O firmă specializată a vândut în România, în anul 2024, o cantitate totală de 450 de kilograme de aur pentru investiții, în creștere cu 100 de kilograme față de 2023, pe fondul inflației mari, incertitudinilor economice și al altor condiții de piață.
Într-un comunicat transmis, marți, publicației StartupCafe.ro, firma Tavex România, comerciant de aur pentru investiții, a raportat o cifră de afaceri de aproximativ 35 de milioane de euro pentru anul 2024, în creștere cu aproape 60% față de 2023.
Totodată, Tavex România a vândut în anul 2024 o cantitate de 450 kg de aur pentru investiții, în creștere cu un sfert (100 kg) față de anul 2023.
În ceea ce privește preferințele de achiziție, lingourile de aur au rămas preferatele investitorilor, reprezentând 80% din totalul vânzărilor, în timp ce monedele de aur au reprezentat 20%. Prețul lingourilor de aur a înregistrat o dinamică semnificativă în 2024, pornind de la 350 lei/gram la începutul anului și ajungând la 470 lei/gram la final. Această evoluție solidă a atras un număr mai mare de investitori în 2024, o creștere cu 20% a clienților noi față de anul precedent.
Prețul aurului a atins un maxim istoric de 2.940 dolari pe uncie, depășind pentru prima dată recordul din 1980, ajustat la inflație.
Creșterea cererii pentru aur a fost impulsionată de factori precum inflația, incertitudinile economice și geopolitice, dar și de deciziile băncilor centrale de a achiziționa aur la nivel record în 2024, potrivit firmei.
Profilul investitorilor în aur rămâne diversificat, cu peste 80% dintre aceștia fiind persoane fizice, în timp ce unele companii au ales să-și păstreze profiturile sub formă de aur. Cel mai popular produs achiziționat în România de la Taxex a fost lingoul de 10 g Valcambi, urmat de lingourile Tavex de un gram.
„România are încă un potențial considerabil de dezvoltare pe piața aurului de investiții și vedem o maturizare a pieței locale, unde tot mai mulți români includ aurul în strategiile lor de diversificare a portofoliului financiar”, spune Dimo Stefanov, CEO Tavex România.
Previziuni pentru prețul aurului în anul 2025
Pentru anul 2025, Tavex România estimează „continuarea tendinței de creștere a vânzărilor, pe fondul unui interes tot mai mare pentru aurul de investiții în rândul investitorilor români”.
Firma nu poate prognoza un procent de creștere a cererii de aur în România, dar consideră că „tendințele actuale sugerează o dezvoltare a pieței, similară cu cea observată în alte state europene”.
La nivel global, piețele de aur sunt influențate de politici monetare, de fluctuațiile ratelor dobânzilor și de factori geopolitici.
Firma crede că oamenii vor prefera să cumpere monede și lingouri de aur în locul bijuteriilor din aur.
„Principalul motiv este că produsele de investiție sunt vândute la prețuri mult mai apropiate de prețul spot al aurului, în timp ce prețul bijuteriilor include costul manoperei (care de obicei este egal cu prețul metalului prețios conținut), marje de profit mai mari în industria bijuteriilor comparativ cu tranzacțiile de aur de investiție și TVA-ul. Acest trend va fi amplificat de creșterea continuă a prețului aurului, care i-a determinat pe mulți să vândă mai degrabă bijuteriile din aur” - comentează Tavex.
De asemenea, compania crede că este posibil ca și prețul aurului să crească, în urma reducerii ratelor dobânzilor și a tensiunilor recente dintre Statele Unite și partenerii săi comerciali.
„Președintele Donald Trump a impus deja tarife pentru importurile din Canada, Mexic și China, cei mai mari parteneri comerciali ai SUA. În cazul în care tarifele s-ar extinde și asupra mărfurilor, deși Statele Unite sunt un exportator net de aur, acest lucru ar putea provoca o presiune asupra ofertei de aur, așa cum s-a observat în ultimele săptămâni”, comentează Tavex România.
Tavex România este este parte a grupului Tavex, care se prezintă drept „cel mai mare comerciant de aur de investiții din Europa de Nord”. Tavex face parte din Grupul Tavid, înființat în 1991, în Estonia, de omul de afaceri Alar Tamming.
În România, firma este prezentă din anul 2019.