Startupul romanesc UiPath tinteste industria de BPO (business process outsourcing) prin dezvoltarea unui software-robot, care sa faca munca pe care angajatii urasc de cele mai multe ori sa o faca, scrie ZDNet.com. Cu alte cuvinte, solutia soft creata de compania IT locala automatizeaza procesele repetitive din diferite industrii. UiPath activeaza intr-o piata care se estiemaza ca va ajunge la o valoare de 5 miliarde de dolari, pana in 2020, in conditiile in care in 2013, piata robotilor software era evaluata la 200 de milioane de dolari, potrivit Transparency Market Research. Compania romaneasca estimeaza o cifra de afaceri de 2 milioane de dolari, de patru ori mai mare fata de anul trecut.
O parte din echipa UiPath lucreaza impreuna de circa zece ani. Initial, produsele lor se adresau pietei de consum. Apoi, au scris librarii pentru interfete, dedicate programatorilor, o etapa care i-a ajutat sa-si testeze ideile de starup.
In urma cu doi ani, au inceput sa lucreze la o platforma proprie de automatizare a proceselor. Softul UiPath vede ecranul unui computer la fel cum il vede orice utilizator. Acceseaza anumite butoane, copiaza informatii dintr-o poza intr-o alta pagina, cauta anumite numere intr-un fisier PDF, sau iti afiseaza informatii despre un client chiar in timp ce vorbesti cu el la telefon. Spre exemplu, cum functioneaza acest program intr-o firma de asigurari: un client completeaza un formular, il trimite companiei pe mail, robotul salveaza documentul, valideaza informatiile completate (de exemplu, se asigura ca nu sunt trecute litere in campurile care ar trebui sa contina cifre), extrage cateva informatii din formular pe care le introduce in softul companiei, de unde pot fi procesate de angajati.
Printre clientii companiei se numara organizatii precum: Cognizant, Capgemini, BBC, sau CenturyLink. Cei mai importanti parteneri ai lor sunt din randul companiilor care activeaza in industria de BPO, acestia folosesc roboti software pentru a-si reduce costurile, in conditiile in care aceste tool-uri pot sa lucreze non-stop si preiau sarcinile repetitive ale angajatilor.
Softul UiPath este de cel putin trei ori mai rapid decat un angajat. Dar, bineinteles ca nu toate sarcinile acestuia pot fi atribuite unui robot. “Circa 50-60% din treaba unui angajat poate fi automatizata, in prezent”, spune Mihai Badita, unul dintre membrii echipei UiPath. Pentru a putea folosi acest software utilizatorii au nevoie de circa o spatamana pentru a putea automatiza un proces de 200 de pasi, care include un set complex de reguli de business. Acesta platforma este utilizata in industrii precum cea financiara, a asigurarilor sau a sanatatii.
Odata cu dezvoltarea acestui domeniu este tot mai discutata ideea de disparitie a anumitor posturi din companii. “Primele care vor disparea sunt joburile copy-paste, conduse de reguli foarte stricte”, subliniaza Badita. De-a lungul timpului, progresul a dus la disparitia mai multor joburi, mai adauga el. Dar, au aparut altele in schimb si in cele mai multe cazuri acestea au fost mai creative si mai bine platite. “De departe, beneficiile atutomatizarii vor depasi efectele secundare ale acesteia”, argumenteaza reprezentantul UiPath.
“In loc de un milion de oameni care sa faca acelasi lucru la nesfarsit, putem avea 200.000 de angajati, mai bine pregatiti si mai bine platiti, care pot sa supravegheze procesele”, mai spune Mihai Badita.
UiPath, DeviceHub.net si Traderion sunt singurele startupuri romanesti acceptate in acest an in cadrul incubatorului de afaceri Seedcamp din Londra.