Start-up Nation, programul prin care micile afaceri la inceput de drum vor putea primi de la stat pana la 200.000 de lei (circa 44.000 euro) ajutor nerambursabil, are si o fateta mai putin discutata: antreprenorii, consultantii si furnizorii de echipamente vor sta la mana Guvernului sa faca o rectificare bugetara pentru alocarea banilor de la stat cu care sa fie achitate investitiile in start-upurile solicitante. Secretarul de stat in Ministerul pentru Mediul de Afaceri Ilan Laufer a explicat, joi, pentru StartupCafe.ro cum va functiona programul de finantare, cu ultimele amanunte puse la punct. Programul Start-up Nation si cei pana la 44.000 de euro care ar urma sa fie oferiti de stat microintreprinderilor si intreprinderilor mici si mijlocii (IMM) infiintate dupa 30 ianuare 2017 au inflamat entuziasmul antreprenorilor si al consultantilor in finantari, in ultimele trei luni de cand Guvernul si reprezentantii sai au tot vanturat verbal acesti bani, alaturi de alte promisiuni, cum ar fi scaderile de impozit si cresterile salariale pentru bugetari.
Antreprenorii beneficiari, furnizorii lor de echipamente si consultantii trebuie insa sa fie atenti la un aspect mai puti discutat: sursa de finantare pentru o parte dintre beneficiari.
De la bun inceput, trebuie sa precizam ca prograul Start-up Nation este dual, avand doua surse de finantare:
- bugetul de stat, prin credite de angajament - 1,2 miliarde de lei
- fonduri externe nerambursabile - 500 milioane lei, asigurati prin bugetul de stat pentru descarcare ulterioara de la Comisia Europeana.
Ce se intampla cu antreprenorii bucuresti, ilfoveni sau din mediul rural
Din fonduri europene NU vor putea fi finantate firmele din mediul rural din toata tara, nici cele din Bucuresti si nici cele din judetul Ilfov.
Din acest motiv, pentru acesti antreprenori statul trebuie sa foloseasca acele credite de angajament, in limita a 1,2 miliarde de lei, pentru a se asigura finantarea nerambursabila a firmelor respective.
Pentru banii acestia nerambursabili pentru firmele din Bucuresti, Ilfov si mediul rural national, este insa nevoie de o decizie politica: rectificarea bugetara, care se va putea face doar dupa 1 iulie 2017.
La masa Gvernului, rectificarile bugetare inseamna de cele mai multe ori o lupta intre ordonatorii de credite (ministere), impinsi din spate de factorul politic, pentru prioritizarea cheltuielilor la nivel central si mai ales local.
Unii antreprenori au patit-o destul de rau, in trecut, cu ajutoarele de la stat. De exemplu, o serie de IMM-uri care au obtinut ajutoare de minimis in baza Hotararii de Guvern 274/2013 s-au trezit in toamna anului 2015 ca Guvernul Ponta de atunci nu le aproba prin rectificare bugetara banii promisi in schema de minimis.
In cele din urma, conflictul s-a aplanat atunci.Ilan Laufer, secretarul de stat responsabil cu programul Start-up Nation, din cadrul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat, sustine insa ca antreprenorii potential beneficiari nu trebuie sa-si faca nicio problema in privinta rectificarii bugetare.
Contactat de StartupCafe.ro, Ilan Laufer a explicat mecanismul astfel:
- In a doua jumatate a lunii mai 2017 se va deschide sesiunea de inscriere on-line a micilor firme pentru ajutorul nerambursabil. 30 de zile va dura sesiunea.
- Inca 30 de zile va dura perioada de evaluare a afacerilor solicitante.
- Asadar in a doua parte a lunii iulie, inceputul lui august se vor semna primele contracte de finantare dintre Ministerul pentru Mediul de Afaceri si firmele solicitante.
- Deja din iulie, Guvernul va fi adoptat deja rectificarea bugetara (prin ordonanta), pentru ca statul sa aiba timp sa faca platile catre beneficiarii care fac cheltuieli in program.
"Rectificarea va fi facuta in baza numarului de contracte semnate. Daca noi contractam 1,2 miliade de lei, guvernul ne da 1,2 miliarde de lei. Daca noi contractam 800 de milioane, atat o sa ne dea. Noi trebuie sa contractam maximum, adica 1,2 miliarde de lei, ca sa ne dea tot. O sa mergem cu o perioada de 30 de zile de inscriere si inca 30 de zile de evaluare. Deci fix la perioada iulie, cand e si rectificarea, atunci o sa dam drumul si la plati", a declarat, pentru StartupCafe, Ilan Laufer.
El spune ca Ministerul Finantelor Publice a ales aceasta modalitate a creditelor de angajament, in loc sa puna de la bun inceput bani in buget, prin credite bugetare, din cauza ca nu a dorit sa blocheze o suma atat de mare fara sa fie cheltuita in prima jumatate a anului. Asadar, de la bun inceput guvernul a planuit sa dea drumul platilor in program in semestrul al doilea al anului 2017.
