Înainte ca aplicația TikTok să redevină disponibilă în SUA, americanii s-au „refugiat” temporar pe o altă platformă chinezească: Xiaohongshu („Cărticica Roșie”)/RedNote, un fel de Instagram chinezesc, rețea de socializare și platformă de comerț online.
Utilizatorii americani, în semn de protest față de deciziile Curții Supreme, au făcut din RedNote cea mai descărcată aplicație gratuită în App Store, conform CNN.
Supranumită „răspunsul chinezesc la Instagram”, Xiaohongshu („Cărticica Roșie”) /RedNote este o rețea socială și o platformă de comerț online fondată în 2013. Utilizatorii pot posta imagini, videoclipuri, căuta informații despre subiecte și pot transmite în direct sau intra pe alte live-uri pentru a cumpăra produse.
Cum a apărut RedNote
Xiaohongshu a fost fondată de Miranda Qu și Mao Wenchao ca ghid turistic online pentru cumpărătorii chinezi, oferind o platformă pentru a face recenzii pentru produse și pentru a împărtăși experiențele lor de cumpărături cu comunitatea. Compania din spatele aplicației, Xingin Information Technology, are sediul în Shanghai.
Numele Xiaohongshu („Cărticica Roșie”/„Little Red Book”) a fost inspirat de cariera fondatorului Mao Wenchao la compania de consultanță Bain & Company și de educația la Stanford Graduate School of Business. Ambele instituții au roșu ca și culoare principală.
Presa a remarcat că numele „Little Red Book” este, de asemenea, porecla engleză pentru compilația de discursuri ale lui Mao Zedong din 1964. Compania a declarat că numele platformei nu este o referire la acea carte.
În iunie 2018, giganții Alibaba și Tencent au investit 300 de milioane dolari în Xiaohongshu, la o evaluare de 3 miliarde dolari. Tot în 2018, RedNote a devenit o platformă internaționalizată care a atras mulți utilizatori de peste mări. În total, până acum, firma a primit finanțări de peste 917 milioane dolari, potrivit datelor de pe Crunchbase.
Platforma a atras generația Z chineză din zonele urbane, cu venituri peste medie, ca alternativă la aplicația Instagram, care este blocată în țară. Publicul majoritar de pe rețea este format din femei tinere, între 20 și 30 de ani.
Una dintre caracteristicile cheie ale aplicației este algoritmul său de conținut, care se concentrează mai degrabă pe interesele utilizatorilor decât pe oamenii pe care îi urmăresc. Unii utilizatori spun că acest lucru favorizează un conținut mai original și reduce dominația influențelor puternice.
„Refugiații” de pe TikTok
RedNote a strâns aproape 3 milioane de utilizatori noi din SUA într-o zi din săptămâna trecută, în urma unui val de așa-ziși „refugiați TikTok”, potrivit datelor de la firma de analiză Similarweb, citate de Reuters.
Aplicația avea aproximativ 3,4 milioane de utilizatori activi zilnic atât pe dispozitivele iOS, cât și pe cele Android din SUA, luni, 13 ianuarie, față de mai puțin de 700.000 cu o zi înainte și aproximativ 300.000 cu o săptămână înainte.
Hashtag-ul „#TikTokRefugees” a devenit rapid o tendință pe platforma chineză.
Mulți utilizatori de pe RedNote i-au salutat pe noii veniți și au răspuns la întrebări pe subiecte precum mâncărurile populare chinezești, obiectivele turistice ale orașului și chiar politicile de naștere ale Chinei, deși au existat și semne că utilizatorii americani testau limitele stabilite de cenzorii de la Beijing.
Totodată, platforma de educație online Duolingo a înregistrat și ea o creștere cu 216% a utilizatorilor americani care aleg să învețe Chineza (Mandarina) față de aceeași perioadă a anului trecut.
Learning Mandarin out of spite? You're not alone.
We’ve seen a ~216% growth in new Chinese (Mandarin) learners in the US compared to this time last year. https://t.co/9hzwBxfTgD pic.twitter.com/qWM9f5oFYA
— Duolingo (@duolingo) January 15, 2025
Riscurile de confidențialitate ale RedNote
Compania rusească de securitate cibernetică Kaspersky spune, într-un comunicat de presă transmis, luni, StartupCafe.ro, că înregistrarea pe RedNote aduce cu sine riscuri de confidențialitate majore.
Aceasta menționează că platforma are cerințe intruzive, de la scanarea documentelor personale de identitate care includ fotografia persoanei respective la probe de nuanță a pielii, și poate aduce și riscuri legate de informațiile financiare.
„Dacă există o breșă în securitatea RedNote, nu doar obiceiurile de navigare sau aprecierile utilizatorilor sunt expuse; ci și ID-ul acestora și, posibil, și alte date mai sensibile. Politica de confidențialitate a aplicației nu clarifică pe deplin cum sunt partajate sau protejate aceste date personale mai detaliate, lăsând întrebări deschise despre practicile sale de gestionare a datelor”, spune Kaspersky.
În decursul zilei de ieri, 19 ianuarie, TikTok a fost atât suspendat, cât și readus în funcțiune după 14 ore. Președintele ales Donald Trump a declarat că va reactiva accesul la aplicaţie în SUA atunci când va reveni la putere, fapt care a determinat TikTok să-i mulțumească acestuia pentru că „a oferit claritatea şi asigurarea necesare furnizorilor de servicii că nu vor fi penalizaţi (pentru) furnizarea TikTok către peste 170 de milioane de americani şi pentru că a permis ca peste 7 milioane de întreprinderi mici să prospere”.