Claudiu Zamfir
Uniunea Europeană face pași pentru restricționarea utilizării muncii lucrătorilor detașați, așa cum a cerut președintele Franței, Emmanuel Macron. Firmele est-europene care angajează muncitori în țările de origine și îi detașează la lucru în alte state membre ar putea fi obligate să le plătească acestor lucrători salarii la nivelul țărilor-gazdă, în condițiile de acolo. Europarlamentarul român Renate Weber, vicepreședintă a Comisiei pentru muncă a Parlamentului European, a explicat, într-un interviu acordat StartupCafe.ro, la Strasbourg, că se teme că efectul va fi scoaterea de pe piețele vest-europene a firmelor mici și mijlocii românești și est-europene în general, precum și pierderea locurilor de muncă ale lucrătorilor detașați.
De la bun început trebuie precizat că în problema lucrătorilor detașați NU vorbim despre muncitorii români, polonezi sau bulgari, de exemplu, care se duc în Franța, Germania, Italia sau Spania să lucreze pentru firme de acolo. Aceștia intră sub incidența liberei circulații a forței de muncă în UE.
În cazul lucrătorilor detașați vorbim, de exemplu, despre persoane angajate în România de firme românești. Aceste firme românești prestează servicii în alte state UE, fie direct, fie ca subcontractori ai unor companii de acolo, și își trimit salariații în străinătate, pentru o perioadă mai mică de 2 ani.
Aceste cazuri intră sub incidența liberei circulații a serviciilor în UE, care permite firmelor dintr-un stat membru să presteze servicii în alt stat membru.
În prezent, utilizarea muncii lucrătorilor detașați este reglementată în principal de Directiva europeană 96/71/CE, din 16 decembrie 1996, privind detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii.
În aceste condiții, s-a ajuns în situația ca lucrătorii detașați din state mai sărace ale UE, cum sunt România sau Polonia, ajunși în state-gazdă ca Franța sau Germania, să fie plătiți în condiții salariale mai proaste decât ale lucrătorilor locali, pe aceleași posturi.
În Uniunea Europeană, Franța a cerut cel mai vehement revizuirea Directivei 96/71/CE, actualul președinte Emmanuel Macron făcând o promisiune de campanie din revizuire.
La rândul său, Germania a intrat în conflict cu Comisia Europeană după ce a impus salariu orar minim de 8,5 euro pentru toți șoferii profesioniști care îi tranzitau teritoriul, lovind firmele mici și mijlocii de transport din Europa Centrală și de Est. În urma unei proceduri de infringement Germania a fost nevoită să dea înapoi, dar problema rămâne pe agendă.
În 2016, Comisia Europeană s-a apucat să revizuiască Directiva lucrătorilor detașați, astfel încât aceștia să fie supuşi aceloraşi norme privind salarizarea, inclusiv bonusurile și diferitele contribuții sociale din statul-gazdă, ca în cazul lucrătorilor locali.
În mai 2016, un număr de 11 sate membre, inclusiv România, au respins propunerea Comisiei Europene de revizuire a directivei lucrătorilor detașați, arătând executivului comunitar ”„cartonașul galben”.
Comisia Europeană a mers însă mai departe cu propunerea de revizuire a directivei, iar pe 24 octombrie, la Luxemburg, Consiliul UE, reunind miniștrii muncii din statele membre, a aprobat o variantă de compromis.
Potrivit acesteia, detașarea lucrătorilor ar urma să fie limitată la maximum 12 luni, cu posibilitate de prelungre cu 6 luni, motivată de prestator - o victorie a lui Emmanuel Macron.
De asemenea, remunerarea lucrătorilor detașați ar urma să fie făcută în conformitate cu legea și practica din statul-gazdă, iar acordurile colective să se aplice lucrătorilor detașați pe toate sectoarele.
În schimb, sectorul trasportului rutier este exclus din varianta Consiliului UE de revizuire a directivei lucrătorilor detașați până la un viitor acord asupra ”pachetului de mobilitate”, un pachet legislativ pentru acest sector.
Acest proiect a fost acceptat și de România, care se opusese inițial propunerii Comisiei Europene de revizuire a directivei lucrătorilor detașați.
La rândul său, pe 16 octombrie, în Parlamentul European, Comisia de muncă a adoptat un raport care prevede ca munca detașată să fie pentru maximum 24 de luni cu posibiliate de prelungire motivată de prestator prin necesitatea finalizării unui contract. În schimb, ca și în varianta de la Consiliul UE, lucrătorii detașați și lucrătorii locali ar urma să fie plătiți cu salarii egale, pentru muncă egală, pe aceleași posturi.
Această poziție a fost întărită marți, 25 octombrie, de plenul Parlamentului European , care și-a lăsat comisia de specialitate să negocieze cu Consiliul UE și cu Comisia Europeană, mai departe, în procedura de trialogue, pentru a ajunge a un acord în vederea revizuirii Directivei lucrătorilor detașați, din anul 1996.
Președintele Franței, Emmanuel Macron, și ceilalți susținători ai revizuirii directivei spun că astfel va fi limitat așa-numitul ”dumping social”, lucrătorii detașați din statele mai sărace vor fi mai bine protejați, iar lucrătorii locali din statele mai bogate și IMM-urile din acele state nu vor mai fi, la rândul lor, sub presiunea concurenței venite din țările mai sărace.
În România susținătorii revizuirii directivei sunt în special sindicatele, care consideră că astfel lucrătorii români detașați în străinătate vor fi protejați și plătiți mai bine.
În schimb, criticii revizuirii spun că firmele din statele mai sărace care își detașează lucrătorii în străinătate vor pierde avantajul forței de muncă mai ceva mai ieftine. De asemenea, criticii revizuirii spun că astfel și salariații detașați vor avea de suferit, de pe urma pierderii locurilor de muncă în cele din urmă. În România, din zona organizațiilor patronale au venit criticile față de eventuala restricționare a utilizării muncii lucrătorilor detașați.
În interviul acordat StartupCafe.ro, europarlamentarul Renate Weber (independentă / ALDE) spune că firmele mici și mijlocii din România vor pierde accesul la piețele vest-europene dacă se va revizui directiva lucrătorilor detașați, în formele existente acum în dezbatere.
Vicepreședinta Comisiei de muncă a Parlamentului European a mai spus:
Nota: Renate Weber este eurodeputat independent membru al Grupului Alianței Liberalilor și Democraților pentru Europa (ALDE) în Parlamentul European.
În 2015, erau 2,05 milioane de lucrători detașați în UE, potrivit datelor oferite de Parlamentul European. Conform unor cifre neoficiale, în UE sunt aproxiamtiv 164 de milioane de lucrători, în total.
Polonia, Germania și Franța sunt cele mai mari țări de unde pleacă muncitori detașați, iar Germania, Franța și Belgia sunt cele care primesc cei mai mulți.
Din România sunt detașați aproximativ 46.000 de lucrători în alte state UE. În schimb, în România muncesc circa 10.000 de lucrători detașați din alte țări membre.
Detașarea este mai frecventă în domenii-cheie cum ar fi construcțiile, manufacturile, educația, sănătatea, serviciile sociale și serviciile pentru afaceri.