Românii ar trebui să fie atenți la un nou tip de înșelătorie prin email, numită „Government Impersonation Scam”, prin care le sunt trimise citații false în numele autorităților statului, avertizează, vineri, Ministerul Afacerilor Interne.
„În ultima perioadă, a reapărut modul de operare „Government Impersonation Scam”, fiind vizați cetățenii de bună-credință, cărora le sunt transmise, de cele mai multe ori prin intermediul email-ului, citații falsificate. În mod fals, acestea apar ca fiind emise de către autorități ale statului român (ex: Poliția Română)”, spune MAI într-un comunicat de presă.
Astfel, oamenii sunt informați că ar fi implicați în infracțiuni grave. Autorii utilizează numele unor oficiali sau ofițeri de poliție, pentru a conferi autenticitate înscrisurilor, inducând în eroare utilizatorii.
Ce presupune înșelătoria „government impersonation scam”
Înșelăciunea cunoscută sub denumirea de „government impersonation scam” presupune mai mulți pași:
- Crearea citațiilor falsificate: Documentele sunt elaborate pentru a semăna cu citațiile emise de Poliție, incluzând antetul instituției, ștampile și semnături falsificate ale unor oficiali din rândul Poliției Române;
- Citațiile falsificate sunt expediate prin email, adesea folosindu-se adrese false care le imită cele oficiale;
- Destinatarii sunt acuzați de fapte extrem de grave, precum pornografia infantilă, pedofilia sau hărțuirea sexuală, generând panică și confuzie;
- Citațiile falsificate cer adesea ca destinatarii să contacteze urgent un anumit număr de telefon sau o adresă de email ori să furnizeze informații personale sau bani pentru a „rezolva” problema.
Potrivit MAI, oamenii pot fi tentați să ofere informații personale, financiare ori sume de bani în încercarea de a clarifica situația, ceea ce poate duce la furtul datelor cu caracter personal sau la pierderi financiare.
Recomandări pentru astfel de situații, conform MAI:
- Cererile de comunicare a unor detalii financiare (via email, poștă, reclame, apeluri telefonice etc.) să fie tratate cu suspiciune;
- Verificarea dacă mesajul/apelul este legitim, prin apelarea directă a instituției la numărul de telefon oficial;
- Neaccesarea link-urilor sau atașamentelor dintr-un email sau SMS nesolicitat. Ștergerea imediată a acestuia;
- Maximizarea atenției la mesajele care conțin formule de adresare impersonale (ex: dear customer) sau greșeli gramaticale ori de scriere.
- Analizarea oricărui posibil detaliu care ar putea duce la depistarea unui înscris falsificat.
- Activarea și folosirea în mod constant a unei forme de autentificare în mai mulți pași, atunci când este posibil. Acești pași suplimentari pot preveni accesarea nelegitimă a contului.