Cand crezi ca ai o ideea buna de afacere, dar nu ai si banii necesari pentru a o dezvolta, o solutie sunt investitorii de tip business angel. Prezenti si in Romania, acestia sunt oameni de afaceri si manageri cu bani si experienta care sunt dispusi sa audca zeci, poate chiar sute de mii de euro, in afacerea ta, in schimbul a 10 - 40% din partile sociale, pentru ca apoi sa castigati mai mult impreuna. Business angelii nu investesc, insa, in orice afacere. Sergiu Negut, un astfel de investitor, a explicat care sunt tipurile de afaceri care atrag investitii si ce caracteristici trebuie neaparat sa aiba antreprenorii fondatori care vor bani de la business angels. Solutia de finantare de la business angels a si fost legiferata in Romania, anul acesta. Printre altele, Legea business angels ii acorda investitorului un avantaj important: dupa ce invsteste, iar firma se dezvolta, isi poate vinde actiunile fara sa plateasca impozit pe dividende.
Mai multe despre legea business angel, StartupCafe a scris AICI. Nu este, insa, simplu, sa obtii bani de la un investitor de tip business angel.
Sergiu Negut, un cunoscut business angel din Romania, a enumarat, recent, la un eveniment al
RICAP Romania,
cele 3 tipuri de afaceri in care ar investi un astfel de investitor cu experienta:
1. Modelul unicorn. Aici ar putea intra o aplicatie fenomenala de mobil, care sa ajunga sa concureze nume mari, ca Facebook. Un alt exemplu este
Vector Watch - ceasul inteligent care ar vrea sa se bata cu Apple sau Samsung pe aceasta piata. "
Asta este modelul de unicorn, care ridica foarte multi bani din piata, cu tichete foarte mari, in ideea ca oamenii de acolo au o conexiune cu piata care la un moment dat poate sa faca vanzari de sute de milioane. Daca nu ajunge acolo, afacerea nu functioneaza. Pana acolo, functioneaza cu niste pierderi uriase" - a explicat Negut. Vector Watch este o companie infiintata la Londra de antreprenorul si managerul roman Andrei Pitis, care face ceasuri inteligente. In aceasta afacere, Pitis a atras investitii din partea antreprenorului Radu Georgescu si a cooptat manageri importanti din industrie: Joe Santana, fost CEO al Timex, si Steve Jarvis, designerul care a proiectat bratarile de fitness Nike.
2. Modelul pas cu pas. Aici intra, de exemplu, magazinul online
Emag. "
Este un business care creste pas cu as in fiecare an, care in principiu nu intra in super-pierdere sau care are o pierdere mica si controlabila si care reuseste sa fie perfect functional, profitabil operational de la bun inceput" - spune Sergiu Negut.
3. Afaceri care calaresc un val. Este vorba de produse sau servicii care sunt "la moda" sau care au o traiectorie in crestere, care anticipeaza si satisfac o nevoie reala a consumatorilor in viitorul apropiat - maximum 5 ani.
"Mai cautam business-uri care calaresc un val de schimbare in societate. Eu vreau sa investesc in business-uri care profita de o schimbare care se intampla" - explica Sergiu Negut. Un exemplu este chiar una dintre afacerile importante in care el a investit - un distribuitor de produse alimentare sanatoase, premium. "
Frufru inseamna ca oamenii mananca produse mai sanatoase cu mai putina carne procesata, cu ingrediente mai sanatoase, dar si gustoase, iar asta este un trend care functioneaza" -mai spune el. Tot aici, din perspectiva aceasta, ar intra si
Vector Watch. "Exista un trend de wearables, care se manifesta pe toate pietele. E clar ca modelul merge de la sine. Uitati-va la Radu Georgescu, el a investit mai intai in Bitcoin. Cat timp Bitcoin a putut sa aiba crestere exploziva, el a fost acolo, dar la un moment dat a facut un exit".
Exista si un model de afaceri in care un business angel
NU ar investi nici un cent: afacerea de familie. "
Daca tu vrei sa ai o afacere de familie pe care sa o lasi generatiei urmatoare, nu sta de vorba cu business angels! N-or sa asculte. Trebuie sa-mi imaginez cum copiii mei si copiii vostri NU vor fi co-actionari in intreprinderea in care suntem noi actionari. E clar ca in 3-5-7 ani, daca facem bani, treaba noastra este sa vindem afacerea altora, care sa faca bani si mai multi decat noi, platindu-ne noua actiunile, partile sociale" - afirma Negut.
