Claudiu Zamfir

Ai auzit de gamification? Cum iti faci angajatii sa lucreze mai bine si sa-ti ramana alaturi

Imagine principala
Ai auzit de gamification? Cum iti faci angajatii sa lucreze mai bine si sa-ti ramana alaturi
​Promovarile, primele si maririle de salariu nu mai sunt suficiente pentru stimularea angajatilor, nici in micile firme romanesti. Sedintele prelungite si brainstorming-urile nu mai sunt de ajuns pentru montarea echipelor pe proiecte. Experta in resurse umane Roxana Morozan vorbeste despre gamification, o tehnica suplimentara de consolidare a angajamentului echipelor. Si in Romania, mai ales in domeniul tehnologiei, sunt deja firme care folosesc acest concept.

Daca ai reusit sa-ti recrutezi in firma cei mai buni angajati pe care ii puteai gasi, nu inseamna ca provocarile HR au disparut pentru tine ca antreprenor, ci ca, din contra, sunt abia la inceput.

Dupa ce i-ai angajat, salariatii trebuie "modelati" dupa cerintele specifice ale firmei tale, trebuie fidelizati pentru a le putea valorifica aportul un timp cat mai indelungat si, nu in ultimul rand, coordonati si angrenati sa lucreze sub forma unei echipe care sa le potenteze valoarea individuala.  

"Angajamentul pe termen mediu si lung se poate obtine si prin dezvoltarea unor proiecte de tip gamification - joc gandit in contextul propriu de business - in care angajatii primesc provocari periodice si antrenante, corelate cu strategia de dezvoltare a companiei", spune specialista in resurse umane Roxana Morozan, contactata de StartupCafe.

"Aceste experiente au la baza nevoia de recunoastere a angajatilor, dorinta de a impartasi reusitele si experientele, dorinta de a-si demonstra valoarea si de a realiza ceva care sa conteze si sa faca diferenta, dar si placerea de a se juca. In acest fel angajatii sunt conectati la experienta-joc si primesc recompense virtuale, care se pot concretiza atat in premii materiale, dar si non-financiare: transfer de cunostinte si know-how, mentoring, statut special etc.

Aceasta abordare este din ce in ce mai apreciata de catre angajati pentru ca presupune interactiune, feedback, distractie, progres, in acelasi timp cu indeplinirea sarcinilor de serviciu", mai explica experta companiei de HR Aqua Consulting.

Din ce in ce mai dificila se dovedeste recrutarea de oameni calificati in domeniul manufacturii, de exemplu in ateliere de mobila si alte astfel de afaceri.

Roxana Morozan are si aici cateva solutii: "Riscul de a-ti pleca un om bun, in care ai investit, va exista mereu, doar ca pentru parte din ei, va conta foarte mult, in plus fata de bani: atmosfera de lucru, seriozitatea in respectarea promisiunilor facute, recompensarea efortului suplimentar, sustinerea sau intelegerea in anumite momente din partea managementului - flexibilitate in ceea ce priveste programul, sprijin financiar atunci cand exista nevoi speciale".

In schimb, maririle de salariu se pot dovedi o sabie cu doua taisuri.

"Este important sa te raportezi la piata atunci cand stabilesti salariile. Cresterile salariale motiveaza si conduc la crestere de performanta mai mult in cazul prestarii unei munci fizice, rutiniere. Dar daca vorbim despre posturi care presupun sarcini complexe, in care este nevoie de abilitati cognitive, oferirea de recompense financiare suplimentare de la o anumita valoare in sus conduce de fapt la scaderea performantelor. Atunci recomandarea este ca in acest caz sa folositi recompense variate, in principal non-financiare", spune expertul in HR.

Dar bonusurile si primele mai sunt metode viabile de fidelizare si stimulare a angajatilor?

"Bonusurile trebuie sa recompenseze performantele deosebite pentru a avea impactul dorit  - atingerea sau depasirea unor obiective, finalizarea cu succes a unor proiecte solicitante. Alte beneficii sunt si ele apreciate, dar impactul lor difera in functie de nevoile fiecarei persoane  - nu oricine isi doreste abonamente de fitness sau o masa gratuita. De aceea trebuie gandite astfel incat sa raspunda nevoilor cat mai multor angajati, altfel nu mai sunt de fapt percepute ca <<beneficii>>, ci ca pe un drept cuvenit care nu aduce aceeasi satisfactie", atrage atentia Roxana Morozan.

Firmele mici folosesc insa si o alta solutie de fidelizare, atunci cand vine vorba de un angajat foarte pretios: cedarea de parti sociale si cooptarea ca partener.

"Am intalnit astfel de situatii atat in cazul unor angajati cu vechime in firma (10-15 ani) dar si in cazul unor companii aflate la inceput. In cazul primei categorii, acordarea de parti sociale sau actiuni din firma vine ca o recunoastere a muncii si dedicarii angajatilor cheie din companie, intareste relatiile deja existente dar contribuie si la cresterea preocuparii acestora pentru optimizarea activitatii (crestere profit si obtinere de dividende)", spune Roxana Morozan.

"In cazul companiilor aflate la inceput este o modalitatea de a co-interesa angajatii in activitati si proiecte noi,de a recompensa efortul si implicarea primilor angajati in cea mai solicitanta perioada din viata unei organizatii, atunci cand poate nu exista posibilitatea oferirii de pachete salariale consistente. In ambele situatii, este o tranzactie castigatoare pentru ambele parti", mai explica ea.

