VIDEO Aplicatia romaneasca de mobil care te scapa de chelnerii neprofesionisti. Ospatarii buni isi doresc Fast Order in restaurant
Imagine principala
O aplicatie de mobil realizata si dezvoltata de trei tineri antreprenori romani i-ar putea scapa treptat de chelnerii nesuferiti pe clienti si pe patronii de restaurante, promovandu-i in schimb pe ospatarii profesionisti care stiu sa se comporte. Intr-un interviu video acordat StartupCafe.ro, Lucian Cramba, unul dintre fondatorii Fast Order, spune ca aplicatia sa a patruns deja in 80 de restaurante din Romania si a ajuns si in localuri exclusiviste din SUA, unde a mancat inclusiv actualul presedinte american, Donald Trump.
Video realizat cu echipamentNikon / Operator si editor video: Alexandru Radulescu
Ideea Fast Order a incoltit prin anul 2010, cand Lucian Cramba, pe atunci un tanar patron de restaurant, in varsta de 24 de ani, din Alba Iulia, incerca sa eficientizeze munca ospatarilor din localul pe care il detinea impreuna cu fratele sau.
Cinci ani mai tarziu, Lucian, impreuna cu un prieten programator, Alexandru Coman, si cu cativa IT-isti, a scos aplicatia de mobil Fast Order.
Ce face Fast Order? Pe scurt, clientul isi descarca aplicatia pe mobil si, cand intra in restaurat, scaneaza un cod QR adoptat de localul respectiv, iar in felul acesta are acces la meniu si poate chema ospatarul printr-un clic pe mobil.
Clientul nu mai sta minute intregi cu mana ridicata si cu ochii roata prin restaurant, dupa chelner, la randul sau ospatarul "detecteaza" mai usor clientii si le retine si preferintele, iar patronii de restaurante elimina timpii morti si castiga mai multi bani.
Dupa fiecare masa la restaurant, clientul poate da o nota ospatarului care l-a servit, prin intermediul aplicatiei, contribuind astfel la ratingul general al chelnerului.
Toata lumea castiga de aici, cu o exceptie: chelnerii aceia nesuferiti, care le vorbesc urat clientilor si poate le mai si umfla nota de plata. Dupa ce aduna ratinguri slabe, astfel de ospatari neprofesionisti ori vor fi eliminati treptat de pe piata, ori isi vor schimba comportamentul.
Relatia Fast Order - ospatari este esentiala pentru startup
Ca model de business, ai fi tentat sa crezi ca Fast Order ar fi pentru restaurante ceea ce este Uber pentru transport. Comparatia face insa o mare eroare: Uber este in conflict cu taximetristii autorizati in mai toata lumea, pentru ca ii elimina de pe piata sau ii absoarbe in sistem, uniformizand insa serviciul de taxi profesionist laolalta cu transportul prestat ocazional de soferi amatori, cu autoturisme obisnuite, fara atestate de taximetrie.
De partea cealalta, Fast Order lucreaza mana in mana cu ospatarii profesionisti si cu proprietarii de restaurante, care sunt interesati sa isi eficientizeze munca, sa pastreze o legatura cat mai stransa, pe cale digitala, cu clientii.
In aceasta directie, Fast Order s-a pregatit cu explicatii si cu un tutorial video postat pe You Tube, pentru ca ospatarilor sa le fie mai usor sa utilizeze aplicatia.
Modelul de business - cum face Fast Order bani
Fast Order este un serviciu business to business, adresat restaurantelor, pe baza de abonament. "Modelul nostru de business prinicipal este un abonament lunar pe care il platesc restaurantele, de 50 - 150 de euro, in functie de dimensiunea localului, numarul de mese si numarul de puncte de vanzare" - explica Lucian Cramba, in interviul acordat StartupCafe.ro .
Aplicatia functioneaza deja in 80 de localuri din Romania, dar a ajuns si in SUA, in doua restaurante scumpe de la New York, dupa cum spune Lucian. "Cele de la New York sunt restaurante high-end, acolo au fost inclusiv Donald Trump si familia sa", completeaza el.
Din august 2015, de cand au facut prima versiune a aplicatiei, cei doi fondatori ai startupului ardelenesc, Lucian si Alexandru, au cheltuit banii lor in primul an de incercari si calibrari pe piata. Startupul, cu sediul la Cluj-Napoca, a avut insa aproape de la inceput primele sale venituri.
Saltul a venit, insa, odata cu prima runda de investitie: 125.000 de euro de la Bogdan Herea, un antreprenor tech important din Cluj-Napoca, proprietar al unei companii cu 400 de angajati.
Herea a primit 35% din startup, dar, pe langa bani, a pus la mijloc experienta importanta pe care o detine in business-ul din zona tehnologiei, dar si forta de suport tehnic de care dispune. "Nu stiu daca a fi o provocare sa facem un OZN in afara de materiale", glumeste Lucian.
In acest startup, pe laga cei trei proprietari mai lucreaza 5 prieteni de-ai fondatorilor, in princicpal pe partea tehnica, oe care i-au angajat in firma.
Aplicatia are variante pentru clienti si pentru ospatari. In acest moment, Fast Order a fost descarcat de circa 16.000 de utilizatori, pentru Android si iOS, din cate spune Lucian Cramba.
Mai departe, insa, pe langa cele 80 de restaurante pe care le-a inrolat in Romana si cele doua de la New York, afacerea tineste inca cinci localuri din SUA, unde are un partener in teren. "Proprietarii restaurantelor sunt romani", mai povesteste Lucian. De asemenea, in Dubai sunt discutii cu un reseller de acolo.
Insa pentru o dezvoltare asa cum si-o doreste el, Lucian spune ca ar avea nevoie de inca 500.000, pana la 1 milion de euro.
Dar cu cine se bate Fast Order pe piata din Romania? In primul rand sunt acele dispozitive wireless din unele restaurante, prin care clientii cheama ospatarul printr-o simpla apasare de buton.
"Noi spunem ca este un sistem complemenar si, la fel cum acele sisteme sunt validate si functioneaza, noi venim cu ceva in plus. la acele sisteme, cand apesi un buton, nu ai un feed-back real. la noi, apesi pe buton, stii cine este ospatarul care te serveste, poti sa acorzi un rating ospatarului, in plus ospatarul vede comanda, vede ca ai nevoie de el. Tu vei primi o notoficare care iti spne ca ospatarul ti-a reluat comanda, ca stie unde esti si in felul asta esti si tu mai relaxat", explica Lucian Cramba care este avantajul competitiv al Fast Order.
In schimb, poate nu chiar toata lumea care merge la restaurant are smartphone si spatiu de stocare pentru a mai descarca o aplicatie. In plus, poate nu toate restaurantele vor sa plateasca un abonament lunar.
In zona digitala de food ar mai fi site-urile si aplicatiile de livrari, cum este Foodpanda. "Noi suntem doua nise diferite, sunt aplicatii de home delivery si aplicatii de delivery in house. Aplicatia noastra este B2B si oferim servicii restaurantelor, nu oferim comenzi restaurantelor. Foodpanda le ofera restaurantelor clienti" - explica Lucian.