Proiect sprijinit de :

Parteneri:
ANAF promite reducerea birocratiei: Certificatul de atestare fiscala si deciziile obligatiilor de plata accesorii, transmise online Contribuabilii vor putea primi online, in Spatiul Privat Virtual, Certificatul de atestare fiscala si deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii, incepand cu 1 iulie 2015, a anuntat, marti, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF).
The Plan, aplicatia romaneasca pentru previziuni financiare dedicata startup-urilor Idee, buget, planuri de cheltuieli si estimari de costuri, sunt doar cateva dintre etapele prin care trece un antreprenor inainte de a deschide o afacere. Insa cum calculezi previziunile financiare pe urmatorii ani? Aplicatia The Plan, realizata de un consultant si analist financiar, vine in ajutorul antreprenorilor care vor o unealta completa de calcule automate, inclusiv taxe, impozite si TVA diferentiate, pentru a genera previziuni financiare ale afacerii pe viitorii cinci ani.
10 lucruri pe care trebuie sa le stii daca ti-ai infiintat o firma si ai angajat zilieri In Monitorul Oficial a fost publicat prin ordin de ministru un act normativ ce reglementeaza procedura de completare a registrului zilierilor respectiv de declarare la inspectoratul de munca a eventualelor evenimente in care sunt implicati acestia. Ordinul aduce ca noutate si ca punct de substanta respectarea muncii din punctul de vedere al procedurilor respectiv identificam elemente noi privind cooperarea cu autoritatile daca exista accidente de munca si alte cazuri similare.Consultati actul normativ aici!
Legea contabilitatii a fost usor modificata, iar in Monitorul Oficial a aparut legea "Business Angels" In Monitorul Oficial de marti, 02.06.2015, au fost publicate doua acte normative in domeniul economic: o usoara modificare a legii contabilitatii si reglementarea unor facilitati fiscale in favoarea persoanelor fizice ce au calitate de investitori business angels. Acest ultim document reprezinta o noutate in domeniu in ultimii ani si merita analizat.  Cat priveste legea contabilitatii, Noutatea consta in faptul ca legiuitorul defineste mai exact persoanele ce conduc acest tip de contabilitate, respectiv cele ce realizeaza venituri impozitate conform Codului fiscal pentru care veniturile se determina in sistem real. Vezi aici schimbarile aduse legii contabilitatii sau aici legea Business Angels.
Situatie incerta pentru profesiile liberale: Guvernul s-a razgandit si nu mai modifica legislatia, asa cum promisese saptamana trecuta. Ce se intampla cu reclasificarea activitatilor independente Activitatile independente desfasurate de profesiile libere sau in baza contractelor de drepturi de autor nu vor mai fi reclasificate in activitati dependente, anunta AvocatNet.ro, si asta in ciuda anuntului de saptamana trecuta al Guvernului Ponta. Modificarile la normele de aplicare a Codului Fiscal, publicate astazi in Monitorul Oficial, nu cuprins masura anuntata de Executiv, care insemna practic ca activitatile independente urmau sa fie reconsiderate drept dependente.
ANAF vrea sa elimine timbrul extrajudiciar la eliberarea adeverintelor de la administratiile financiare Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) are in vedere eliminarea timbrului extrajudiciar solicitat in prezent la eliberarea certificatelor si adeverintelor de catre administratiile financiare, anunta, joi, institutia fiscala, intr-un comunicat remis StartupCafe.
Proprietarul unui magazin online, condamnat la inchisoare pentru folosirea ilegala a numelui unui brand Proprietarul unui magazin online romanesc, a fost condamnat la doi ani si sapte luni de inchisoare, cu executare, pentru incalcarea drepturilor de autor, din cauza ca vindea produse contrafacute folosind ilegal numele si sigla Swarowski, mai exact pentru incalcarea drepturilor de autor intr-un caz in care numele unui brand e folosit pentru a vinde produse contrafacute.
UPDATE Statul versus PFA - te loveste cu Posta si pareaza cu Finantele. MFP: Posta poate vinde si in prezent plicuri si alte bunuri si servicii catre populatie Persoanele fizice autorizate, fermierii si alti contribuabili care aveau termen 25 mai pentru a depune declaratiile de venit 200 au avut o problema cand au ales sa faca procedura prin Posta Romana: operatorul postal de stat nu mai vindea plicuri de doua luni. Posta statului arata cu degetul spre Ministerul Finantelor Publice (MFP), acuzandu-l ca nu a elaborat inca metodologia care i-ar fi permis sa cumpere noi case de marcat, fara de care angajatii de la ghiseele Postei nu pot sa vanda plicuri la ghisee. Practic, Ministerul de Finante este responsabil cu colectarea taxelor inclusiv pentru PFA, dar acelasi minister este cel care a ingreunat  transmiterea prin posta a declaratiilor de venit necesare taxarii. UPDATE: MFP sustine ca Posta Romana poate sa vanda si in prezent plicuri si alte bunuri si servicii catre populatie, cu actualele case de marcat.
