ANAF anunță miercuri că inspectorii antifraudă au descoperit „un mecanism complex” prin care mai multe firme înrudite au creat „un circuit economic fals” pentru a evita plata taxelor și a obține ilegal rambursări de TVA, prejudiciul fiind estimat la aproximativ 11 milioane EUR.
Astfel, prin facturi fictive, s-au declarat tranzacții inexistente, de la servicii de curățenie la materiale de construcții și echipamente medicale, în valoare totală de sute de milioane de lei.
ANAF spune că inspectorii antifraudă au reușit să blocheze rambursări ilegale de TVA în valoare de 19 milioane de lei și să instituie măsuri pentru recuperarea prejudiciului total estimat la peste 55 milioane lei (circa 11 milioane EUR).
Potrivit Fiscului, patru firme au desfășurat mai multe activități ilicite, cu scopul sustragerii de la înregistrarea, declararea, achitarea obligațiilor fiscale și obținerii de sume de bani cu titlu de rambursări de la bugetul de stat.
Modul de operare. Ce spune ANAF
Fiscul spune că a fost creat un circuit economic artificial prin intermediul unui palier format din trei firme administrate inițial de persoane aflate în relație de rudenie cu administratorul societății care a beneficiat de avantajele fiscale ilegale create prin acest circuit tranzacțional, iar ulterior preluate de acesta, prin intermediul cărora au fost efectuate următoarele operațiuni:
- Entitatea 1 prin intermediul căreia au fost emise facturi către societatea beneficiară în sumă totală de 292,7 milioane lei (246.033.613 lei bază impozabilă cu TVA aferentă în sumă de 46.746.386 lei) având ca obiect punerea la dispoziție de personal care ar fi asigurat servicii de curățenie stradală și întreținere spații verzi.
- Entitatea 2 in intermediul căreia au fost emise facturi către societatea beneficiară în sumă totală de 10 milioane lei (8.553.294 lei bază impozabilă cu TVA aferentă în sumă de 1.625.126 lei) având ca obiect materiale de construcții.
- Entitatea 3 prin intermediul căreia au fost emise facturi către societatea beneficiară în sumă totală de 22,7 milioane lei (19.121.543 lei bază impozabilă cu TVA aferentă în sumă de 3.633.092 lei) având ca obiect materiale de construcții și echipamente medicale.
Pe baza facturilor emise de entitatea 1, în sumă totală de 292,7 milioane de lei, având ca obiect punerea la dispoziție de personal, firma beneficiară a circuitului artificial a dedus TVA în cuantum de peste 46 milioane. Ulterior obținerii rambursărilor de TVA și inițierii verificărilor antifraudă la societatea beneficiară, aceasta a procedat la înregistrarea unor operațiuni de stornare cu explicația, servicii neefectuate, în sumă totală de 209 milioane lei.
Obiectul facturilor care nu au fost stornate în sumă totală de 83 de milioane lei a constat în punerea la dispoziție de personal care ar fi asigurat servicii de curățenie stradală și întreținere spații verzi, respectiv un număr de persoane ce oscilează lunar în perioada martie 2023 - ianuarie 2024, între 56 de oameni și 240 de oameni lunar, la prețul mărit artificial de peste 10.000 euro/om/lună +TVA, în condițiile în care societatea beneficiară nu avea un contract încheiat de prestare a unor astfel de servicii și nici nu a obținut venituri din astfel de prestări. Presupusele servicii ar fi avut ca beneficiari finali Unități Administrativ Teritoriale din Municipiul Bucuresti.
În ceea ce privește materialele de construcții, acestea au fost achiziționate inițial de entitatea 2 în perioada 2019-2022, și utilizate odată cu achiziția inițială în construcția unui imobil al cărui proprietar este persoana fizică ce deține și calitatea de administrator al societății beneficiare a circuitului fraudulos. În ceea ce privește echipamentele medicale, acestea au fost achiziționate în perioada 2019-2021 de entitatea 3 și au fost transmise în vederea dotării și utilizării în cadrul unei clinici medicale, deținută și administrată de persoane aflate în relație de rudenie cu administratorul societății beneficiare.
Ulterior, la finalul anului 2023, atât materialele de construcții cât și echipamentele medicale au fost refacturate fictiv de entitățile 2 și 3 către societatea beneficiară, deși acestea au fost, în fapt, deja furnizate altor entități în perioade fiscale anterioare (clinica medicală și construcția imobilului aflat în proprietatea administratorului). Totodată, caracterul fictiv al refacturării din anul 2023 este confirmat și de faptul că procesul verbal de recepție al lucrărilor efectuat la imobil este datat noiembrie 2022.
ANAF precizează că din investigațiile efectuate rezultă inclusiv aspecte privind mărirea artificială a valorii materialelor de construcții achiziționate de societatea beneficiară de la entități diferite (entitatea 2 și 3) în sumă totală de peste 15 milioane lei, în condițiile în care valoarea finală a lucrărilor executate este de peste 1,17 milioane lei.
Ca urmare a facturilor emise către societatea beneficiară, entitățile 1, 2 și 3 au acumulat datorii către bugetul de stat de peste 79 milioane lei, neachitate în prezent.
„Ca urmare a exercitării dreptului de deducere a TVA aferent achizițiilor de la entitățile anterior menționate și care nu au la bază operațiuni reale, societatea beneficiară verificată a mărit artificial TVA deductibilă și a solicitat și obținut sume de bani cu titlu de rambursări ori compensări de la bugetul de stat în cuantum total de peste 32 milioane lei. Totodată, pentru suma de 19 milioane lei, reprezentând TVA solicitată la rambursare de entitatea în cauză, urmare verificărilor întreprinse de inspectorii antifraudă, s-a procedat la stoparea rambursării de către organul fiscal ce administra contribuabilul”, spune Fiscul.
Ulterior încasării unor fonduri obținute cu titlu de rambursări, au fost realizate trei transferuri în sumă totală de 20,7 milioane lei, către tatăl administratorului societății beneficiare a circuitului artificial în justificarea achiziției a 3900 părți sociale cu o valoare nominală de 10 lei fiecare conform contractelor, urmate de retragerea sumelor de bani în numerar.
Totodată, din conturile firmelor au fost realizate plăți semnificative fără legătură cu activitățile economice deșfășurate de societățile verificate (de exemplu: peste 1,5 milioane lei excursii externe, genți, haine, parfumuri, ceasuri de lux).
„În vederea recuperării prejudiciului adus bugetului de stat, inspectorii antifraudă au procedat la instituirea măsurilor asigurătorii, asupra tuturor activelor identificate ca aparținând societății. În prezenta cauză, DGAF desfășoară în continuare investigații și verificări, și față de alte entități, persoane juridice și persoane fizice, implicate în acest mecanism complex de fraudă”, mai spune ANAF.