: De la blog la magazin online de cosmetice bio. Cum se transforma o pasiune in afacere de familie
Imagine principala
La vreo 90 de km de Constanta, intr-o asezare de pescari lipoveni, pe malul Dunarii, o absolventa in ecologie a transformat pivnita casei parintesti in atelier de cosmetice bio. Ioana Matei a inceput afacerea de la un blog cu retete pentru sapunuri din ingrediente naturale; dupa cativa ani, a devenit nu doar producator pentru prieteni si cunostinte ci un veritabil negustor online care-si vinde produsele catre clienti din toata tara. Echipa StartupCafe.ro a vizitat-o pe tanara antreprenoare la atelierul din Ghindaresti si a vazut cum e organizata o mica afacere in care sprijinul familiei chiar face toti banii.
Cand spui Ghindaresti, nu prea-ti vine sa te gandesti la afaceri online. Undeva, intre Cernavoda si Harsova, vreo doua mii de suflete isi duc viata, cam la firul unditei, intr-o asezare unde biserica, lotcile si niscaiva plase pescaresti spun, prea repezit, povestea unor rusi lipoveni pripasiti pe Dunare cu vreo cateva veacuri in urma. In satul unde unii mai tineri au plecat la munca prin straini iar cei ramasi isi vad, cu fereala, de barca si vaslele lor si-a gasit loc de afaceri, pe Internet, o tanara antreprenoare: Ioana Matei, fondatoarea micului atelier de familie Jovis Handmade Beauty, transformat ulterior in magazin online.
”A inceput ca o pasiune, pe cand eram studenta. Eram pasionata de tot ce inseamna natural, eco, bio, aromaterapie, plante, extracte naturale. Am inceput sa experimentez in domeniul cosmeticelor. Faceam propriile amestecuri, lotiuni, balsamuri de buze si asa s-a nascut blog-ul.
Eram foarte pasionata si pentru ca prietenii mei se saturasera sa tot auda despre ce mai amestecam eu prin bucatarie, am inceput sa scriu, despre toate astea, pe blog.
Au aparut cititorii, erau interesati, imi scriau, ma intrebau si, la un moment dat, cineva mi-a cerut sa fac un astfel de produs. Am dat curs cererii si, fiind studenta, am fost foarte bucuroasa ca am reusit sa fac primii mei bani de buzunar.
Ma inspiram foarte mult din afara, din comunitatea celor pasionati de cosmetice bio, am invatat totul in regim autodidact, iar cand cererile au inceput sa creasca am decis ca ar fi cazul sa incerc si o afacere - sa transform blog-ul intr-un magazin online.”
Filmare si editare video: Balazs Nitsch-Petioky / Video realizat cu echipamentNikon
Primii finantatori la usa carora a batut tanara studenta au fost chiar parintii, ei insisi antreprenori locali, cu mici afaceri, de-a lungul timpului, in constructii si alimentatie publica. Mama si fiica, au invatat cot la cot retete, tehnologie de productie, strategii de marketing. Pentru doamna Matei, riscul unei afaceri n-a fost un motiv de teama ci, mai degraba, o noua provocare. Una chiar foarte personala.
Cultura antreprenoriala in familie este foarte importanta. Spun asta pentru ca la inceputuri, Ioana mi-a spus: <<Stii, as avea nevoie de 30-40 de milioane de lei - in bani vechi, erau atunci - ca sa-mi cumpar niste ingrediente>>. In mod normal, orice parinte ar fi spus <<Lasa-ma draga, cu nebuniile in pace, vor fi niste bani pierduti>>.
Eu am spus <<de ce nu?>>. Am incurajat-o tot timpul. Niciodata nu i-am spus nu. Dimpotriva, impreuna cu ea am inceput si eu sa studiez. Acum, depinde ce isi doreste parintele, cum este si copilul... Activitatea de business te lasa sa creezi, te lasa sa fii tu, poti sa te dezvolti atat cat vrei tu...Ca angajat esti limitat la fisa postului.
Riscul pe care si-l asuma nu ma sperie, dar nici nu spun da din prima. Intai stau si analizez, pentru ca in orice activitate exista o doza de risc. Stau si analizez si imi spun: de ce nu?
Am fost foarte incantata de idee. Am fost profesoara, foarte mult timp, dupa care am trecut in mediul privat, am avut o firma de constructii, un restaurant, iar acum ma ocup de activitatea de productie la Jovis. A trebuit sa creasca Ioana si sa inceapa acest business ca sa imi dau seama ce imi place, marturiseste Filofteia Matei, mama antreprenoarei.
Am discutat cu Ioana si mama-director de productie in prezenta discreta a domnului Matei, capul familiei care - aveam sa aflam la plecare - si-a sacrificat pentru afacerea fiicei un hatar: pivinita casei ar fi trebuit sa fie o frumusete de crama numai buna de vizitat in verile toride de la malul Dunarii. Cand fiica si mama au inceput afacerea, locul butoaielor a fost luat de rafturile pentru sapunuri, un mixer si multe ingrediente parfumate iar crama domnului Matei s-a transformat urgent in atelierul de sapunuri si cosmetice bio. Cum blog-ul incepuse deja sa furnizeze lead-uri, adica cereri de la clienti, pasul urmator a fost ideea deschiderii unui magazin online.
”Inainte sa fac propriu-zis magazinul online am zis sa testez afacerea si cu niste clienti reali, am participat la un targ de produse handmade si pentru ca produsele noastre, de la vremea aceea, au fost primite foarte bine, am vrut sa tin legatura cu acei clienti care cumparasera si online.
