65% dintre antreprenorii romani cred ca societatea penalizeaza esecul in afaceri, teama de insucces fiind un factor care ii impiedica sa-si deschida un business, releva un studiu prezentat vineri de Ernst & Young Romania.
"Frica de esec ramane una dintre barierele semnificative care ii opresc pe romani sa isi deschida propria afacere, in conditiile in care eliminarea stigmatului esecului este critica pentru dezvoltarea initiativei personale. Pentru 37% dintre antreprenorii respondenti in cadrul studiului EY Antreprenorii vorbesc - Barometrul antreprenoriatului romanesc 2015 , esecul reprezinta o bariera pentru viitoarele proiecte de afaceri, 17% considera ca acesta reprezinta o nereusita in cariera, iar pentru 11% indica lipsa abilitatilor necesare", se arata intr-un comunicat emis de EY Romania.
Totusi, in comparatie cu anii trecuti, cercetarea releva ca a inceput sa se discute mai relaxat si despre esecul in afaceri.
Procentul celor care cred ca esecul este un prilej de invatare a crescut de aproape 6 ori fata de 2014, pana la 29%.
De asemenea, numarul celor care cred ca esecul nu afecteaza viitoarele proiecte a scazut cu 3 puncte procentuale, pana la 6%.
Prin comparatie, studentii sunt mai optimisti decat antreprenorii in privinta perceptiei esecului in afaceri: doar 22% din studenti vad esecul ca o bariera pentru viitoarele proiecte de afaceri, fata de 37% dintre antreprenori.
In acelasi timp, sunt mai pesimisti in perceptia esecului ca prilej de invatare si considera intr-o masura mai mare comparativ cu antreprenorii esecul in afaceri ca un indicator al lipsei abilitatilor necesare pentru a fi antreprenor sau al unui esec in cariera.
Potrivit EY Romania, articolele din presa despre afacerile de succes "reprezinta cel mai eficient factor in favorabilizarea societatii la optiunea de a fi antreprenor".
Click pentru a deschide
Reteta succesului in afaceri, in perceptia tinerilor
Pentru tineri, ideea afacerii si planul de afaceri, calitatea relatiilor de business si capitalul cu care se incepe afacerea sunt toate importante pentru succesul start-up-ului, conform studiului EY Barometrul educatiei si culturii antreprenoriale in randul studentilor, arata studiul citata.
In schimb, norocul este considerat cel mai putin important de catre respondenti, in timp ce ideea afacerii si calitatea planului de afaceri sunt cele mai importante aspecte pentru ca afacerea sa aiba succes.
Conform aceluiasi studiu, derulat de EY in colaborare cu ASE in randul a 765 de studenti, majoritar aflati in an terminal de studiu la universitati economice, cele mai importante trei calitati ale unui antreprenor de succes sunt viziunea, motivatia si pasiunea.
"Raspunsurile indica faptul ca tinerii considera ca ideea si viziunea antreprenoriala, combinate cu o motivatie foarte puternica pentru a reusi si pasiunea pentru ideea de afaceri, sunt in ADN-ul unui antreprenor de succes", conchide sursa citata.
"In concluzie, desi tendinta este pozitiva, decalajele de cultura antreprenoriala intre societatea romaneasca si societatile antreprenoriale sunt semnificative. Insa, daca efervescenta continua cel putin in acelasi ritm, mediul antreprenorial romanesc se va dezvolta foarte rapid, pe fondul somajului ridicat in randul tinerilor. Conform datelor Institutului National de Statistica, somajul in randul tinerilor a fost in primul trimestru 2015 de 24,7%, fata de 7,4% la nivelul intregii populatii", mai arata EY Romania.