Alex Mihaileanu
Patru din primele noua surse de informare privind produsele noi sunt platforme online, potrivit celui mai recent studiu global Nielsen. Articolele cu recomandări, forumurile, postările pe reţelele de socializare şi căutarea activă pe internet de informaţii sunt printre cele mai folosite surse de informare.
Cum descopera consumatorii produsele noi
Cel mai adesea, consumatorii afla despre produsele noi de la prieteni sau rude, aceasta sursa fiind citata de 56% din respondent la nivel global si fiind urmata de reclamele TV (52%), observarea produselor in magazine (48%) si cautarea active pe internet (44%). De fapt, 4 din primele 9 surse de a descoperi produse noi sunt platformele on-line, deoarece urmatoarele sunt: postarile in social media (26%), reclamele on-line (26%) si paginile de internet ale marcilor / producatorilor.
In timp ce sursele de informare din top sunt o combinatie de media platita, proprie si dobandita, tendinta consumatorilor de a se baza numai pe social media este in crestere cu 11% din 2012 pana acum. Folosirea social media pentru gasirea de produse noi este deosebit de mare in Africa / Orientul Mijlociu (34%) si America Latina (31%), comparativ cu 20% la nivel European si 22% in America de Nord.
In ceea ce priveste apetenta pentru produse noi, noua din cele unsprezece tari cu cel mai mare procentaj de early-adopters (consumatori dispusi sa cumpere produse nou-lansate), printre care si Romania, sunt in curs de dezvoltare. In cazul tarii noastre, procentajul este de 26% dintre consumatori, potrivit ratei de cumparare de produse noi analizate de Nielsen, dispusi sa plateasca imediat dupa lansare.
Mai exact, studiul a aratat ca 9 din cele 11 tari cu cel mai mare procent de early-adopters sunt tari in curs de dezvoltare: Brazilia (39%), Peru si Israel (30%), Columbia, India Letonia si Africa de Sud (28%), Bulgaria si Serbia (27%), Croatia si Romania (26%).
Produsele inovative, interesante nu doar pentru tineri
Desi este mai probabil ca respondentii mai tineri sa spuna ca au cumparat un produs nou in ultima lor vizita la bacanie, mai degraba decat cei mai in varsta, consumatorii caracterizati drept early-adopters nu sunt neaparat incadrabili intr-o grupa de varsta.
La nivel global, sunt cateva atribute ale produselor noi care sunt foarte atractive pentru toate grupele de varsta. Cele mai attractive sunt produsele accesibile ca pret (23%), convenabile (22%), cu un brand recunoscut (21%) si inovatoare (20%). Cand vine vorba despre produse pe care consumatorii si le-ar dori dar nu sunt disponibile pe piata, in top apar din nou produsele cu pret accesibil (43%) si convenabile (27%), urmand apoi atribute ca sanatos (28%) si prietenos cu mediul (26%).
Exista totusi cateva diferente notabile intre generatii. In mare, circa jumatate din respondentii apartinand generatiei de Baby Boomers (50-64 de ani) si "Generatiei tacute" (+65 ani) declara ca isi doresc ca mai multe produse sa aiba un pret accesibil, comparativ cu numai 43% din cei apartinand Generatiei Z (15-20 ani), 40% Milleniali (21-34 ani) si Generatiei X (35-49 ani). Si invers, un procent mai mare din membrii Generatiei Z (23%) si Milleniali (21%) isi doresc mai multe produse premium decat cei din grupele de varsta mai inaintata (16% Generatia X, 7% "Generatia tacuta").