În „goana după venituri la buget”, materializata prin „birocratie digitală”, statul impune, încă o dată, rezolvarea unor „aparente probleme” pe „timpul si banii mediului privat”, a declarat, joi, pentru StartupCafe.ro, Felix Crișan, directorul (CEO) companiei române de procesare de plăți digitale NETOPIA, referitor la proiectul de ordonanță prin care Ministerul Finanțelor vrea să introducă un fel de „CNP fiscal”, denumit număr de identificare digitală (NID), emis de ANAF pentru consumatorii din România.
StartupCafe.ro: Ce efecte pot resimți procesatorii de plăți odată cu introducerea unui număr de identificare digitală pentru consumatori?
Felix Crișan, NETOPIA: Proiectul de modificarea a codului de procedura fiscală cuprinde mai multe schimbări, unele de înțeles, altele - cum este si cazul acestui „cod de identificare digitală” - total incomprehensibile. În condițiile în care doar o parte din plăți sunt realizate pe canale electronice (multe sunt realizate cu numerar la livrare) și o altă mare parte din cele electronice sunt realizate prin canale ce nu vor avea acea obligativitate (de ex. plățile făcute pe Aliexpress, Temu și Shein care au ajuns să reprezinte un procent semnificativ din e-commerce-ul desfasurat pe teritoriul României), ce rost au aceste modificari?
În plus, atât timp cât respectivul cod nu poate fi autentificat (adică nimeni nu mă împiedică să folosesc codul altcuiva), utilizarea lui pentru monitorizarea activității online este inutilă. În goana după venituri la buget, materializată prin „birocrație digitală”, statul impune, încă o dată, rezolvarea unor aparente probleme pe timpul și banii mediului privat. Zic că problemele sunt aparente pentru că instituțiile listate în proiect („instituțiile de plată şi instituțiile emitente de monedă electronică”) deja trimit către ANAF diverse rapoarte cu mișcările de fonduri din conturile populației.
Funcționarii din ANAF care au propus aceste schimbări au omis aspecte economice fundamentale - e mai simplu să modelezi un comportament prin incentives (stimulente - n .r.) decât să faci poliție.
StartupCafe.ro: Deci vă așteptati la costuri suplimentare pentru implementarea noului număr de identificare digitală?
Felix Crișan, NETOPIA: Da, vor fi costuri, și acestea vor fi acoperite de mediul privat, ca orice alte inițiative guvernamentale.
StartupCafe.ro: Cum ar putea schimba procesul de cumparăre online sau plată online introducerea unui numar de identificare digitală? Presupune anumite dezvoltări tehnice pentru procesatorii de plăți sau magazine online?
Felix Crișan, NETOPIA: Cel mai probabil, va reduce rata de conversie (achiziții efective de pe magazinele online- n.red.) - vor exista oameni care nu vor avea sau nu vor fi conștienți de existența acelui cod. Evident că vor trebui și modificări pentru înglobarea codului în procesul de plată, precum și pentru raportare - aici nu e foarte clar cum se face.
---
Reamintim că, printr-un proiect de ordonanță publicat miercuri, Ministerul Finanțelor propune oficial un sistem cu implicații asupra comerțului online, prin care ANAF ar urma să atribuie consumatorilor, la cererea acestora, un număr de identificare digitală (NID), pentru a-l folosi în locul codului numeric personal (CNP), atunci când fac cumpărături de pe internet, în contextul în care magazinele online vor fi obligate să folosească sistemul eFactura în relația cu consumatorii (B2C).
Proiectul Ordonanţă emis, miercuri, de Ministerul Finanțelor propune o listă lungă de modificări la Codul de procedură fiscală (Legea nr.207/2015). Pentru a putea intra în vigoare, noile reglementri propuse trebuie adoptate de Guvern și publicate în Monitorul oficial.
Printre noutățile propuse, se numără și utilizarea de către persoanele fizice a unui număr de identificare digitală, ca o alternativă la CNP. Ministerul Finanțelor susține că acest nou număr va ajuta la „funcționarea corectă” a sistemelor digitale care solicită utilizarea CNP-ului persoanelor fizice.
Astfel, o persoană fizică va putea alege să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal, utilizând numărul de identificare digitală în locul CNP-ului.
---
Citește și:
-
Reglementare în comerțul online românesc: Consumatorii își vor putea lua de la ANAF un număr de identificare digitală (NID), pentru a înlocui CNP-ul în sistemele digitale gen eFactura (proiect de ordonanță)
-
Patronii de magazine online, îngrijorați că poate crește birocrația în eCommerce din cauza NID („CNP-ul fiscal” popus de guvernanți), în timp ce „jucătorii non-UE nu respectă legile UE”