Claudiu Zamfir
O platformă românească folosită de contabili și antreprenori a identificat cele mai frecvente probleme întâmpinate de firmele românești în prima lună de utilizare obligatorie a sistemului electronic de stat RO e-Factura pentru facturile B2B.
Într-un comunicat transmis, joi, publicației StartupCafe.ro, platforma FGO enumeră câteva dintre „principalele dificultăți întâmpinate de utilizatori în gestionarea facturii electronice către ANAF”:
De altfel, printre cele mai frecvente erori de respingere ANAF identificate de echipa FGO se numără:
„Chiar dacă la nivel tehnic lucrurile au funcționat relativ bine, la nivel de comunicare situația îngreunează procesul. Echipa FGO a sprijinit aproximativ 10.000 utilizatori care i s-au adresat pentru lămuriri pe care nu le primeau de la autorități, multe dintre solicitările lor derivând din faptul că încă nu știau ce au de făcut, ce facturi trebuie să trimită, cum și unde, care sunt termenele, de ce le sunt respinse înregistrările sau le sunt înregistrate de mai multe ori facturile ș.a.m.d. ” - mai spune platforma FGO.
„Din întrebările pe care le primim zilnic prin intermediul telefonului sau al e-mailului, reiese clar că oamenii încă nu știu cum să se înscrie în SPV, cum să obțină semnătura electronică, ce fel de facturi trebuie trimise către SPV și multe alte aspecte, am putea spune, de bază pentru familiarizarea cu noul sistem de facturare. Fără îndoială este loc pentru o mai bună și mai clară informare cu privire la aceste aspecte și la modul în care funcționează eFactura. Un demers extrem de oportun din partea ANAF ar fi ca instituția să pună la dispoziția contribuabililor un departament de asistență și suport care să răspundă în timp util – dar mai ales să răspundă – solicitărilor acestora”, a declarat Valeriu Filip, cofondator FGO.
Platforma FGO a fost lansată de firma i-Tom Solutions, la 1 ianuarie 2017, fiind dezvoltată în parteneriat cu programul de contabilitate SAGA Software, cu scopul eficientizării și automatizării comunicării între antreprenor și contabil.
FGO spune că peste 107.000 de companii mici și mijlocii folosesc platforma.
Sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu, etapizat, de la 1 ianuarie 2024, în relația business-to-business (B2B), astfel că firmele, PFA-urile, ONG-urile vor trebui să declare facturile prin Spațiul Privat Virtual (SPV) sau prin alte softuri dedicate, în anumite condiții.
În prima lună de folosire, o serie întreagă de antreprenori și contabili s-au plâns de anumite blocaje și dificultăți în utilizarea sistemului național e-Factura.
Între timp, Ministerul Finanțelor a anunțat că a implementat unele îmbunătățiri și ajustări:
Potrivit Ministerului Finanțelor, procesul de implementare e-Factura va fi realizat în două etape, astfel:
În prima etapă, în perioada 1 ianuarie 2024 - 30 iunie 2024, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, au obligația să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B și în relația cu instituțiile publice, altele decât cele efectuate în relația B2G, pentru care există obligația utilizării Ro e-Factura începând cu data de 1 iulie 2022.
De asemenea, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România au obligația, începând cu 1 ianuarie 2024, să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B pentru livrări de bunuri și prestări de servicii care au locul livrării sau prestării în România.
Următoarele operațiuni sunt exceptate de la obligația utilizării sistemului național privind factura electronică RO e-Factura:
Prin excepție, în perioada 1 ianuarie - 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura NU se sancționează.
În a doua etapă, începând cu data de 01.07.2024, emitenții facturilor electronice au obligația de transmitere a acestora către destinatari utilizând sistemul național privind factura electronică RO e-Factura.
Începând cu data de 1 iulie 2024, pentru operațiunile realizate între persoane impozabile stabilite în România conform art.266 alin.(2), sunt considerate facturi numai facturile care îndeplinesc condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021. Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptării de către destinatar, cu excepția facturilor care îndeplinesc condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.120/2021, cu modificările și completările ulterioare.
---