Raluca Abrihan

Vânzările afacerilor din retailul românesc depăşesc media europeană

Imagine principala
vanzari retail

România și Ungaria au fost ţările cu cele mai mai mari creşteri din Europa ale vânzărilor afacerilor din retail, anul trecut, arată un studiu GfK. Însă, în ceea ce priveşte profitabilitatea spaţiilor comerciale, ţara noatră rămane sub media europeană.

Compania de cerctare GfK estimează o creștere de 1,5% a afacerilor din retail. Dacă excludem Marea Britanie, cifra ajunge la peste 2%.

Țările campioane de anul trecut sunt în prim-plan și în 2017. În special România (aproape 10%) și Ungaria (în jur de 6%) au rate de creștere dinamice. GfK estimează o creștere între 4 si 5,5% pentru Croația, Bulgaria și țările baltice, iar în Polonia puțin peste 5%, grație aprecierii zlotului polonez, precum și creșterii veniturilor și a prețurilor. După un declin de doi ani, retailerii din Grecia pot respira ușurați datorită unei creșteri de un procent prognozat pentru 2017.

Pe ce îşi dau europenii banii

Tendința de declin a ponderii cheltuielilor populației Europei în retail a continuat și în 2016. Cifrele arată că această cotă este de 31% în 2016 față de 31,4% anul precedent. Europenii investesc o pondere din ce în ce mai mare din venitul lor în sănătate, gastronomie și întreținere.

Profitabilitatea spațiilor comerciale

Pe ansamblu, profitabilitatea a crescut în UE cu aproape un procent în 2016. Pentru că și populația a crescut în același interval de timp, profitabilitatea spațiilor a crescut cu 0,4%, ajungând la o medie de 1.17m² pe cap de locuitor. Dar valorile diferă foarte mult de la o țară la alta. Austria și Olanda nu au reușit să atingă aceleași valori la acest capitol în 2016, comparativ cu anul precedent.

Chiar și așa, aceste două țări împreună cu Belgia continuă să aibă cea mai mare profitabilitate pe cap de locuitor a spațiilor comerciale între țările UE luate în considerare de studiu. Ratele de profitabilitate au crescut în Europa Centrală și de Est pe fondul unei mai bune stări de spirit a consumatorilor și a ratelor predominant peste medie de creștere a retailului. Extinderile și deschiderile de magazine de mari dimensiuni au contribuit de asemenea la creșterea profitabilității spațiilor de retail în Spania și Italia, mai arata sursa citată.

La fel ca în anul anterior, cele mai mari rate de profitabilitate au venit din Luxemburg, Elveția și Norvegia, iar cele mai mici din Ucraina – care înregistrează doar 27% din profitabilitatea Luxemburgului.

În România, spațiul comercial aferent unui locuitor se află încă sub media europeană, la 0,7 m², și cu o profitabilitate de sub 2500 eur/m².

„Europa navighează în prezent în ape tulburi“, explică Antje Hille, GfK retail expert. „Coeziunea Uniunii Europene a fost pusă la încercare de mai multe ori în 2016. Alături de problemele recurente - criza refugiaților și terorismul - noile provocări au fost reprezentate de Brexit, de creșterea tendințelor naționaliste în aproape toate statele membre și de tensiunile politice din Turcia. În ciuda acestor evoluții, economia europeană s-a dovedit robustă. Consumul privat în Europa reprezintă un stimul important pentru dezvoltarea economică. Retailul a profitat, chiar dacă ratele de creștere actuale au fluctuat substanțial între statele europene analizate.”

GfK a derulat un studiu - analiză a scenei de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2017. Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 32 de țări europene analizate sunt: puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația, profitabilitatea spațiilor comerciale.

Parallax

Vizualizari
606
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri