Când a deschis firma, fondatorul Joma era, pe atunci, mai tânăr decât este acum oricare dintre jucătorii echipei naționale de fotbal a României. De aproape un deceniu, brandul spaniol de echipament sportiv îi îmbracă pe „tricolori”, iar acum însoțește „generația de suflet” în călătoria ei la Euro 2024. Poate merită să vedem cine, când și cum a creat brandul Joma.
Între 1977 și 1983, naționala României de fotbal purta echipamente făcute de francezii de la „Le Coq Sportif”, iar din 1984 până în 2015, jucătorii au purtat echipamente Adidas, inclusiv tricourile celebre, purtate de echipa lui Hagi la mondialele din 1994.
În prezent, Joma face echipamente pentru mai multe echipe din România, printre care CSA Steaua București, CFR Cluj, pentru mai multe cluburi din Europa, Asia, Africa și America Latină, precum și pentru naționala Ucrainei, printre altele. Totodată, mai sponsorizează și echipele de atletism și cea olimpică din țara natală, adică din Spania.
Cum a început Joma
Compania este de origine spaniolă și are, în prezent, 59 de ani de activitate. Fructuoso Lopez este omul din spatele Joma. Acesta a fondat afacerea la vârsta fragedă de 18 ani, confecționând încălțăminte acasă, și a numit-o după fiul său nou născut, Jose Manuel Lopez.
Inițial, Joma producea numai încălțăminte de sport și a pornit ca o afacere cu 8 angajați, în anul 1965. Patru ani mai târziu, a fost înființată societatea Joma Sport S.A., a fost construită prima fabrică de 500 metri pătrați și echipa a crescut până la 20 angajați.
A doua fabrică, inaugurată în anul 1980, avea să fie și mai mare, însumând 2000 metri pătrați, echipa a crescut cu încă 50 de oameni și au fost cumpărate două linii semiautomate noi.
Anii trec, compania crește, iar Joma a creat o nouă linie de ghete de fotbal cu un nou sistem de suspensie pentru încălțăminte și a semnat primele contracte de sponsorizare cu jucătorii Martín Vázquez (Real Madrid) și cu Francisco (Sevilla F.C.) în anul 1987.
Sediul central actual al companiei a fost construit tot atunci, respectiv a treia fabrică, cu o întindere de 65.000 metri pătrați, trei linii de montaj automat și peste 300 angajați.
În anul 1992, Joma înregistra cele mai mari vânzări la ghete de fotbal și ocupa primul loc în vânzări de încălțăminte sport în Spania.
În 2007, Joma a intrat în „Forumul brand-urilor recunoscute ale Spaniei” ca unul dintre cei 70 de brand-uri ale țării cu cea mai mare răspândire în lume și poziție de lider în domeniul său, sponsorizând peste 40 de echipe profesioniste și mai mult de 500 de sportivi la nivel global.
Fructuoso López primește medalia de aur pentru merite sportive, Sursă: Joma Sport
În prezent, Joma este prezentă în peste 120 de țări, cu nouă filiale în Statele Unite, Italia, China, Marea Britanie, Germania, Mexic, Panama și Brazilia și este prezentă în toate ligile majore de fotbal din lume, în toate competițiile internaționale și la Cupa Mondială.
Joma și FRF
În anul 2015, Adidas a anunțat încheierea parteneriatului cu naționala României, în contextul unei noi strategii de sponsorizare a echipelor sportive, potrivit Sports Business Journals.
Tot atunci, Joma a încheiat un contract cu federația de fotbal prin care aceasta a devenit parteneră pentru toate reprezentativele României, de la naționalele cele mai tinere, Under 15, feminin și masculin, și până la seniori și senioare, inclusiv futsal sau fotbal pe plajă.
Contractul de sponsorizare a însumat 5,4 milioane EUR pentru federație, care se împărțeau în 480.000 EUR sponsorizare anuală, 720.000 EUR în produse pe an și un bonus de 600.000 EUR, potrivit SportBusiness.
Contractul din 2015 presupunea că lotul naționalei avea să încerce noul echipament într-un meci preliminar pentru EURO 2016 în Irlanda, iar contractul s-ar fi încheiat odată cu turneul final al Campionatului Mondial din 2018.
Două prelungiri mai târziu, timp în care Echipa Națională a primit și o identitate vizuală nouă, Joma a rămas, este și va fi în continuare partenerul tehnic până la sfârșitul anului 2026, devenind cel mai longeviv partener al federației române, pe o perioadă de cel puțin 11 ani, potrivit unui comunicat de presă al FRF. Contractul mai poate fi extins pentru încă doi ani, cu acordul ambelor părți.
Echipa Națională va juca în echipamentul Joma și pe 2 iulie 2024, de la 19:00, cu echipa Olandei, în cadrul Campionatului European de Fotbal, dar și în meciurile din următorii doi ani, cel puțin. Așa că „Hai, România!”