Ovidiu D. Popica, Valentina Saygo
Proiectul legii de aprobare a ordonanței split TVA (Ordonanta 23/2017) pleacă spre plenul Senatului cu un pas înapoi: un amendament care obligă doar firmele ce fac afaceri cu statul să aplice plata defalcată. Un posibil compromis ar putea fi și amânarea cu un an (din ianuarie 2019, în loc de ianuarie 2018) a termenului de aplicare a acestei obligativități. E aceasta o mică victorie a mediului de afaceri care s-a plâns în repetate rânduri și pe multiple voci că split TVA e o pacoste, mai ales pentru toate firmele?
Am discutat, în studioul Startupcafe.ro, cu un expert contabil care a participat la dezbaterile din Senat.”Am revenit optimistă de la dezbateri, e doar un prim pas, mai e un drum lung, dar ce s-a întâmplat la comisia de buget-finanțe din Senat arată că legea poate fi modificată” spune Valentina Saygo, expert contabil, care a participat la dezbateri ca reprezentant al mediului de afaceri (din partea Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România).
Înainte de interviu, Valentina Saygo a inventariat pentru citiorii Startupcafe.ro, în scris, într-o manieră ceva mai relaxată ce bătăi de cap vor avea antreprenorii dacă split TVA se va aplica așa cum și-ar dori guvernul.
Vei avea dificultăți de numerar. Aproape 20% din resursele tale financiare vor fi blocate într-un cont la care nu vei avea acces. Cum ar fi afacerea ta fără 20% din numerarul actual?
Va trebui să mergi la bancă cel puțin o dată pe săptămână. Și la trezorerie unde, chiar dacă nu aveai cont deschis, acum ai. Să îți reamintesc că azi combustibilul este deductibil 50%?
Dacă la banca ta comerciala ai internet banking, la trezorerie nu ai. Plus ca trezoreria are program de alăptat: de la 10:00 la 12:00. Iar pentru o singură plată, va trebui să faci cel putin 3 drumuri: să vezi soldul, să duci op-ul, să iei op-ul. Asta dacă ajungi la timp, nu e coadă și nu s-a terminat programul. Altfel o iei de la capăt.
Ți se vor dubla costurile cu comisioanele bancare. Fiecare plată către un furnizor va fi făcută cu 2 OP-uri. Fiecare încasare se va împărți în două. Plus comisioane de administrare. Să îți reamintesc că avem bănci care au comision la încasare?
Dacă ai plăți în numerar și deconturi de cheltuieli, îți spun de pe acum că vei recupera cu greu acel TVA deja plătit. Copie la originale, certificare “Conform cu originalul” apoi scanarea tuturor documentelor. Nu-i așa că îți vine să te lipsești!?
Faci plăți în numele clientului? Ghinion: și pentru tine, și pentru client. Ordonanța 23/2017 a uitat de plătile pe care o persoane le face în contul altei persoane.
Încasezi facturi prin firme de curierat? Curat ghinion! Ordonanța 23/2017 a uitat și de acest aspect.
Hai să îți explic cum e cu facturile emise în 2017 și pentru care ai colectat deja TVA. Dacă le încasezi în 2018, ele îți vor fi plătite în contul curent, că așa zice legea. Apoi, cu o mână transferi TVA-ul aferent în contul de TVA, iar cu cealaltă mănă îl ceri înapoi de la ANAF. Nu-i așa că-i haios !?!
Decăt să plătești cu cardul de firmă, mai bine te lipsești. Pentru că va trebui să justifici la ANAF fiecare plată făcută. Exact cum am mai zis: copie la original, certificare “Conform cu originalul” și scanare, apoi fuguța la ANAF cu toate documentele.
Termenul pentru aprobarea cererii de deblocare a TVA-ului de restituit este de 3 zile. S-o crezi tu! Dacă ai un leu diferență, ANAF va dori să te vadă la față, așa că iată cum ești din nou pus pe drumuri.
Va trebui să îți modifici procedurile interne și să verifici încasările în fiecare zi. Dacă te gândeai că angajatii tăi se plictisesc, acum să fii convins ca nu se vor plictisi. Dimpotrivă. îți recomand să faci recrutări și să mai iei vreo doi în plus, să fie acolo.
Vă trebui să îți modifici softul. Dar ce conteaza, în Romania găsești printre cei mai buni IT-iști din lume. Doar ca nu sunt gratis!
Ai greșit și ți-ai plătit aiurea furnizorul? Nicio problemă! Vei fi penalizat și riști să mai plătești încă 50% din TVA-ul respectiv. Și iată cum 19% devine 38%. Doar ANAF este imaculat, ei nu plătesc penalități, când greșesc!
Dacă nu îți informezi clienții și furnizorii de contul tău de TVA, riști o amendă de 2.000 – 4.000 lei. Comunicarea are mare preț.
Să îți mai zic ceva: split TVA nu are nicio legatura cu contabilitatea și cu decontul de TVA. Acum lucrurile nu se vor mai ”pupa” între ele. Și nici cu deductibilitatea! O să râzi de mine dacă îți spun asta, dar mie îmi vine să plâng.
Folosești biletele la ordin și factoringul? S-ar putea să îti prinzi urechile. Nu doar tu, toti cei care le folosesc.
Te sfătuiesc, de pe acum, să cauți surse de finanțare pentru afacerea ta, pentru că, de anul viitor, va fi greu. Foarte greu!
Ai conturi deschise la mai multe banci? Dacă ai 2, vei avea 4. Dacă ai 4, vei avea 8. Mai închide din ele, pentru că o să-ți ocupe tot timpul.
Te gândești la investiții? Dublează devizul sau ia-ți gândul. Si statul a tăiat investițiile. Tu de ce să nu faci la fel?
Crezi tu că din contul de TVA se va plati doar TVA? Din păcate nu, te poti trezi executat și pentru restul obligațiilor. Hai să facem analiză pe text: ca sa vezi logica unei formulări de tipul ”numai pentru” … precum si pentru.. Iată: “contul de TVA poate fi executat silit numai pentru TVA, precum și pentru plata altor obligații bugetare restante”.
Mă opresc aici pentru că sunt prea multe de povestit și, sincer, nu vreau să închizi firma și să pleci în Australia. Viața merge mai departe, cu sau fara split TVA. Avem, în continuare, multă treabă de făcut, inclusiv să ne opunem TOTI acestei masuri.
Cu un share, cu semnarea unei petiții, spune StopSplitTVA și hai să le explicăm, împreună, guvernanților că evaziunea nu este la mine sau la tine, este la ei!