Video: Textilele electronice, pariu antreprenorial pentru cinci tineri din Essen
Imagine principala
Un grup de tineri din Essen, Germania au pornit cu 5000 de euro un startup intr-un domeniu care abia isi descopera clientii. Produsele wearables – sau purtabilele – fac parte noul aparutul IoT – Internet of Thinks (internetul lucrurilor) si sunt fie dispozitive, fie articole de imbracaminte care au incoporati tot felul de senzori. Tehnic vorbind, produsul tinerilor antreprenori germani, un tricou cu led-uri care afiseaza mesaje grafice, nu e o idee noua; afacerea lor ar putea deveni insa interesanta cu o strategie de promovare si marketing bine pusa la punct.
Nicolaj poarta un banal tricou negru. O clipa mai tarziu, pe pieptul tanarului de 25 de ani curge de la stanga la dreapta un mesaj luminos: „SALUT“. Hallo in limba germana, caci Nikolaj Meß e unul dintre cei cinci tineri din Essen care au avut ideea sa creeze tricouri cu mesaje luminiscente, interactive, si pe batranul continent. Iar in acest scop au fondat un startup. Pe pieptul lui Nicolaj, peisajul s-a schimbat. Acum stralucesc toate culorile curcubeului, o clipa mai tarziu apare o inima rosie, pulsand in ritmul celei de sub T-shirt.
Nikolaj monitorizeaza inscriptiile luminoase printr-o aplicatie de pe telefon. Tricoul e „brodat“ in interior cu 441 de led-uri (diode luminiscente). Ele sunt alimentate printr-o baterie minuscula si comunica wireless cu smartphone-ul sau.
Meß si colegii sai de studii, Daniel Spengler, Ruven Krull, Daniel Breuer si Angelina Hösl si-au fondat startup-ul in martie 2016. cu un capital de 5000 de euro. Ideea este insa mai veche, dupa cum explica el publicatiei Derwesten.de. El ar fi vazut prima data astfel de T-shirts in timpul unui concediu cu parintii in Thailanda si ar fi fost „complet fascinat“.
Reintors acasa din concediu, el a povestit prietenilor despre tricourile luminoase si astfel, cei cinci s-au pus pe treaba. Insa tinerii din Essen vor sa faca mult mai mult decat T-shirts cu luminiscente prestabilite. „Tricourile nu trebuie sa prezinte un simplu motiv, ci sa fie adaptabile individual, cu logo-uri, animatii si mici desene“, spune Meß, care e creierul si strategul afacerii.
Tehnic vorbind ideea nu e noua. Pasionatii de electronice integrate in materiale textile testeaza de cativa ani astfel de solutii. Exista deja fire electrice speciale care se pot folosi la masinile de cusut sau la cele de brodat. Miniaturizarea electronica a permis aparitia unor dispozitive cum e Lilypad Arduino care pot fi lesne atasate unei camasi, unui tricou sau la cozorocul unei sepci si controlate de pe telefonul mobil.
In lumea IoT, se foloseste deja termenul „textile electrice“ sau „ e-textiles“ iar pasionatii vorbesc despre momentul in care camasa iti va spune ce temperatura are corpul ori cate calorii ai consumat.
Au aparut rapoarte care sustin ca piata textilelor inteligente ar putea ajunge la 3 miliarde de dolari in urmatorii zece ani, de la 100 de milioane de dolari cat este evaluata in 2016. Domeniile cele mai receptive la noile tehnologii ar fi activitatile sportive, industria modei dar si cea a serviciilor medicale.
Aflat la inceput de drum, Calumia, startup-ul tinerilor din Essen, mizeaza pe ceea ce fondatorii numesc „unicitatea“ produsului. „Individualitate intr-o forma absolut noua: CALUMIA-Shirt! De acum inainte, tu insuti decizi ce sa se vada pe T-shirt-ul tau!“. Desi productia este momentan fixata pe tricouri, sfera de produse textile cu care intentioneaza sa opereze Calumia se va largi, cuprinzand rochii, jachete, posete, sepci si alte accesorii vestimentare.
Fondatorii doresc sa extinda si matricea de led-uri incastrate in textile. Daca acum se lucreaza cu o matrice de 21x21 de leduri, in viitor va fi posibila schimbarea formei acestora si chiar numarul lor. Un detaliu practic: matricea este fixata in interiorul tricoului cu scai. Acest lucru o face detasabila, inainte ca textila sa fie bagata la spalat.
Momentan, comenzi vin de la firme, in scopuri publicitare. De marketing-ul Calumia se ocupa o tanara de 22 de ani, Angelina Hösl, cu un chip si prenume parca predestinate a aduce succesul de casa al firmei. Insa si persoane private au plasat deja comenzi, dupa cum relateaza seful startup-ului, Nicolaj Meß, precizand ca „in prezent este o diferenta intre pretul cerut de noi si cel dorit de clienti“. In viitor insa, acest lucru va fi ajustat, spera el.
Daca la inceput numarul de T-shirts era zece pe luna, cu robotul se vor putea produce lunar cate saizeci. Iar mai incolo, cine stie cate, daca exista cerere si tehnologia lor se va dezvolta. Tot ca proiectie de viitor, Calumia vrea sa extinda efectele luminoase la mai multe tricouri, „aprinzandu-le“ in serie. „Astfel, va fi posibil, cu un telefon mobil, sa activezi concomitent T-shirt-urile tuturor prietenilor tai, imaginatia ta nu va mai avea granite“ promit tinerii din Essen.
Ei promit si sa ramana in orasul lor, nefiind pe moment tentati sa il paraseasca pentru o metropola mai prietenoasa cu startup-urile, cum e Düsseldorf sau Berlin. Essen nu e un orasel, are peste o jumatate de milion de locuitori (589.075) si apartine zonei metropolitane din vestul Germaniei, Rhein-Ruhr. Trei concerne listate la DAX (indicele bursier german) isi au sediul in Essen: companiile energetice RWE AG si E.ON SE, ca si vestitul concern metalurgic ThyssenKrupp.
Pana la DAX mai e cale lunga pentru fondatorii Calumia. Probabil ca listarea la bursa nu e un tel neaparat si apropiat in timp pentru cei cinci tineri, care nu traiesc nicidecum din profitul firmei lor. Pe langa studiu, ei mai au cate un job suplimentar si energia ramasa si-o investesc in startup si in ideea lor. Iar aceasta nu e putina si, pentru ca ziua nu ajunge, adeseori noptile ii prind la biroul firmei. „Trebuie sa ai pasiune, altfel nu faci nimic“, spune co-fondatorul Ruven Krull. In plus, el se bucura, ca si alti initiatori, ca „scena startup-urilor“ creste mereu.