Inspectorii antifraudă continuă controalele în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing): acum au verificat o firmă din județul Dolj care nu a declarat în totalitate anumite taxe și impozite.
Firma vizată de controlul antifraudei ANAF nu ar fi declarat impozitul și taxele aferente salariilor, TVA, precum și impozitul pe profit, aferente unor cheltuieli cu carburanții, considerate nedeductibile fiscal.
„Astfel, au fost estimate obligații fiscale de plată suplimentare în sumă totală de 3,95 milioane de lei, reprezentând TVA, impozite și contribuții”, precizează Fiscul într-un comunicat de presă.
În plus, pentru „îngreunarea efectuării constatărilor și totodată pentru sustragerea de la desfășurarea verificărilor, societatea a schimbat reprezentanții legali și totodată a declarat sedii fictive de desfășurare a activității”.
De asemenea, ar fi pus la dispoziția inspectorilor doar o parte dintre documentele solicitate, însă verificările au fost susținute și prin analiza informațiilor din bazele de date ANAF, dezvoltate în cadrul procesului de digitalizare.
„Ținând cont de comportamentul fiscal al societății verificate, inspectorii DGAF vor iniția demersuri pentru sesizarea organelor de urmărire penală”, mai precizează ANAF.
Formularul 397. Ce informații conține și ce trebuie să știe Uber, Bolt și alți operatori de platforme online de transport alternativ
Operatorii de platforme online de transport alternativ Uber, Bolt, Black Cab și alte platforme de ridesharing au obligația de a depune la ANAF Formularul 397.
Formularul 397 - Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală a fost introdus prin Ordinul ANAF 382/2025 și trebuie depus lunar la Fisc, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.
Formularul 397 conține informații despre activitatea firmelor care operează pe aceste aplicații, valoarea curselor și a încasărilor realizate de operatorul de transport alternativ, codul de înregistrare fiscală - operator de transport alternativ, data acceptării sau eliminării acestuia din platforma digitală.
De asemenea, cuprinde și date despre mașini (număr de înmatriculare, număr kilometri parcurși în curse etc) și șoferi (nume, prenume, CNP, data acceptării pe platforma digitală, sume încasate în numerar pentru cursele realizate).
În cazul în care după depunerea declarației operatorul platformei digitale constată existența unor omisiuni/erori în datele declarate, acesta trebuie să depună o nouă declarație corect completată cu operațiunile care necesită modificarea și/sau operațiunile care nu au fost declarate, declarație care înlocuiește declarația informativă depusă inițial.
Declarația se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF, cu fișier xml atașat, semnat electronic.