Ti-ai facut firma? Mare atentie la ce scrii pe Facebook despre competitori. O posibila tentativa de a-i "barfi" va poate costa 10.000 de lei Vremurile in care puteai face afaceri in stilul JR Ewing, prin denigrarea competitorilor si incercarea de a forta scoaterea lor de pe piata raspandind despre ei zvonuri neadevarate au trecut. Vineri a fost publicata in Monitorul Oficial Legea nr. 117/2015 privind combaterea concurentei neloiale. Sunt cateva modificari usoare aduse de acest act normativ care merita analizate. Una dintre modificari este si definitia notiunii de "persoana fizica". Aceasta reprezinta, in acceptiunea noii legi orice fost sau actual salariat/reprezentant al unei intreprinderi sau orice alta persoana care savarseste practici de concurenta neloiala. Intrucat si Facebook reprezinta un spatiu public (potrivit unei decizii a ICCJ), orice zvon lansat in mediul de socializare va poate costa pana la 10.000 de lei. Vezi aici documentul aparut in Monitorul Oficial
Plafonarea numerarului in 5 intrebari si raspunsuri La data de 09.05.2015 au intrat in vigoare masurile pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar prevazute de Legea nr.70/2015. Documentul instituie obligativitatea ca, operatiunile de incasari si plati  sa se realizeze numai prin instrumente de plata fara numerar, definite potrivit legii, de la/catre urmatoarele categoriile de persoane: persoane juridice; persoane fizice autorizate; intreprinderi individuale; intreprinderi familiale; liber profesionisti; persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent; asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica.
Modalitatea de restituire a sumelor platite in plus la bugetul de stat, a celor platite pentru o prestatie ne-efectuata si pentru care nu exista obligatia de declarare Multi dintre noi facem uneori plati eronate la bugetul de stat. Daca platim mai putin, este cine sa ne traga de urechi. Ce se intampla insa daca din greseala achitam Statului mai mult decat era nevoie? Cum ni se restituie banii? In aceste zile a aparut in Monitorul Oficial documentul care reglementeaza modalitatea de restituire a sumelor platite la bugetul de stat in plus fata de obligatia legala ori a sumelor platite in vederea realizarii unei prestatii care nu a mai fost efectuata si pentru care nu exista obligatia de declarare. Obiectul actului normativ sunt sumele achitate in plus ce nu sunt cuprinse in vreo alta reglementare sau pentru care nu exista o alta procedura de restituire.Consulta aici documentul oficial
Ordonanta de urgenta a bacsisului, atacata la Curtea Constitutionala de Victor Ciorbea: Prevederile afecteaza mediul de afaceri Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constitutionala cu o exceptie de neconstitutionalitate Ordonanta de Urgenta 8/2015 (Ordonanta care reglementeaza taxarea bacsisului). Avocatul Poporului sustine ca Ordonanta data de guvernul Ponta "incalca principiul separatiei si echilibrul puterilor in stat" si "afecteaza drepturi si libertati consitutionale, in speta accesul liber la justitie". HotNews.ro a scris despre o prevedere extrem de controversata din Ordonanta: in cazul unui control al ANAF, o firma poate plati de 10 ori amenda aplicata pentru a nu se suspenda activitatea, dar suma nu se restituie in cazul in care o instanta de judecata anuleaza procesul-verbal de constatare a contraventiei.
O cincime dintre antreprenorii romani considera ca Romania are nevoie de cel putin 30 de ani pentru a deveni un mediu favorabil afacerilor - studiu EY Peste jumatate dintre antreprenori cred ca in maxim 10 ani Romania va oferi un mediu prietenos pentru afaceri,  insa 19% sunt foarte pesimisti si cred ca e nevoie de peste 30 de ani, arata un studiu al EY Romania care a vrut sa afle perceptia antreprenorilor romani asupra mediului local de afaceri. In articol puteti citi despre cum vad micii intreprinzatori aspectele fiscale si ajutorul guvernamental si despre cum percep faptul ca insuccesul in afaceri este penalizat.
Oamenii de afaceri anunta o revolutie: Guvernul ne-a promis ca dispare stampila de la 1 iulie. Lista de masuri cerute de antreprenori Firmele ar urma sa nu mai fi obligate sa foloseasca stampile de la 1 iulie 2015, potrivit discutiilor dintre Ministerul Finantelor Publice (MFP) si oamenii de afaceri, a declarat, marti, antreprenorul Dragos Anastasiu, membru al Fundatiei Romanian Business Leaders. Antreprenorii prezenti la o conferinta RBL au enumerat 11 masuri pe care le asteapta de la Guvern.
