin Georgescu pe primul loc la Alegerile Prezidențiale 2024: „Strategie foarte sofisticată, exploatarea algoritmilor platformelor sociale” - expert în marketing digital