Guvernul a publicat, luni, in Monitroul Oficial Ordonanta de urgenta nr. 10/ 2017, privind instituirea Programului Start-up Nation Romania, prin care statul ar urma sa oefere fonduri nerambursabile de pana la 200.000 de lei (circa 44.000 Euro) celor care vor deschide o mica afacere in Romania. Prin
Programul
pentru stimularea infiintarii de noi intreprinderi mici si mijlocii,
program care incurajeaza dezvoltarea spiritului antreprenorial -
Start-up Nation - Romania - statul va acorda ajutor de minimis in
suma maxima de 200.000 lei pentru un beneficiar, reprezentand 100% din
valoarea cheltuielilor eligibile, unui numar maxim estimat de 10.000 de
intreprinderi mici si mijlocii, a anuntat Guvernul, intr-un comunicat
remis StartupCafe.ro
Statul estimeaza crearea a minimum 20.000 de noi locuri de munca anual
in cadrul celor 10.000 de intreprinderi nou infiintate care vor trebui
sa angajeze minimum 2 salariati cu contract de munca pe durata
nedeterminata si sa-i mentina in activitate cel putin 3 ani.
Conform
schitei de buget initiale, de la Ministerul Finantelor, bugetul pe anul
2017 al acestui program va fi de 500 de milioane de lei - credite
bugetare, cu posibilitatea de a urca imitele de cheltuieli la 1,7
milioane de lei, prin credite de angajament. Insa bugetul de stat pe
anul 2017 nu a fost inca adoptat.
Programul nu este inca operationalizat. In termen de maxim 30 zile de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta , Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat va elabora si supune aprobarii Guvernului o hotarire a Guvernului privind aprobarea normelor de implementare a schemei de ajutor de minimis
Potrivit ministrului Florin Jianu, programul ar urma sa porneasca de la 1 mai. Guvernul isi propune sa mentina acest program pana in anul 2020.
OUG 10/2017 - preambul (Clic pentru a extinde)
OUG 10/2017 - articole (clic pentru a extinde) Cine va putea lua banii de la stat
Conform OUG, firmele beneficiare ale Programului "Start-up Nation - Romania"
ar urma sa fie intreprinderile mici si mijlocii (IMM) infiintate dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in baza prevederilor Legii nr. 31/1990 privind
societatile,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordonantei de
Urgenta nr.6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii
microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare sau Legii nr. 1 / 2005 privind organizarea si functionarea
cooperatiei,
cu modificarile si completarile ulterioare.
In forma initiala a
proiectului de OUG se prevedeau cumulativ si alte conditii pentru firme,
insa aceste conditii au fost lasate pentru viitoarea hotarare de guvern
privind normele de aplicare a ordonantei de urgenta.
Conditiile suplimentare prevazute in proiectul initial de OUG erau:
- sunt intreprinderi mici si mijlocii,
denumite in continuare IMM, conform Legii nr. 346/2004 privind
stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii,
cu modificarile si completarile ulterioare, - au capital social integral privat;
- sunt
inregistrate la Oficiul Registrului Comertului si au sediul
social/punct de lucru si isi desfasoara activitatea pe teritoriul
Romaniei; - codul CAEN pentru care solicita finantare este
eligibil in cadrul schemei de ajutor de minimis si autorizat la momentul
depunerii cererii de finantare, conform art. 15 din Legea 359/2004
privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul
comertului a persoanelor fizice inregistrarea fiscala a acestora, precum
si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si
completarile ulterioare; - nu au datorii la bugetul general
consolidat al statului si la bugetele locale, atat pentru sediul social,
cat si pentru toate punctele de lucru; - nu se afla in stare de
dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita,
inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a
activitatii; - nu au fost subiectul unei decizii de recuperare a
unui ajutor de stat sau de minimis sau, in cazul in care au facut
obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executata si
creanta integral recuperata, cu penalitatile aferente. - nu au
depasit plafonul de minimis de 200.000,00 Euro pe durata a trei
exercitii financiare consecutive pentru o intreprindere unica, asa cum
este aceasta definita de Regulamentul UE nr. 1407/2013 al Comisiei din
18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul
privind functionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis si 100.000
Euro pe durata a trei exercitii financiare pentru beneficiarii care
desfasoara activitati de transport rutier de marfuri in contul tertilor
sau contra cost. Plafoanele se aplica indiferent de forma ajutorului de
minimis sau de obiectivul urmarit si indiferent daca ajutorul este
acordat din fonduri de la bugetul de stat sau din fonduri europene.
- firmele
beneficiare va trebui sa angajeze, cu contract de munca pe durata
nedeterminata si cu norma intreaga minim 2 salariati la momentul
depunerii cererii de decont si sa-i mentina in activitate cel putin 3
ani incepand cu anul urmator platii ajutorului de minimis asociatii; - actionarii care detin mai multe societati nu pot aplica in cadrul prezentei scheme decat cu o singura societate.
Ce isi vor putea cumpara firmele beneficiare cu banii de la stat
In
Ordonanta de urgenta adoptata nu s-au mai pastrat nici aspectele legate
de cheltuielile eligibile, care ar trebui astfel sa fie precizate mai
departe in normele de aplicare.