Pe langa ideea de afaceri in sine, un business angel se uita si la antreprenorul fondator, cand ia decizia da investeasca in acel business. "
In cine investesc? Business-urile sunt facute de oameni. Si antreprenorii sunt oameni. Deci, cand un investitor isi alege o tinta de investii, este foarte important cu cine lucraza. Noi intram, de obicei, in pozitie de minoritari. Ceea ce inseamna ca tu, ca antreprenor majoritar in businessurile respective, ai toate mijloacele de a lua decizii de unul singur. Ca sa aiba o logica pentru mine sa investesc in afacere, trebuie ca eu sa am incredere in tine" - spune Sergiu Negut.
Potrivit lui Sergiu Negut, ca
antreprenor fondator, ar trebui sa ai cel putin 3 calitati, pentru a atrage investitia unui business angel
:- esti in stare sa conduci un business in general. "Nimeni nu s-a nascut invatat, dar trebuie sa ai ceva experienta care arata ca ai condus o bucata de business, ca ai condus o echipa de 7 oameni, ai facut un proiect de voluntariat (pentru ca ai 19 ani si nu aveam cum sa faci mai multi la varsta asta)".
- tu ai aptitudinile specifice pentru acea afacere. "Daca afacerea mea este o afacere de cultivat ultima leguma la moda, care e pe val, probabil ca mi-as dori sa vad ca ai niste oameni care au competenta reala in industria respectiva. Daca vrei sa faci bricolaj aici, probabil ca mi-as dori sa vad ca te pricepi putin la treaba asta, sa fie un avantaj competitiv fata de oricine altcineva ar incerca sa faca acelasi lucru poimaine, cu mai multi bani decat o facem noi. Daca poimaine Emag decide sa deschida o afacere ca a ta, sa nu mori, ci sa poti sa-l concurezi. Iar asta se face prin competenta".
- esti o persoana placuta. "Este lucrul cel mai important, pentru ca, daca suntem amandoi investitori intr-o afacere, o sa ne vedem destul de des si nu intotdeauna in situatia in care avem fix aceeasi parere. Cand ne vedem destul de des, nu avem aceeasi parere si eventual avem si probleme - ca avem nu stiu ce control de la o autoritate, ca ni s-au teminat banii, ca un client nu ne-a platit - noi s-ar putea sa discutam in contradictoriu. Si atunci este foarte importanmt sa avem o chimie astfel incat sa ne vorbim si a doua zi si sa putem sa iesim la o bere, la o cafea, sa ne simtim bine in continuare".
Cateva sfaturi de la un business angel pentru antreoprenorii tineri in cautare de investitii:1. "Daca voi lucrati la urmatorul Facebook, meregti direct in Silicon Valley, pe canalul cel mai scurt pe care il aveti, pentru ca acolo trebuie sa-l lansati! De aici este prea complicat, pierdeti timp, bateti pasul pe loc. Daca vreti sa faceti o afacere care produce bani - cu vanzari in SUA, worldwide - probabil ca business angelii de aici sunt inetresati de business-uri care cresc, iar ei se uita la un potential exit la un moment dat".
2. Atentie ca business angelii pntru o categorie de afaceri sau pentru alta s-ar putea sa fie
diferiti! "
Eu ma vad mai degraba in a doua categorie - business-uri care
se pot auto-sustine -, decat in app-ul fenomenal care sa concureze
Facebook. De ce nu ma uit la app-ul fenomenal care sa concureze
Facebook? Pentru ca nu am un bridge corect imediat prin care produsul
acesta - care in mod sigur se va lansa in Silicon Valley - sa poata fi
lansat acolo, in gasca alora de acolo" - explica omul de afaceri.
3. "Tendintele nu trebuie sa fie neaparat astea pe care le vedem acum ca sunt super. Trebuie sa te uiti la ce crezi ca omenirea va fi in stare sa dezvolte in urmatorii 5 ani si ce crezi ca fix in mintea consumatorului de peste 5 ani ai putea tu sa aduci. Asa trebuie sa punem amanadoi problema - eu ca business angel si tu ca antreprenor fondator - o sa pot peste 5 ani, cand o sa vand impreuna cu tine, afacerea asta sa fie atat de interesanta, atat de mare atat de hot topic incat sa vindem pe bani multi?".
4. "Investim in schimbari de comportament al consumatorilor, schimbari de comportament al business-urilor, care se regasesc intr-o modalitate de a face bani".
Mai multe despre Sergiu Negut, intr-un interviu publicat de StartupCafe.