Îngrămădeala de la ghișeele registrului comerțului, din săptămâna premergătoare termenului limită pentru depunerea proiectelor în programul Start Up Nation, a fost generată de creșterea numărului de solicitări pentru înființarea firmelor noi și de întârzierile de transmitere a certificatelor de sediu social generate de administrațiile fiscale, se arata într-o informare transmisă de ONRC, la solicitarea StartupCafe.ro.
Cu o săptămână înaintea termenului limită pentru depunerea proiectelor Start Up Nation 2017, antreprenorii care au amânat pentru ultimele zile înființarea firmelor s-au plâns că nu primesc în timp util, de la Registrul Comerțului, deciziile de autorizare. Registrul arată însă cu degetul spre administrațiile fiscale:
”Din cauza unor dificultăți tehnice, serviciile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală utilizate de oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunale au fost nefuncţionale în perioada 11.07.2017-12.07.2017, iar întârzierile de transmitere a certificatelor de sediu social au fost de 24 de ore, uneori chiar de 48 de ore” arată ONRC, în răspunsul la solicitarea StartupCafe.ro.
Certificatul de sediu social, cuiul lui Pepelea
Certificatul de sediu social este unul dintre documentele obligatorii pe care un antreprenor să-l aibă la dosar, ca să poată înființa o firmă nouă. În mod obișnuit, registrul comerțului solicită documentul de la administrațiile fiscale, pe canal instituțional (solicitarea și obținerea se face direct între cele două instituții) iar dacă fiscul nu îl trimite la timp, registrul emite o decizie de amânare a soluționarii dosarului, până primește documentul solicitat.
Biroul de presă ONRC explică în ce mod și în cât timp obține certificatul de sediu social, ”pe linie directă”, conform procedurilor (e util de reținut, pe viitor, dacă vă gândiți să vă faceți o nouă firmă):
”(1)Pentru cererile AFP însoţite de actul doveditor al dreptului de folosinţă, primite de către organul fiscal competent (n.r. - adică administrația fiscală, căreia îi este arondată adresa sediului social) în prima jumătate a programului de lucru, între orele 8,00-12,00, certificatele de sediu social şi adeverinţele pentru documentul de sediu social se emit şi se transmit către oficiile registrului comerţului în aceeaşi zi, până la ora 16,00, […]”.
”(2)Pentru cererile AFP însoţite de actul doveditor al dreptului de folosinţă, primite de către organul fiscal competent în a doua jumătate a programului de lucru, între orele 12,00-16,00, certificatele de sediu social şi adeverinţele pentru documentul de sediu social se emit şi se transmit către oficiile registrului comerţului în prima jumătate a programului de lucru din ziua imediat următoare, între orele 8,00-12,00, [...]”.
Așadar, în cam 4 ore dacă solicitarea registrului vine dimineața sau în dimineata următoare dacă solicitarile ajung la fisc după prânz. Termene pe care, arată explicit registrul comerțului, agențiile fiscale din orașele cum mai mulți antreprenori întârziați nu le-au mai respectat și, timp de câteva zile, presiunea s-a mutat pe ghișele ONRC.
Ce face registrul comerțului când nu are la dosar tot ce-i trebuie? Răspuns simplu, conform procedurii: amână.
(...) Dacă certificatele de sediu social nu sunt transmise în termenele prevăzute la alin. (1) şi (2), oficiile registrului comerţului amână soluţionarea cererilor de înregistrare, pe motivul lipsei certificatului de sediu social şi a adeverinţei pentru documentul de sediu social.
Totuși de ce am folosit termenul ”îmbulzeală” și cum s-a traduce acesta în cifre. StartupCafe a încercat insistent să obțină cifre oficiale privind volumul de activitate de la registrul comerțului încă de acum o săptămână - în plină agitație la ghișee - însă răspunsul la solicitare a sosit abia ieri dupamiază. Iată căteva cifre, in tabelul cu date primit de la ONRC (date prelucrate de StartupCafe.ro):