Conform proiectului initial de
OUG, obiectul finantarii va trebui sa se incadreze in una sau mai multe
din urmatoarele categorii eligibile:
- Echipamente
tehnologice, masini, utilaje si instalatii de lucru-inclusiv
software-ul aferent, necesare desfasurarii activitatilor pentru care a
solicitat finantare, cu exceptia jocurilor de noroc mecanice, electrice,
electronice, meselor de biliard, automatelor muzicale; - Aparate
si instalatii de masura, control, reglare, cititoare pentru cod de bare,
cantare electronice cu/ fara printer pentru etichetare, aparate de
marcat electronice fiscale; - Autoutilitare din categoria N1, N2,
N3, cu exceptia vehiculelor de teren simbol G, conform Ordinului MLPTL
211/2003 cu modificarile si completarile ulterioare, exceptand
vehiculele de transport rutier de marfuri in contul tertilor sau contra
cost, solicitate de intreprinderile care efectueaza transport rutier de
marfuri in numele tertilor sau contra cost. In cazul in care
intreprinderea beneficiara de ajutor de minimis, pe langa activitatea
eligibila pentru care solicita ajutor in cadrul schemei de minimis,
desfasoara si activitati de transport rutier de marfuri in contul
tertilor sau contra cost, nu poate utiliza ajutorul de minimis pentru
achizitionarea de mijloace de transport rutier de marfuri, decat daca se
asigura, prin separarea activitatilor sau o distinctie clara intre
costuri, ca activitatea exclusa din domeniul de aplicare al schemei nu
beneficiaza de ajutoare de minimis; - Investitiile in active
necorporale referitoare la brevete de inventie, marci de produse si
servicii - francize, etichetare ecologica, licente-, software pentru
comertul on-line, software-uri necesare desfasurarii activitatii pentru
care se solicita finantare; - Echipamente IT tehnica de calcul -
tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta
/copiator /multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente
necesare desfasurarii activitatii. Nu se pot achizitiona mai multe
echipamente IT, din fiecare tip, decat numarul total de angajati dupa
implementarea investitiei cu componenta nerambursabila, cu exceptia
activitatilor care necesita acest lucru; - Achizitionarea de
spatii de lucru, spatii de productie si spatii pentru prestari servicii
si comert - cladiri, hale de productie, spatii amenajate pentru
activitati de prestari servicii, productie si comert, inclusiv din
elemente prefabricate-. Activele din cadrul acestei categorii nu trebuie
sa aiba destinatie locativa, trebuie sa fie puse in functiune la locul
implementarii proiectului, la momentul decontului; - Achizitionarea
de bunuri prevazute la subgrupele 3.1 mobilier, 3.2 Aparatura birotica
si 3.3 sisteme de protectie a valorilor umane si materiale, conform
Hotararii Guvernului nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind
clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, cu
completarile si modificarile ulterioare; - Realizarea unei pagini
web pentru prezentarea activitatii solicitantului si a produselor sau
serviciilor promovate -inclusiv cheltuieli inregistrare domeniu, fara
hosting-, pentru operatorii economici care nu detin alt site si care
trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de eliberare a
ajutorului financiar nerambusabil, in limita maxima a 10.000 lei; - Achizitionarea
de instalatii/ echipamente specifice in scopul obtinerii unei economii
de energie, precum si sisteme care utilizeaza surse regenerabile de
energie pentru eficientizarea activitatilor pentru care a solicitat
finantare; - Achizitionarea de instalatii de incalzire sau
climatizare aferente spatiului de desfasurare a activitatii de comert,
productie sau servicii; - Cursuri de dezvoltare a abilitatilor
antreprenoriale pentru asociatul/ administratorul societatii aplicante,
curs organizat de catre un organism autorizat recunoscut de educatie
antreprenoriala in limita a maxim 4.500 lei. Furnizorii de servicii de
instruire eligibili in cadrul Programului "Start-up Nation - Romania"
pot fi numai organizatii furnizoare de instruire autorizate, care vor
prezenta documente justificative privind calificarea persoanelor ce
realizeaza instruirea in domeniul respectiv; - Consultanta pentru
intocmirea documentatiei in vederea obtinerii finantarii in cadrul
Programului "Start-up Nation - Romania" si implementarea proiectului -
nu mai mult de 8.000 lei fara TVA. Aceasta activitate poate fi efectuata
inainte de semnarea Contractului de finantare. Furnizorii de servicii
de consultanta eligibili in cadrul Programului "Start-up Nation -
Romania" pot fi numai organizatii furnizoare de consultanta autorizate,
avand ca activitate autorizata a fi desfasurata una dintre activitatile
incluse in cod CAEN clasa 70 (Activitati ale directiilor, birourilor
administrative centralizate; activitati de management si de consultanta
in management).
Descarca de AICI OUG Start-up Nation Romania in format PDF
NOTA: Institutia responsabila pentru programul descris in acest articol de presa este Ministerul
pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat. Redactia
StartupCafe.ro NU gestioneaza programe de finantare si NU acorda
consultanta in domeniu.
Citeste si: