Comisia irlandeză pentru protecția datelor (DPC) a amendat LinkedIn, platforma socială orientată către business deținută de Microsoft, cu 310 milioane EUR pentru încălcarea intimității utilizatorilor în legătură cu afacerea de reclame din platformă, potrivit TechCrunch.
Autoritatea a constatat încălcări ce țin de legalitatea, corectitudinea și transparența prelucrării datelor sale în domeniul urmăririi reclamelor pe site și în aplicație.
GDPR impune ca utilizările informațiilor oamenilor să aibă un temei juridic adecvat. În acest caz, justificările pe care LinkedIn s-a bazat pentru a-și desfășura activitatea de urmărire a anunțurilor s-au dovedit a fi nevalide. De asemenea, nu a informat în mod corespunzător utilizatorii despre utilizarea informațiilor lor, conform deciziei DPC.
LinkedIn a încercat să pretindă, în mod diferit, baze legale bazate pe „consimțământ”, „interese legitime” și „necesitate contractuală” pentru prelucrarea informațiilor oamenilor, obținute direct și/sau de la terți, pentru a-și urmări și profila utilizatorii pentru reclame bazate pe comportamentul online.
„Deși credem că am respectat Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), ne străduim să ne asigurăm că practicile noastre publicitare respectă această decizie până la termenul limită al IDPC”, a scris LinkedIn într-un anunț pe site.
Cazul a început de la o plângere din Franța în 2018, înaintată de organizația non-profit pentru drepturi digitale La Quadrature Du Net. Autoritatea de protecție a datelor din țară a transmis apoi plângerea către DPC, având în vedere rolul său de organism principal de supraveghere pentru conformitatea companiilor Big Tech, ca Microsoft, cu GDPR.
DPC a început o investigație bazată pe plângeri în august 2018, înainte de a trimite în cele din urmă proiectul său de decizie altor autorități de protecție a datelor interesate aproape șase ani mai târziu, în iulie 2024. După ce nu au fost ridicate obiecții, decizia a fost finalizată și aplicarea a fost făcută publică.
Pe lângă amendă, LinkedIn a primit un termen de trei luni pentru a-și aduce operațiunile europene în conformitate cu GDPR.
LinkedIn a fost lansată de Reid Hoffman și Eric Ly, în anul 2003, în Silicon Valley, mai exact la Mountain View, California. Din anul 2016, platforma a fost cumpărată de Microsoft, la un preț de 26,2 miliarde de dolari.