Claudiu Zamfir

VIDEO Antreprenori: TVA Split va lovi mai ales micile firme oneste, nu pe fraudatori. Ce se cere de la Guvern

Thumbnail

Sistemul de plată defalcată a TVA obligatorie, care urmează să fie impus de Guvern de la 1 ianuarie 2018, va lovi mai ales firmele mici și mijlocii (IMM) oneste, fără a reduce cu adevărat frauda și evaziunea fiscală, consideră antreprenori și consultanți fiscali membri ai fundației Romanian Business Leaders. Antreprenorii au vorbit și despre efectul TVA split în comerțul online și au propus Guvernului alte măsuri în locul plății defalcate a TVA, pentru reducerea evaziunii fiscale.

Angela Roșca, un consultant fiscal, a explicat că impunerea sistemului TVA Split va crea un blocaj financiar firmelor, cu efecte directe mai ales asupra IMM-urilor românești și asupra firmelor străine nerezidente, care vor renunța la afacerile cu România, în dauna partenerilor români.

”Ne preocupă acest blocaj financiar mai mult decât orice altceva pentru că el va afecta în principal firmele mici și mijlocii, cu capacitate de implementare mai redusă a unui astfel de sistem birocratic și cu acces limitat la credite bancare. Multe dintre aceste firme poate nu sunt bancabile, motiv pentru care vor intra în insolvență sau faliment” - a spus Roșca, într-o conferință de presă, alături de importanți antreprenori și manageri din cadrul RBL .

Modalitățile în care TVA split obligatoriu va afecta firmele, în viziunea Angelei Roșca:

  • Sancțiuni prea mari la erorile pe TVA. ”De la anul, acest cont TVA devine obligatoriu, cât este opțional nu avem o problemă reală. Avem o problemă că el devine obligatoriu pentru toate firmele din toate domeniile, fie că ele sunt sau nu identificate ca făcând parte din arii cu risc fiscal. Asta implică o urmărire foarte atentă a tuturor plăților și încasărilor fiecărei companii, cu toți furnizorii și clienții, o urmărire a încasărilor în numerar și cu cardul pentru toate afacerile care au vânzări cu amănuntul, așa încât să se evite acele penalități excesiv de mari impuse contribuabililor cu anumite erori, chiar și cu un timp de corectare a acelor erori de 39 de zile, penalitățile sunt totuși uriașe”.

 

  • Cheltuieli mari pentru firme, pentru evitarea erorilor. ”Pentru a evita aceste penalități, companiile din România vor trebui să investească masiv în infrastructura de IT, în oameni pe care îi vor folosi în munci birocratice de urmărire a plății și încasării în contul corect, de a face drumuri până la trezorerie și înapoi. Cel puțin până la implementarea unui sistem de plăți și urmărire on-line la nivelul Trezoreriei, vor fi costuri suplimenare de finanțare pentru toate companiile care se vor vedea în situația de a avea banii proprii blocați în conturile de TVA, bani care le aparțin, care nu reprezintă TVA -ul datorat statului și pe care nu-l vor putea folosi liber să-și plătească furnizorii, salariații”.  

 

  • Blocajul financiar. ”Dincolo de birocrație și de oameni și de softuri, ne supără cel mai mult blocajul financiar care se va crea și efectul asupra întregului mediu de business. Cât de competitivi și de atractivi mai rămânem ca mediu de business. Dacă firmele străine care operează în România, cu care noi  avem business, mai vor să vină în România. Dacă se implementează obligatoriu acest cont de TVA, ele nu vor fi forțate să deschidă contul TVA în România, vorbim de nerezidenți, și și-au anunțat intenția să închidă afacerile cu România”.

Implicații TVA Split în comerțul on-line

TVA Split va afecta și afacerile din curierat, care implică returnarea produselor și a banilor în comerțul on-line.

Felix Pătrășcanu, fondatorul firmei Fan Courier, a estimat pentru afacerea sa costuri suplimentare de 300.000-400.000 de euro cu introducerea unui sistem informatic și birocratic pentru a face față plății defalcate a TVA.

