Trei prieteni din India s-au apucat in vara lui 2014 sa construiasca o companie care-si dorea sa automatizeze diversle lucruri din casa prin adaugarea unor "switch-uri" care "invatau" comportamentul utilizatorilor. Cinci luni mai tarziu tinerii s-au dat seama ca, desi totul parea grozav si domeniul "internet of things" este la moda, nimeni nu prea voia sa le cumpere produsul. Unul dintre fondatori povesteste cu sinceritate pentru venturebeat.com de ce afacerea a esuat.
Trei tineri au infiintat compania Lumos intr-un oras indian in vara lui 2014 si domeniul era unul extrem de promitator: internet of things, o lume in care device-urile sunt contectate la internet si comunica intre ele. Baietii si-au propus sa creeze switch-uri care sa invete comportamnetul user-ilor si sa automatizeze diverse terminale din casa (boilere, ventilatoare, aparate de aer conditionat si lumini).
Yash Kotak, unul dintre co-fondatori, povesteste ca echipa a construit primul prototip in doar 45 de zile, iar al doilea era gata o luna mai tarziu fiindca au facut ce stiu inginerii cel mai bine: sa contruiasca, uitand insa de orice altceva tine de un business.
In noiembrie 2014 un designer a venit sa creeze forma comerciala a produsului si lucrurile pareau excelente, cele mai optimiste prognoze aratand ca pana in toamna lui 2015 era posibil ca produsul sa ajunga in piata.
Kotak spune insa ca o luna mai tarziu, in decembrie, adevarul sumbru nu a mai putut fi ignorat: produsul nu era dorit de clienti si mai ales ar fi trebuit vandut la un pret extrem de mare. Inginerii au fost ocupati cu creatia, dar au uitat un element esential: produsul trebuia vandut cu un pret de patru sau cinci ori mai mare decat cel al componentelor, iar pretul final era urias "Cum de nu am stiut asta?" Se intreaba deznadajduit Kotak.
El a explicat in cinci puncte de ce crede ca afacerea a dat chix, iar astfel de marturii sunt rare, tinand cont ca in general startup-istii vorbesc mult mai mult despre succes, decat despre esec,
1 Nu eraau experti in domeniul in care voiau sa faca baniCei trei antreprenori nu erau experti in internet of things si nici macar nu foloseau astfel de device-uri. Se pricepeau la tehnica, insa nu si-au dat seama ca produsul pe care isi construiau afacerea nu aduce plusvaloare clientului. Fiind incantati de idee au crezut, in mod exagerat, ca vor creea ceva cu care pot "rupe" piata.
2. Nu au evaluat indelung ideeaCei trei nu cunosteau destul de bine piata pe care intrau si mai ales nu cunosteau clientul si ce dorinte are. Nu au luat in calcul nici scenariile negative si nici nu au facut un "plan B" pentru situatii critice.
3. Erau prea indragostiti de idee, incat nu au mai pus si intrebarile dificileFondatorii au avut inca de la inceput un plan pentru ideea lor si, dat fiind ca au muncit enorm pentru cele doua prototipuri, nu au mai fost dispusi sa vada semnalele din jur si sa schimbe planurile pe parcurs. Daca unul dintre fondatori are indoieli, trebuie sa le impartaseasca celorlalti, fiindca transparenta este esentiala intr-un startup si o schimbare de plan poate scuti multe luni de munca in zadar.
4 Au incercat sa faca "de toate pentru toti"Switch-urile gandite de tinerii antreprenori incercau sa automatizeze mult prea multe dispozitive inca de la inceput.Ba mai mult, se gandeau sa le puna si pe frigidere si chiar autoturisme. Un startup are resurse limitate, astfel ca ar trebui sa incerce sa rezolve extrem de bine o problema, in loc sa incerce sa rezolve superficial mai multe probleme simultan.
5. Au subestimat hardware-ulDezvoltarea unui startup care produce hardware este foarte grea fiindca partea sensibila vine dupa construirea unui prototip. Designul, ingineria, productia, distributia si marketingul sunt lucruri care necesita bani si trebuie facute bine. In caz contrar vanzarile sunt mici si nu pot duce compania la nivelul urmator. sau mai rau: produsul nu ajunge niciodata in piata.
Validarea unui produs hardware este mult mai grea decat la software, iar finantarea trebuie sa fie substantiala, mai ales ca furnizorii trebuie platiti cu mult timp inainte sa iei bani de la clienti. O companie hardware are nevoie de oameni experimentati pe domeniu, oameni care sa stie sa construiasca o strategie.