Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a pus în transparență un proiect de ordin prin care urmează să fie actualizate formularele 010, 013 și 700, ce vor include și impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit și impozitul pe construcții, așa-numita „taxă pe stâlp”.
Este vorba despre proiectul de ordin al președintelui ANAF privind completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr.1699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor şi a tipurilor de obligaţii fiscale care formează vectorul fiscal.
Descarcă de AICI proiectul de ordin ANAF.
Impozitul pe construcții speciale „taxa pe stâlp” a fost reintrodus prin OUG trenuleț 156/2025.
Impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, inclusiv în situația în care sunt închiriate, luate în administrare/ concesiune sau în folosinţă.
Impozitul se plătește în două rate egale, până la datele de 25 mai inclusiv şi 25 septembrie inclusiv, prevede Ordonanța publicată în Monitorul Oficial pe 31 decembrie 2024.
Categoriile de contribuabili care sunt obligate la plata impozitului pe construcții sunt:
- persoanele juridice române, cu excepția instituțiilor publice, institutelor naționale de cercetare-dezvoltare, asociațiilor, fundațiilor și a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare și funcționare;
- persoanele juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;
- persoanele juridice cu sediul social în România înființate potrivit legislației europene.
În ceea ce privește instituțiile de credit - persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit - persoane juridice străine datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri, conform Fiscului. Acest impozit suplimentar pentru instituțiile de credit se declară și se plătește trimestrial și se administrează de către ANAF.
Prin Legea 296/2023 s-a introdus un impozitul suplimentar (pe lângă cel pe profit) pentru bănci. Astfel:
- 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025 inclusiv;
- 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026.
De asemnea, s-a introdus și un impozit suplimentar de 0,5% și pentru companiile de petrol și gaze cu o cifră de afaceri de peste 50 milioane euro. Astfel, pe lângă impozitul pe profit, acestea trebuie să aplice și acest nou impozit.
Așadar, acum, potrivit referatului de aprobare al ANAF, în contextul acestor modificări fiscale, este necesară completarea vectorului fiscal cu două noi categorii de obligații fiscale de declarare, cu caracter permanent, respectiv:
- impozitul suplimentar pentru instituțiile de credit;
- impozitul pe construcții.
„Totodată, este necesară completarea vectorului fiscal din declarațiile de înregistrare fiscală pe care trebuie să le depună contribuabilii care sunt obligați la plata acestor noi impozite, respectiv, formularul „Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru persoanele juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică” (010), formularul „Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenţi care desfăşoară activitate în România prin unul sau mai multe sedii permanente” (013) și formularul “Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” (700), precum și a instrucţiunilor de completare a acestora”, conform ANAF.