”Impactul e destul de mare, am discutat cu directoarea financiară a companiei, zilele astea, care este foarte speriată, ca de altfel toți colegii. Și mi-a spus că în momentul de față mi-ar mai trebui 2-3 persoane cel puțin, pentru a urmări ca toate înregistrările TVA să fie foarte corecte. Noi urmărim ca înregistrările TVA să fie corecte, numai că în comerțul on-line se fac foarte multe retururi.

Bani încasați, care se returnează și implică un volum mare de muncă și multe expediții. Mergi cu produsul acasă la cumpărător și el ți-l refuză, plătindu-l deja și trebuind să primească înapoi banii. Gândiți-vă la acest volum de muncă. Tot software-ul care ne-a ușurat munca va trebui schimbat. Credem că totul s-ar duce la un cost de 3-4 sute de mii de euro. Avem peste 140 de filiale în țară, câteva mii de curieri, care vin cu cash, am implementat și plata cu card. Mă întreb dacă un curier de-al meu greșește un zero la o sumă, ce s-ar întâmpla?” - a spus Pătrășcanu.

Firmele care nu plătesc TVA-ul NU înseamnă neapărat că sunt evazioniste

Consultantul Angela Roșca, de la Taxhouse, atrage atenția Guvernului că o firmă care declară TVA, dar nu-l plătește nu este evazionistă. În schimb, fraudatorii sunt cei care nu declară TVA deloc, iar pe aceștia sistemul TVA Split nu i-ar încurca în ilegalități, crede consultantul.

”Cei care declară TVA și nu-l plătesc nu sunt evazioniști, sunt pur și simplu firme care nu au bani să-și plătească TVA, dar nu e vorba că nu-l declară. Întrebarea noastră este cum luptăm cu cei care nu-l declară, sau îl fură pe lanț, sau fac fraudă de tip carusel, sau de tip missing trader sau fac fraudă la export, nu exportă bunurile și obțin rambursări. În toate aceste mecanisme de fraudă se implică, al un moment dat, pe lângă fraudatori, și autoritățile, care permit astfel de fraude” - spune Roșca.

În context, ea a menționat că în anul 2003 Bulgaria a introdus sistemul de TVA split, dar a renunțat la el, pentru că nu a redus decalajul în colectarea taxei.

Bulgaria a aplicat în 2003 un sistem de plată defalcată a TVA, dar nu a dat roadele anticipate - și de ei și de guvernanții noștri acum -, cu privire la lupta cu adevarăta evaziune, care creează acea gaură la TVA, legat de frauda reală a TVA” - a susținut ea.

Fundația RBL propune Guvernului alte soluții, în locul TVA Split:

  • Extinderea taxării inverse în domeniile de risc cunoscute,
  • Stoparea prelugirii sine die a implementaării caselor de marcat cu conectare electronică la ANAF,
  • Implementarea sistemelor în care companiile să emită facturile direct raportate în sistemele ANAF.

”Și aceste măsuri vor costa businessurile noastre, dar sunt costuri pe care suntem dispuși să ni le asumăm pentru că vedem un efect real asupra evaziunii” - a spus ea.

De asemenea, Guvernul ar putea lăsa sistemul TVA split opțional de la 1 octombrie 2017 timp de 12-18 luni, cu posibilitatea de introducere obligatorie doar în sectoarele cu risc ridicat de evaziune.

”Firmele membre RBL s-au pronunțat peste 95% în defavoarea acestui sistem. Solicităm Guvernului să regândească măsura, să o reconsidere și din perspectiva efectului asupra prognozatei creșteri economice de anul viitor, să se gândească și la efectul asupra IMM și, ca atare, să ia în calcul varianta implementării opționale a acestui sistem, cu notificarea Comisiei Europene și, în măsura în care se dovedește eficient, după aplicarea opțională 12-18 luni, să se gândească la extinderea obligatorie a sistemului în acele zone cu risc fiscal identificat de autorități” - a explicat Angela Roșca, managing partner la Taxhouse.
 
Reaminim că Guvernul a decis ca firmele plătitoare de TVA să inroducă sistemul plății defalcate a TVA opțional de la 1 octombrie 2017 și obligatoriu de la 1 ianuarie 2018.

Parallax

Vizualizari
2086
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri