RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, anunță, marți, într-un comunicat transmis StartupCafe.ro, că a deschis un nou centru de numărare și sortare a ambalajelor SGR.
Centrul este în comuna Almăj, din județul Dolj și va gestiona și procesa amblajele de băuturi colectate de la comercianți.
Centrul are o capacitate anuală de numărare de aproximativ 280 de milioane de ambalaje SGR și o capacitate de sortare și procesare pe tipuri de materiale (PET, metal, sticlă) de peste 820 de milioane de astfel de ambalaje, se arată în comunicat.
„Până la sfârșitul acestui an planificăm deschiderea altor patru noi centre în Prahova, Suceava, Oradea și Constanța. Selecția zonelor în care operăm prin intermediul centrelor regionale vizează o acoperire strategică a întregii țări, precum și accesul la infrastructura esențială a SGR”, a declarat Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO.
„Returnarea ambalajelor de băuturi a devenit o practică recurentă pentru consumatori, ceea ce reflectă o înțelegere tot mai bună a sistemului și o apreciere a beneficiilor pe care acesta le are asupra mediului”, a mai spus Webb.
Totuși, de la implementare și până în prezent, sistemul de garanție-returnare a stârnit nemulțumiri atât din partea comercianților și a patronilor din HoReCa, cât și din partea consumatorilor români.
Inclusiv ministrul Mediului, Mircea Fechet, spunea în februarie 2024 pentru HotNews.ro că a avut dificultăți la returnarea ambalajelor cu siglă SGR: de la logoul foarte mic tipărit pe anumite ambalaje, la containere pline sau care nu funcționează și angajați ai „micilor magazine de cartiner” care „nu erau încă familiarizați cu sistemul”.
De cealaltă parte, patronii români de restaurante au reclamat că procesul de colectare a ambalajelor este dificil. Membrii organizației HORA au cerut Ministerului Mediului în aprilie 2024 amânarea obligațiilor de colectare a ambalajelor prin SGR, „până în momentul în care se va dovedi că funcționează și că nu este nevoie de costuri majore” din partea acestora.
Ei au reclamat că restaurantele se confruntă cu probleme la depozitarea sacilor de ambalaje și că trebuie să fie atente la manipularea sticlelor respective în zadar, întrucât se deteriorează când RetuRO le preia.
„În saci avem sticle de diferite băuturi, vin, sucuri, apa. Unele dintre ele sunt golite complet, altele nu. Dacă nu vine a doua zi RetuRO să-ți ia tot ceea ce ai reciclat, atunci încep să curgă zoaie din sacii respectivi, într-o cameră în care trebuie cumva special alocată pentru această depozitare”, a declarat Daniel Mischie, membru al Consiliului Director HORA și CEO al grupului de restaurante CityGrill, așa cum am arătat pe StartupCafe.ro.
RetuRO susține acum că deschiderea centrului din Dolj va crea 120 de locuri de muncă. Conform sursei citate, consumatorii au returnat 470 de milioane de ambalaje SGR în luna iulie 2024.