Prevedere controversata: Chiar daca platesti de 10 ori amenda data de Fisc ca sa nu ti se suspende activitatea firmei, banii NU SE RESTITUIE nici cand castigi procesul. Secretar de stat la Ministerul Finantelor: Vom rediscuta articolul cu colegii de la Juridic "In timp ce noi vorbim despre bacsisuri cau carduri de sanatate ANAF tocmai si-a dat o Ordonanta care spune ca deciziile instantelor NU li se aplica lor! Culmea ca unul din semnatarii OG 8/2015 este chiar Robert Cazanciuc, ministrul justitiei", scrie Gabriel Biris pe contul sau de Facebook. Intr-adevar, potrivit OUG 8/2015, in cazul unui control al ANAF, ai posibilitatea de a plati de 10 ori amenda aplicata pentru a nu ti se suspenda activitatea firmei. Suma se face venit la bugetul de stat şi nu se restituie în cazul în care, la solicitarea operatorului economic, instanta de judecată anuleaza procesul-verbal de constatare a contraventiei.
Ai firma si vinzi aparatura electrica? Incepand de saptamana viitoare se modifica noile tinte de mediu privind reciclarea acestor echipamente aferente perioadei 2016-2021 Daca ti-ai facut o firma si pui in vanzare aparatura electrica, atentie la noile reglementari privind obligatia reciclarii deseurilor provenite din echipamentele electrice puse in piata de producatori sau de cei care le importa ori fac asemenea achizitii intracomunitare. De asemenea, se modifica noile tinte de mediu privind reciclarea echipamentelor electrice, electronice si electrocasnice aferente anilor 2016-2021.  Documentul intra in vigoare saptamana viitoare, in 12 mai. Consulta aici documentul oficial
Profesiile liberale- activitati dependente sau independente? “Cei de la Finante vor sa introduca criterii noi pentru definitia activitatii dependente si acum anuleaza ceea ce exista in legislatie. Aceste criterii vor fi diferite fata de cele din prezent, insa apare o problema de timing: daca apare HG inainte ca regulile sa fie clare,  pot aparea probleme. Ce fac, imi modific contractele de munca iar dupa ce apar criteriile, le refac? Noile criterii ar trebui sa intre in vigoare prin Codul Fiscal, probabil de la 1 iulie.  Intentia Finantelor este de a elimina tratamentul preferential pentru profesiile liberale. Ceea ce e activitate dependenta/independenta sa fie pentru toata lumea, nu doar pentru profesiile liberale”, a explicat pentru HotNews.ro  Dan Badin, partener coordonator servicii fiscale și juridice la Deloitte România.
Impozitul pe bacsis si impactul asupra afacerilor. Inca o povara administrativa pentru firme La nenumaratele bariere birocratice care ingreuneaza mediul de afaceri din Romania, Guvernul a mai adaugat una. Odata cu introducerea impozitului pe bacsis au aparut si primele informatii despre cum va fi gestionat acesta in mod practic de catre administratorii firmelor, si acestea arata ca fluxul activitatii intr-un magazin, restaurant sau coafor va fi ingreunat. Pe langa aparitia unui nou bon fiscal, in ecuatie apare si un nou registru de bani personali, care la randul sau trebuie inregistrat la "organul fiscal". Iata cateva dintre primele constatari legate de modul cum se va aplica noul impozit.
Opt probleme despre taxarea bacsisului ridicate de un cititor HotNews.ro Guvernul a introdus pe 28 aprilie, prin ordonanta de urgenta, masura de impozitare a bacsisului. Prevederile legale arata bacsisul trebuie marcat pe un bon separat, iar angajatii trebuie sa declare la intrarea tura cati bani au la ei. Un cititor HotNews.ro a identificat opt probleme principale ridicate de noile prevederi.
Ai un startup in turism? Iata ce trebuie sa stii din punct de vedere al fiscalitatii Ti-ai deschis o pensiune turistica sau te-ai lansat in businessul turistic? Cu siguranta ai auzis de faptul ca vei lucra cu o cota de TVA de 9% pentru toate serviciile de cazare, inclusiv pentru serviciile de tip "all inclusive". Toate aceste categorii de servicii, inclusiv pachetele de cazare ce ofera in pretul contractat, ca un intreg, atat servicii de masa cat si servicii de restaurant si bar, se vor factura catre clienti cu procentul de TVA de 9% fata de prevederile existente anterior se extinde procentul de TVA de 9% pentru serviciile de restaurant si bar, cand acestea sunt incluse in pachetul de cazare