Am apelat la un designer grafic am creat magazinul online si de acolo lucrurile au continuat firesc. Mentineam in continuare si blog-ul, am mers foarte mult timp in paralel cu cele doua si pot sa zic ca blogul a fost principala cale de promovare a magazinului online. Scriam articole, publicam informatii, oamenii erau interesati cum ar putea sa faca si ei ce faceam eu, apoi migrau spre magazin.
Blog-ul a fost un instrument de promovare foarte important, si la inceput si dupa deschiderea magazinului.
S-a intamplat firesc, treptat, am avut norocul ca am intalnit o persoana (n.r. - graficiana) cu care am putut sa colaborez foarte bine pentru ca si ea era la inceput, freelancer in domeniu si am crescut, cumva, impreuna. Ea si-a perfectionat tehnica pe Jovis si am evoluat impreuna.”
Pentru unii antreprenori ar fi poate o bataie de cap in plus sa-si amplaseze baza de productie si micul depozit pentru livrari intr-o localitate de la tara. Mama Ioanei spune ca insa ca Internetul si firmele de curierat le rezolva si problemele logistice: de la achizitia de materii prime pana la livrarea comenzilor.
”Vorbim de online. Online-ul este la fel si la Ghindaresti si in Bucuresti si in Constanta. Din punctul nostru de vedere distantele dispar.
Aprovizionarea o facem tot online, materia prima din Europa ne ajunge intr-o saptamana, cel mult doua saptamani, iar de la furnizorii din tara, in doua zile, comenzile sunt la noi. Firmele de curierat, ca sa isi mentina clientii, sa aduca altii noi, incearca sa acopere o suprafata cat mai mare.
Este extraordinar de simplu. Avem contract cu o firma de curierat, cand am comenzile gata, l-am sunat pe agent si agentul in cel mult 20 de minute este la mine sa preia comenzile. Apoi, ei fac livrarile in 24 de ore. Deci, pentru clientii nostri, daca astazi plaseaza comanda, a doua zi, in jurul pranzului sau pana in ora 16.00, primesc produsele. Locatia chiar nu este o problema”.
Promovarea afacerii
Fiind un magazin online, ne promovam in primul rand online. Folosim Google AdWords, postari sponsorizate pe Facebook, avem o pagina de Facebook foarte activa, incercam sa postam cat mai des imagini ”din culise” - cum este in atelier, ce facem in fiecare zi, lucruri umane, mai aproape de noi, legate de personalitatea brand-ului, si oamenii sunt foarte interesati de chestia asta
La inceput acestui an am incercat ceva nou: am lansat un program de testare pentru bloggeri, in special pe nisa de beauty blogging, deoarece am constatat ca functioneaza foarte bine. Bloggerii se pot inscrie in baza noastra de date si primesc, gratuit, spre testare, diverse produse, la alegerea lor. Vad ca pana acum functioneaza foarte bine.
Nu am avut o strategie si un buget, pur si simplu am gasit niste idei pe care am considerat ca oamenii ar fi interesati sa le afle, din experienta anterioara cu cererile clientilor si am incercat sa promovam acele produse si servicii care sa vina in intampinarea cererilor pe care le primisem anterior.
Nu avem un buget foarte mare pe marketing, folosim Google Adwords si postarile sponsorizate pe Facebook dar nu este vorba de sume fabuloase.
Rezultatele se vad...chiar, uneori, mai uitam sa fac plati catre sistemele acestea de promovare si vedeam cum mai scadea numarul de vizitatori, comenzile provenite din vizitele respective deci...se vede ca e util si vom continua cu asta.
Cum a fost finantata dezvoltarea afacerii?
Afacerea a inceput din fonduri proprii si a continuat tot asa, am reinvestit pe parcurs tot ce castigasem, cu pasi mici, treptat, organic, natural.
Anul trecut insa, am zis ca vrem sa avem si o rezerva de cash pentru activitatile curente, operationale si am apelat la o linie de credit de la Banca Transilvania, pe care vrem sa o extindem.
Trei lucruri importante pentru un inceput sanatos
A contat foarte mult ca afacerea a pornit din pasiune. Acesta a fost motorul si asta ne-a ajutat sa trecem peste diverse greutati;
Ar fi folosit sa stiu de la inceput partea legislativa si costurile pe care le presupune conformarea la legislatie. Noi am pornit din instinct, fara un plan bine definit si am vazut pe parcurs despre ce este vorba. Pentru un lucru facut temeinic as recomanda o ampla documentare pe partea tehnica, legislativa, bugete. Noi asta nu am facaut si cred ca ar fi fost mai bine daca ne-am fi gandit de la bun inceput;
Foarte multa munca. Antreprenorul trebuie sa mai uite ca are sambata, duminica, vacanta...pe de alta parte, cand faci totul din placere, munca nu e o corvoada.
Nota Redactiei: Ioana Matei a prezentat experienta sa de afaceri la workshop-ul ”Ce poate face internetul pentru afacerea ta”, organizat de StartupCafe.ro, la conferinta Afaceri.ro din Constanta. Afacerea Jovis Homemade Beauty a fost recomandata de sucursala Constanta a Bancii Transilvania.
Ce are recomandarea prietenilor de pe FB cu certificarea? M-am uitat pe site, par interesante produsele insa nu sunt bio. Insa ma rog, o parte din poporul roman este atat de ignorant incat pune semnul echivalentei intre apa minerala si apa carbogazosa.