"Explicatia a fost sa nu blocam in acest moment bugetul - adica sa nu ne verse banii in cont - noi oricum neputand sa ii cheltuim pana in vara. Si, in functie de gradul de contractare, la rectificarea bugetara o sa ne dea cati reusim sa cheltuim.
Deci acesti bani promisi vor exista", a sustinut Ilan Laufer, in declaratia acordata StartupCafe.ro.
In context, el recomanda antreprenorilor care vor beneficia de program sa nu acopere investitiile eligibile din fonduri proprii, ci sa ia facturi la termen de la furnizorii de echipamente sau servicii respectivi, pe care sa le deconteze apoi statul, prin mecanismul cererii de plata.
"Eu nu le recomand oamenilor sa faca plati din bani proprii, atat timp cat exista mecanismul cererii de plata si putem noi sa achitam pentru ei" -a spus Laufer.
Capitolul bugetar pentru Start-up Nation (clic pentru a extinde)Ce se intampla cu antreprenorii din mediul urban in afara de Bucuresti-Ilfov
Cealalta sursa de finantare a Start-up Nation o reprezinta fondurile europene. Acestea vor putea fi folosite doar de catre firmele din mediul urban din aproape toata tara, in afara de regiunea Bucuresti-Ilfov.
In bugetul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat sunt prevazute credite bugetare de 500 de milioane de lei. Acestea sunt trecute insa la capitolul bugetar 58 - Fonduri Externe Nerambursabile (FEN).
Practic, cu acesti bani, Ministerul pentru Mediul de Afaceri va face plati doar catre firmele solicitante din mediul urban, din afara Bucurestiului si a judetului Ilfov.
Apoi, acelasi minister va avea la randul sau calitate de beneficiar de fonduri europene, dupa cum spune Ilan Laufer. El a indicat ca sursa de finantare Programul Operational Capacitate Administrativa (POCA), insa alte surse ne-au indicat Programul Operational Capital Uman, Obiectivul specific 3.7 (Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil non-agricol din zona urbană), acolo unde sunt si programele Romania Start-up Plus si Diaspora Start-up, in care antreprenorii vor putea obtine pana la 40.000 de euro fonduri nerambursabile pentru mici afaceri.
In fine, Ministerul pentru Mediul de Afaceri va cere de la Autoritatea de Management din Ministerul Dezvoltarii Regionale, Administratiei Publice si Fondurilor Europene sa-i deconteze aceste cheltuieli, pentru ca apoi statul sa ceara de la Comisia Europeana rambursarea cu fonduri europene.
Ilan Laufer sustine ca antreprenorii, ca beneficiari finali, nu se vor confrunta cu birocratia din sistemul fondurilor europene, Ministerul pentru Mediul de Afaceri urmand sa duca partea birocratica fata de Autoritatea de Management de la Ministerul Dezvoltarii Regionale, cu rigorile din sistemul fondurilor de la UE.
"Ministerul pentru Mediul de Afaceri este singurul aplicant pentru linia pe care o deschid ei. Noi aplicam, luam banii si ii dam mai departe catre startup-uri iar decontul trebuie sa-l facem noi in fata lor (a Autoritatii de Management de la Ministerul Dezvoltarii Regionale n.r.) . Nu mai au nicio treaba beneficiarii finali. Noi suntem obligati sa le raportam si sa facem partea de decont. Cei care iau banii nu au treaba, nu vine controlul de la fonduri pentru ei si nu va fi problema ca trebuie sa tina cont de regulamentul de la fondurile europene. Noi cream aici un regulament si implementam acest program", a dat asigurari secretarul de stat.
Ar mai fi si problema unei noi sesiuni de inscriere. Dupa prima sesiune de 30 de zile, statul, daca va mai organiza o noua sesiune, sa dea o sansa si antreprenorilor care au fost respinsi sau celor care nu au apucat sa aplice in prima sesiune, va mai avea nevoie de inca o rectificare bugetara pentru alocarea de noi fonduri nationale pentru regiunea Bucuresti-Ilfov si pentru mediul rural.
In paralel, insa, va putea sa mearga inainte pe programul de fonduri europene, care odata ajuns la decontare va aduce sume in bugetul Ministerului pentru Mediul de Afaceri.
Impartirea banilor in buget pentr Start-up Nation - credite bugetare / credite de angajamentSalarii de pana la 2.100 de lei net, decontate de stat
Spre deosebire de celelalte programe nationale de finantare pentru intreprinderi mici si mijlocii (IMM), de pana acum, Start-up Nation ar urma sa plateasca si salariile angajatilor firmelor beneficiare, din cei pana la 200.000 de lei care vor putea fi acordati in program, in total, unei firme.
Practic, un antreprenor se poate angaja ca director in firma sa, cu salariu acoperit din banii de la stat.
