Comercianții români vor putea vinde produse în ambalaje non-SGR, fără garanția de 50 de bani, cel mult până la epuizarea stocurilor, dar nu mai târziu de data de 30 iunie 2025, comercializarea lor fiind interzisă după acest termen limită, conform unei hotărâri adoptate luni de Guvern, anunță Ministerul Mediului.
Update: Hotărârea de Guvern Nr. 1.709/2024 a fost publicată în Monitorul Oficial.
---
Știrea inițială:
Este vorba despre Hotărârea de Guvern pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.
Inițial, acest termen limită de comercializare a produselor în ambalaje non-SGR era 31 decembrie 2024, fiind acum prelungit cu încă 6 luni.
Această hotărâre mai prevede o serie de obligații pentru comercianții care vând produse în ambalaje SGR. Iată care sunt acestea:
- obligația comercianților de a nu comercializa produse în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în platforma RetuRO, care nu au contract valabil încheiat cu administratorul SGR sau de la distribuitori ai acestor producători;
- obligația comercianților de a nu comercializa produse care nu sunt marcate și nu sunt înregistrate în registrul ambalajelor SGR;
- veniturile înregistrate cu orice titlu de către administratorul SGR, precum sumele obținute din vânzarea de material trimis de administratorul SGR către reciclare, tariful de administrare, alte tarife specifice SGR și garanțiile nerevendicate, care se constituie ca venituri ale administratorului SGR, se folosesc în mod exclusiv pentru susținerea funcționării şi creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare;
- stocurile aflate la comercianți pot fi comercializate, cel mult până la epuizarea stocurilor, dar nu mai târziu de 30 iunie 2025, dată după care comercializarea lor este interzisă;
- garanțiile nerevendicate, recunoscute de către administratorul SGR conform situațiilor financiare pregătite de acesta la sfârșitul fiecărui an financiar reprezintă venituri înregistrate de administratorul SGR;
- obligația administratorului SGR de a se asigura că vânzarea de material trimis către reciclare este realizată pe piața națională, cu respectarea prevederilor art. 25 din Ordonanța de urgență nr. 92/2021 privind regimul deșeurilor;
- obligația administratorului SGR de a desfășura investiții pentru creșterea eficienței sistemului de garanție-returnare, conform Programului prioritar de investiții prevăzut în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu.
Luni, în ședința de Guvern, a mai fost aprobată o Ordonanță de urgență care aduce completări legislației actuale în ceea ce privește funcționarea sistemului garanție-returnare.
Este vorba despre Ordonanță de Urgență pentru modificarea și completarea OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu care are scopul de a oferi sistemului de garanție – returnare posibilitatea de a se stabiliza îndeajuns încât să funcționeze la capacitate maximă.
Ea prevede că:
- eventualele penalități datorate pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare pentru perioada de implementare cuprinsă între 01 ianuarie și 31 decembrie a anului 2024 (65%), se transformă într-un plan multianual de investiții destinat creșterii eficienței sistemului de garanție-returnare (valoarea garanției pentru metal și dublul garanției pentru sticlă și plastic);
- până la data de 31 ianuarie 2025, administratorul SGR propune autorității competente pentru protecția mediului programul prioritar de investiții multianual pentru perioada 2025-2029 cu un buget anual de cel puțin 60 milioane lei, până la concurența valorii investițiilor de 300 milioane lei;
- contribuția de 2 lei/kg prevăzută pentru fiecare tip de material conținut în ambalaje SGR, și care nu contribuie la îndeplinirea obiectivelor de reciclare a producătorilor, se plătește prin intermediul administratorului sistemului de garanție-returnare;
- administratorul sistemului de garanție-returnare va declara semestrial, până la data de 25 a lunii următoare semestrului de raportare, cantitățile de ambalaje, respectiv cantitățile de deșeuri de ambalaje valorificate în numele producătorilor cu care are contract în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1074/2021, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- 25 ianuarie inclusiv – este termenul până la care se pot achita sumele prin intermediul administratorului sistemului de garanție-returnare la Administrația Fondului pentru Mediu.
---