Gamification next level in Bucuresti - un antreprenor IT le-a facut club fostilor sai angajati

StartupCafe a gasit in Bucuresti un antreprenor care jongleaza cu tehnicile de stimulare a angajatilor si a echipei. Bogdan Tudor are in jur de 70 de angajati in firma sa de outsourcing si software, Class IT.

El a dezvoltat un concept rar in Romania - clubul fostilor angajati ai firmei. In acest club, cu o identitate conturata apasat, sub brandul Star Team, 140 de fosti si actuali angajati ai firmei deschise in anul 2001 gasesc intotdeauna un prilej pentru a ramane langa Class IT.

"Star Team este echipa formata din peste 140 de specialisti ai Class IT, care a dezvoltat o cultura organizationala unica, in care am imbinat cu succes conceptele de munca, joaca - gamification- si emotie in activitatile zilnice pe care le derulam", sustine Bogdan Tudor.

In cadrul acestui club si-au creat simboluri si elemente specifice - tinuta, insigne, medalii - si organzeaza evenimente dedicate echipei. "Reusim sa asiguram un cadru de dezvoltare profesional si personal fiecarui membru", mai spune antreprenorul.

Si rezultatele nu intarzie sa apara: potrivit sefului Class IT, firma are o fluctuatie anuala de personal de 17%, ceea ce este foarte OK pentru o companie din domeniul IT. "In medie membrii echipei Class IT petrec 4-7 ani alaturi de noi. Avem angajati care ne sunt fost alaturi, de peste 9 ani, inca de la inceput si care nu au de gand sa plece", mai spune Tudor.

Plecarile din firma sunt, totusi, inevitabile. "Avem colegi care la un moment dat evoleaza fie prea repede, fie prea incet fata de ritmul de evolutie al Class IT si in aceste conditii acceptam ca drumurile sa se separe si sa ramanem in relatie de prietenie si respect cu acesti coleg
i. Aproape in exclusivitate, pierdem colegi care sunt atrasi de companii multinationale. O parte se intorc inapoi dupa ce isi dau seama ca nu sunt altceva decat o rotita intr-un mecanism si orizontul de dezvoltare in cariera se ingusteaza foarte mult", spune antreprenorul.

In schimb, omul de afaceri Adrian Fako are o fluctuatie mare de angajati in compania sa de design, 8000PLUS.

"Pana acum, un angajat a fost in companie in medie 1 an, acum fiind in echipa si persoane care sunt in echipa deja de 1 an si jumatate. Fluctuatia mare s-a datorat si cresterii constante a valorii si importantei proiectelor pe care le realizam, cresteri care au atras alaturi de noi specialisti foarte buni, oameni cu valori solide si dorinta de a-si pune amprenta pe proiecte mai valoroase", spune Fako, contactat de StartupCafe.

In prezent, firma bucuresteana are 9 angajati si 20 de colaboratori externi si o cifra de afaceri de 600.000 de lei pe primul semestru din acest an.

Pentru a-si stimula si fideliza cei mai buni oameni si pentru a suda echipa in jurul lor, Fako merge pana la a le ceda parti sociale din firma.

"Bonusurile avansate se discuta dupa cel putin 1 an si constau in optiuni cu participare la profitul companiei si apoi cu parti sociale, dupa 1 - 4 ani", spune el.

"Pentru a avea cea mai buna echipa posibil, trebuie sa recrutezi persoane care cred la fel de mult in viziunea companiei ca si fondatorul acesteia. Este vorba despre persoane motivate nu numai de beneficiile financiare, ci si de a inova, de a produce o schimbare, de la livra calitate si rezultate", mai impartaseste Adrian Fako din experienta proprie.
Parallax

Vizualizari
1112
Conţinut
Parerea ta despre articol
Adauga comentariu
poza de profil
Mda Toti au venit in IT ca sa inoveze, nu ca sunt bine platiti si pot cumpara din salariu si altceva decat mancare si haine...
poza de profil
Robert Bosch "Sunt bogat pentru ca platesc salarii mari nu platesc salarii mari pentru ca sunt bogat."Mai clar de atat nu cred ca se poate.
poza de profil
Alt RAHAT ! Vrei sa iti ramana angajatii alaturi ? PLATESTE UN SALARIU BUN SI PLATESTE-L LA TIMP ! Si noi angajatii vom fi alaturi de patroni pana murim ! Daca nu... mergem la alti angajati !
poza de profil
Poahhhh ///. Baietii astia ne iau drept papagali, ce putem fi "modelati" dupa nevoile companiei. Bietele "companii" uita ca, de fapt, in realitate, ele sunt cele modelate de catre angajatii sai. Am obosit sa citesc bullshit-urile astea gen NLP si alte porcarii la care aspira urice srl de apartament.Cat despre partea cu salariile, recunosc, am scapat un zambet cand am citit paragraful cu "cresterea salariala nu motiveaza...". Ce om /// poate emite o astfel de aberatie!? Isi imagineaza /// ca toti angajatii nu lucreaza pentru bani? Ba, treziti-va. Oamenii nu mai sunt spalati pe creier ca acum 10-20 de ani. Normal ca pentru salarii plecam toti de acasa. Doh! Dupa mintea voastra, angajatul ideal este cel care isi taraste traiul de pe o zi pe alta, iar banii abia ii ajung de chirie (intr-o garsoniera ingramadita) si mancare. Cand e "premiat", sa se bucure omul ca isi poate lua o camasa noua si sa isi dubleze randamentul la munca prin "inovatie" si daruire totala. ///

- Ultimele știri -

 

  Ultimele știri