De curand, cateva imagini cu un scuter ce arata ca un vehicul din filmele cu supereroi au devenit virale pe retelele de socializare. Am aflat ca este un produs romanesc, realizat la Arad de o echipa de tineri antreprenori. Despre cum s-a nascut Rolley Scooterson, "primul scooter inteligent din lume", puteti citi intr-un interviu acordat StartupCafe de Mihnea de Vries, unul dintre fondatorii proiectului.
Cum transformi un octocopter intr-un scuter Ideea de a crea un scooter inteligent i-a venit lui Mihnea inca de acum trei ani, pe cand lucra la un alt proiect.
"Era vorba de un octocopter (un tip de drona comerciala) pentru filmari aeriene, cam cu un an inainte ca multicopterele sa intre in mainstream. Proiectul se numea KopterX", povesteste el. Doar ca, in acelasi an, Federal Aviation Administration (FAA) interzicea in Statele Unite zborul cu multicoptere in scop comercial. Asa ca, si-a dat seama ca piata pentru produsul lui s-a ingustat considerabil si a abandonat proiectul, dar s-a gandit ca motorul de 300W al octocopterului ar putea fi folosit intr-un alt proiect. "Motorul nu era mai mare decat o ceasca de cafea. Astfel ca are destula putere sa impinga o trotineta si sa incapa in roata ei, Si asa a inceput idea Scooterson", spune Mihnea.
Un an mai tarziu s-a alaturat proiectului si Flavius Balaj, proprietarul Mr. Fab, un grup de firme ce activeaza in domeniul investitiilor si constructiilor industriale. Cei doi l-au adus in proiect si pe Ionut Predescu, designer industrial, care sa se ocupe de design-ul scooterului.
"Intr-o zi, Flavius ne-a intrebat: <<Stiti motocicleta lui Batman? Cum ar fi sa facem trotineta lui Batman, sa fie si robusta si cool?>> Era vorba de Bat Pod-ul din Batman: Dark Knight, acel vehicul futuristic cu roti foarte late. Am cautat pe internet si am gasit niste anvelope cu un aspect similar iar Ionut a reusit sa le integreze perfect in designul nostru", explica co-fondatorul Scooterson.
Dar, stiau ca este nevoie sa aduca ceva nou in piata si din punct de vedere tehnologic. Drept urmare, au apelat la doi programatori, George Poenaru, care a devenit developer IOS si hardware al proiectului si Pavel Kiss, care este "full stack developer" al back-endului din cloud si al aplicatiei web.
Ce este Rolley Scooterson si unde va fi el produs Rolley Scooterson este un vehicul electric, care are si o componenta software. Functiile "inteligente" se realizeaza conectand vehiculul la un "cloud" prin intermediul unui smartphone si a unei aplicatii mobile. Una din functiile "smart" este legata de simplitatea cu care acesta poate fi condus. Este primul si singurul scuter din lume, potrivit producatorilor lui, care are o functie inteligenta software/hardware, ce permite sa fie condus fara ca utilizatorul sa foloseasca maner de acceleratie sau schimbator de viteze. Acest control inteligent intelege viteza dorita, analizand miscarile corpului celui care il conduce. O alta componenta a functiilor software este posibilitatea de a folosi vehiculul in comun, de catre mai multe persoane, ceea ce inseamna ca scuterul poate fi inchiriat.
Autonomia variaza in functie de mai multi factori, precum: greutatea utilizatorului, stilul lui de condus, tipul terenului pe care ruleaza, temperatura exterioara sau vantul. Dar constructorii scuterului estimeaza o autonomie de circa 50 km, dupa o incarcare. Vehiculul are un incarcator extern si are nevoie de aproximativ 3 ore pentru o incarcare completa.
"Practic insa, datorita faptului ca bateria va putea fi schimbata in diverse locuri din orase, grija autonomiei va disparea", adauga Mihnea. Viteza maxima pe care o poate atinge este de 25 de km/ora.
In octombrie 2014 echipa Scooterson a inceput prototiparea si este aproape de finalizarea modelului de serie, urmand sa obtina si omologarea de tip. Iar din luna aprilie a acestui an au inceput si testele in teren. Produsul va fi lansat pe piata in aceasta luna.
Si-au propus sa vanda 1.000 de scutere si spera ca pana in 2017 sa amortizeze investitiile facute pana acum.
"Fiind un produs din clasa premium, vom limita productia la un numar care sa-l mentina intr-o nisa pe targetul vizat, probabil doar cateva mii de vehicule pe an. In viitor, intentionam sa mai avem un model la un pret mai mic, dar care sa nu dilueze perceptia brandului Scooterson si sa-l scoata din zona premium", spune co-fondatorul companiei.
Sasiul si componentele din materiale compozite, mai exact aripile si carenele, se vor produce in Romania, intr-o fabrica proprie. Motorizarea va fi produsa de o companie germana, Heinzmann, iar asamblarea se va face la inceput in Romania si Anglia si probabil mai tarziu, in Statele Unite si Germania, acestea fiind cele mai mari trei piete pe care le vizeaza. Fondatorii proiectului spun ca evita productia si asamblarea in China, care, desi ar fi cele mai ieftine, ar afecta pozitionarea brandul in clasa premium. Dar nu exclud importarea catorva compoente si de pe piata chineza.
Prototiparea a fost cea mai mare provocare de pana acum.
"In Romania e foarte greu sa ai acces la utilajele industriale necesare, fara sa faci serii mari. Majoritatea fabricilor romanesti din domeniul "automotive" produc subansamble si piese pentru export si nu au timp pentru proiecte de prototipare", sustine reprezentantul Scooterson.
Pentru ca isi doresc ca fiecare scuter sa fie unic, acestea vor fi construite pe baza de comanda, cumparatorul putand sa aleaga culorile si materialele folosite la anumite componente, dar si alte elemente optionale. Pretul lui se poate astfel modifica considerabil fata de modelul de baza.
"Detaliile de pret le vom anunta curand, in ziua lansarii oficiale, moment in care vom incepe sa luam pre-comenzi. Va fi o pre-serie limitata la doar 100 de scutere. Pentru cei interesati, am creat o pagina la adresa: http://bit.ly/1KWjdKb unde se pot inscrie pentru a afla primii data in care isi pot rezerva unul dintre cele 100 de Rolley Scooterson", anunta Mihnea.
El spun ca vor sa patenteze doar anumite parti care implica componente hardware, patente care vor fi inregistrate in Uniunea Europeana si SUA, iar in rest, vor da acces gratuit celor interesati sa foloseasca tehnologia.
Cat despre finantare, fondatorii Scooterson spun ca s-au gandit la o varianta prin "convertible equity", un tip de finantare destinat acoperirii perioadei pana la urmatoarea runda, dar care nu face o evaluare definitiva a startup-ului, incat sa nu afecteze negocierile unei viitoare serii de finantare A.
"Pentru investitia in dezvoltarea liniei de productiei inca nu avem toate datele necesare. Suma depinde mult de dimensionarea capacitatii de productie, iar in acest moment inca nu putem estima foarte precis cererea. Dar stim cat avem nevoie in urmatoarele 6-8 luni pentru finaliza partea de R&D (cercetare si dezvoltare), a dezvolta departamentul de vanzari si marketing si de a atrage noi talente. Vom incerca sa obtinem o finatare de circa 200.000 euro, prin oferta de <<convertible equity>> potentialilor investitori, angels sau institutionali, atat din Romania cat si din Anglia", mai spune Mihnea.