Vor fi insa si anumite limite si conditii:- Salariul acoperit de stat, drept cheltuiala eligibila in programul Start-up Nation, va fi la nivelul salariului mediu, adica 3.100 de lei brut. Asta inseama ca salariatul respectiv va lua in mana un salariu net de circa 2.170 de lei, iar statul va acoperi costurile totale ale acestui salariu la nivelul intreg de aproximativ 3.800 de lei, cu tot cu impozitul pe venit si contributiile sociale si de sanatate atat de pe partea angajatului, cat si de pe partea angajatorului.
- Atentie! Statul va acoperi in program salariile din perioada de implementare a proiectului (planului de afaceri), adica maximum 1 an. Mai departe, firma beneficiara va trebui sa pastreze locul de munca respectiv cel putin inca un an si sa suporte singura aceleasi costuri salariale ca si pana atunci, adica cei 3.800 de lei pe luna (daca se pastreaza acelasi taxe si impozite).
- Evident, se pot acorda si salarii mai mici, pana la nivelul salariului minim pe economie, care in acest momet este de 1.065 RON net, ceea ce inseamna circa 1.780 de lei cheltuiala cu salariul.
Alte modificari de ultim moment:- Firmele solicitante vor trebui sa angajeze cel putin o persoana cu norma intreaga, loc de munca pe care va trebui sa il mentina cel putin 2 ani. Initial, prin ordonanta de urgenta adopatata in ianuarie 2017, pentru instituirea programului Start-up Nation, conditia era sa se fie angajte minimum doua persoane, timp de minimum 3 ani.
- Ajutorul financiar nerambursabil acordat va fi de maximum 200.000 de lei pentru toti solicitantii, inclusiv pentru cei care angajeaza o singura persoana (in unele discutii intermediare, se vorbea despre plafon de 100.000 RON pentru cei care vor angaja o singura persoana si pana la 200.000 RON pentru fimele care vor angaja de la doua persoane in sus).
- Decontarea va fi prin mecanismul cererii de plata. "Vine antreprenorul cu o factura de la furnizorul care ii livreaza echipamentul, scadenta la 30 de zile, ii livreaza echipamentul si noi in perioada de 30 de zile facem partea de certificare si achitam factura in contul beneficiarului iar beneficiarul achita mai departe in contul furnizorului" - a explicat Ilan Laufer, pentru StartupCafe.ro.
Pentru aceasta modificare, insa, Ministerul pentru Mediul de Afaceri a solicitat parlamenarilor sa introduca si o derogare de la Legea 500/2002 a finantelor publice locale, pentru programul Start-up Nation, necesara pe partea de finantare din fonduri de la bugetul de stat.
- TVA nedeductibila va fi cheltuiala eligibila.
- Chiriile si utilitatile pentru spatiile de lucru, achizitia de spatii de lucru vor fi cheltuieli eligibile.
In rest, ca si inainte, echipamente, programe de calculator, realizarea de site-uri pentru firma, consultanta pentru accesarea fondurilor, brevete, licente si alte active necorporale vor fi cheltuieli eligibile.
(Citeste AICI mai multe despre cheluielile care vor fi eligibile si calendarul de implementare pentru Programul Start-up Nation Romania)Intarzieri in program
Guvernul a adoptat
ordonanta de urgenta pentru instituirea Programului Start-up Nation si a publicat-o in Monitorul Oficial inca din 30 ianuarie 2017. Ordonanta prevede ca in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare Guvernul sa fi dat o hotarare pentru aprobarea normelor de aplicare a programului Start-up Nation. Termenul a expirat de o luna si jumatate si Guvernul nu a mai facut normele pe care propria ordonanta de urgenta il obliga sa le faca.
Cei de la Ministerul pentru Mediul de Afaceri spun ca intarzierea a fost determinata de modificarile din program, care trebuie operate in Parlament prin legea de aprobare a ordonantei de urgenta. De asemenea, aceste modificari au rezultat din dezbaterea cu potentialii beneficiari, cu consultanntii de specialitate si cu mediul de afaceri in general, care a necesitat timp si deplasari in tara.
Guvernul se asteapta ca saptamana viitoare comisiile Camerei Deputatilor sa-si dea avizezele si sa adopte raportul cu amendamentele admise in legea de aprobare si modifcare a ordonantei de urgenta privind instituirea programului Start-up Nation, iar aproi plenul Camerei sa dea votul final.
"Normele de aplicare a programului nu vor mai fi date prin hotarare de guvern, ci prin ordin de ministru, imediat dupa Sarbatori. Din momentul in care vom lansa ghidul si normele, trebuie sa le dau oamenilor o perioada sa se pregateasca. Vreau sa le las macar doua saptamani.
Probabil ca deschiderea aplicatiilor on-line va fi in a doua jumatate a lunii mai. Evaluarea va fi facuta on-line, in momentul depunerii, fiecare aplicant va sti exact ce punctaj a obtinut, deci nu exista nici cea mai mica modalitate sa intre altcineva in fata" - mai spune Ilan Laufer, pentru StartupCafe.ro.
Citeste mai multe despre Programul Start-up Nation: